مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
دسته بندی نشده

احمد توکلی به روسای قوای سه گانه هشدار داد از نارضایتی مردم مستضف بپرهیزند

مطالب پربازدید

احمد توکلیرئیس دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه ای به روسای سه قوه، ضمن هشدار نسبت به روند افزایشی تورم و پیروی از سیاست‌های صندوق بین المللی پول، تاکید کرد دولت هر چه سریعتر اقدامات لازم را اتخاذ کند.

گزیده ای از نامه ایشان به سران سه قوه از این قرار است:

متأسفانه اکنون بحران بازار ارز ایران یازده‌ماهه شده است و این تحویل همراه با اجزای دیگر بسته ارزی دولت، کشور را با تورم سخت‌تر و بالاتری روبرو می‌سازد؛ زیرا چون دولت نرخ بازار سوم را به رسمیت شناخته، انتظارات تورمی با بالاترین نرخ ارز شکل می‌گیرد (نه نرخ 4200 تومانی و نه نرخ نیما) و قیمت کالاها و خدمات در بازار بر این اساس بالا می‌روند. چون بحران به‌طور غیرمعمول ماندگار شده است، قیمت‌های بالا رفته کالاها و خدمات چسبندگی پیدا می‌کنند و اگر دولت بحران را مهار هم بکند، دیگر قیمت‌ها پایین نمی‌آیند.

قرینه بر صحت این سخن سیر نرخ تورم و مقایسه آن با تغییرات نرخ ارز است. درحالی‌که نرخ ارز در دو ماه اخیر روند نزولی دارد و از هر دلار 19 هزار تومان در 4 مهر با نوساناتی به 11300 تومان در 10 آذر رسیده است نرخ تورم که در اردیبهشت 7/9 درصد بود با سیر تندی به 36/9 درصد رسیده است. تازه این نرخ متوسط  تورم سالانه است و تورم در آنچه مستضعفین قسمت اعظم درHمد خود را صرف آن‌ها می‌کنند، یعنی کالاهای غذایی با تورم 55/9 درصد همراه بوده است.

مطالب پربازدید

 

تجربه جهانی نیز نشان داده است که سال بعد از بحران ارزی، نرخ تورم بیشتر از سال بحران افزایش می‌یابد (ازجمله در ایتالیا، سوئد، انگلستان، مکزیک، کره جنوبی، تایلند و برزیل). علت نیز این است که تخلیه اثر افزایش نرخ ارز بر قیمت‌ها با وقفه صورت می‌گیرد. با این ترتیب علی‌القاعده باید تورم‌های بالاتری را تا پایان سال و برای 1398 انتظار کشید.

سران محترم قوای سه‌‍‌­گانه!

من به‌عنوان برادری دلسوز و خیرخواه ملک و ملت به شما مؤکداً توصیه می‌کنم که از سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول دست بشویید. راه‌حل این اوضاع از سنخ همان راه‌حل‌های تقدیم شده در دو نامه صدرالذکر است. به طور جد هشدار می‌دهم که از نارضایتی مردم مستضعف بپرهیزید. این انقلاب آسان به دست نیامده که آسان از کف برود. فاعتبروا یا اولوا الالباب. ای خردمندان عبرت بگیرید.

 

مطالب پربازدید

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا