مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
انواع نوشیدنی

قهوه ترک چیست ؟ ” چه زمانی قهوه برای اولین بار وارد ترکیه شد؟ “

مطالب پربازدید

قهوه ترک که از دانه عربیکا گرفته شده و از آسیاب بسیار ریز تشکیل شده است ، هم به دلیل طعم قوی و هم به روشهای خاص تهیه و سرویس دهی در سراسر جهان مشهور شده است. اما داستان قهوه ترک غیر از طعم خوشمزه آن چیزهای زیادی در داستان دارد ، بنابراین بیایید نگاهی به همه واقعیت ها بیندازیم.

قهوه ترک چیست ؟

هیچ کس نمی تواند انکار کند که قهوه ترک معروف ترین قهوه در جهان است . این یک جنبه ضروری در مهمان نوازی ترکیه به همراه لوازم جانبی آن ، لذت ترکی و یک لیوان آب ضروری است. قهوه ترک معمولاً در یک فنجان سفید با اندازه کوچک سرو می شود اما تنوع فرهنگ ترکی و سنت های اجتماعی بر نحوه سرو قهوه در بسیاری از مناطق تأثیر گذاشته است.

طرز تهیه قهوه ترک ، درست کردن قهوه ترک

قهوه در ترکیه به سبک های مختلف به نمایش در می آید. در موارد خاص ، قهوه ترک در فنجان های صنایع دستی ساخته شده از مس یا نقره و در شهرهای خاص ، در فنجان های حکاکی شده یا فنجان های نقاشی شده ، معمولاً در طرح های طرح دار گل ، سرو می شود.

مطالب پربازدید

تاریخچه قهوه ترک

قهوه برای اولین بار در سال 1555 به استانبول آورده شد و در اواسط قرن هفدهم به بخشی مهم در تشریفات دربار عثمانی تبدیل شد. از قهوه سازان به طور تشریفاتی قهوه به سلطان پذیرایی می کردند و این رسم قهوه نیز در آداب و رسوم ازدواج نقش داشت ، به حدی که زنان حرمسرا آموزش های کاملی در مورد چگونگی تهیه دم کرده کامل داشتند. به همین ترتیب ، شوهران بالقوه در مورد قهوه ترکی در مورد زن قضاوت می کنند. حتی امروز که خانواده شوهر احتمالی از والدین این دختر خواستگاری می کنند ، عروس آینده قهوه ترک سرو می کند.

پیشنهاد سایت فارسی کلاب برای تهیه قهوه با قیمت متناسب espressomaker است که به راحتی و خیالی آسوده میتوانید قهوه را درب منزل تهیه کنید.

قهوه خانه های معروف

قهوه خانه ها که تقریباً پنج قرن پیش برای اولین بار در ترکیه افتتاح شد ، منبع اصلی زندگی اجتماعی مردان شد. آنها همچنین مکان اصلی برای انتشار فرهنگ شفاهی امپراتوری عثمانی و مکان های نمایشگاهی برای ادبیات عامیانه بود . خانه ها همچنان محلی برای جمع شدن مردان برای معاشرت ، گفتگو در مورد سیاست و بازی تخته نرد روی فنجان های چای و قهوه هستند.

طرز تهیه قهوه ، نحوه درست کردن قهوه ترک

تهیه قهوه ترکی

تهیه خاص قهوه ترکی ، تکنیک های دم و فرهنگ غنی مشترک باعث شده است که این قهوه در سال 2013 در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت شود . این سنت خود نیز به عنوان نمادی از میهمان نوازی و دوستی شناخته شده است ، محلی ها در قهوه خانه ها برای گفتگو درمورد قهوه با یکدیگر ملاقات می کنند یا قهوه ای به عنوان حرکتی خوشامدگو به بازدیدکنندگان ارائه می شود. اهمیت نوشیدنی در مناسبت های اجتماعی نیز از مهمترین موارد کتیبه آن بود که در تعطیلات و مراسم نامزدی قهوه سرو می شد.

مطالب پربازدید

قهوه ترک و فالگیری

فنجان خوانی قهوه ترکی یک روش بسیار معروف برای گفتن فال در ترکیه است ، جایی که اشکال باقی مانده از قهوه نشان دهنده گذشته و آینده فرد نوشیدنی است. نوشیدن قهوه خود را خواهید فهمید ، زیرا یک لایه ضخیم از محل در پایین آن ظاهر می شود. وقتی این اتفاق افتاد ، فنجان را با نعلبکی ببندید ، آرزو کنید و آن را برگردانید. پس از خنک شدن فنجان ، اشکال موجود در کنار فنجان را می توان به طور معمول در  (فالگیر) خواند ، که بسیاری از آنها را می توان در گوشه و کنار شهر یافت. همینطور میتوانید فال قهوه روزانه خود را اینجا مشاهده کنید.

قهوه ترکی به روشی در تهیه قهوه خیلی ریز آسیاب شده گفته می شود. هر دانه قهوه ای ممکن است استفاده شود. انواع بهترین در نظر گرفته می شوند ، اما یا مخلوط نیز استفاده می شود.

دانه ها باید به صورت پودر بسیار ریز خرد شوند ، که هنگام سرو در قهوه باقی می مانند.

فال قهوه ترک ، قهوه جوش ترک

قهوه ممکن است در خانه در آسیاب دستی درست شده برای آسیاب بسیار ریز (آسیاب برقی خانگی مناسب نباشد) ، برای سفارش توسط بازرگانان قهوه در بیشتر نقاط جهان آسیاب شود یا به صورت آماده خریداری شود از بسیاری از مغازه ها.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

پودر قهوه ترک

قهوه ترک با آوردن قهوه پودر شده با آب و معمولاً شکر در یک قابلمه مخصوص به نام سزوه در ترکیه به جوش می آید و اغلب در جاهای دیگر به آن ایبراک می گویند . به محض اینکه مخلوط شروع به کف کردن کرد ، و قبل از اینکه جوش بیاید ، از روی حرارت گرفته می شود. ممکن است به مدت کوتاهی دو بار دیگر دوباره گرم شود تا کف مورد نظر افزایش یابد.

گاهی اوقات حدود یک سوم قهوه در فنجان های جداگانه توزیع می شود. مقدار باقیمانده به محض جوش آمدن به آتش بازگردانده و در فنجان ها توزیع می شود. قهوه به طور سنتی در نوع خاصی از فنجان چینی کوچک به نام فنجان کهوه سرو می شود .

طرز درست کردن قهوه ، تهیه قهوه ترک

برای اولین بار در امپراتوری عثمانی ظاهر شد ، تحت دقیق ترین تفاسیر قرآن ، قهوه غلیظ به عنوان یک ماده مخدر در نظر گرفته شد و مصرف آن ممنوع بود. سرانجام سلطان به دلیل محبوبیت زیاد نوشیدنی ، این ممنوعیت را لغو کرد.

فرهنگ قهوه ترک از اواسط تا اواخر قرن هفدهم به انگلیس و فرانسه رسیده بود . اولین قهوه خانه در انگلیس توسط یهودی ترک در اواسط قرن هفدهم افتتاح شد . طبق گزارشات ، در دهه 1680 ، سفیر ترکیه در فرانسه مهمانی های مجللی را برای نخبگان این شهر برگزار می کرد ، جایی که بردگان آفریقایی قهوه را به میهمانان در ظروف چینی با ظروف طلا یا نقره می خوردند .

فال قهوه ترک

زمین های باقی مانده پس از نوشیدن قهوه ترک برای گفتن فال استفاده شده است . فنجان معمولاً به نعلبکی برگردانده می شود تا خنک شود و از الگوهای قهوه برای پیشگویی استفاده می شود که به عنوان تاسوگرافی شناخته می شود .

قهوه ترک علاوه بر اینکه به عنوان یک نوشیدنی روزمره شناخته می شود ، بخشی از رسم عروسی سنتی ترکیه نیز محسوب می شود . به عنوان پیش گفتار ازدواج ، والدین داماد (در نبود پدر ، مادر و یکی از اعضای مسن خانواده اش) باید به دیدار خانواده دختر جوان بروند تا از دست عروس و برکات پدر و مادرش بخواهند. پس از ازدواج آینده در این جلسه عروس باید قهوه ترکی را برای میهمانان تهیه و سرو کند . برای قهوه داماد ، عروس خانوم گاهی اوقات به جای قند از نمک استفاده می کند تا شخصیت خود را بسنجد . اگر داماد بدون هیچ نشانه ای از نارضایتی قهوه خود را بنوشد ، عروس آینده فرض می کند داماد خوش اخلاق و صبور است . همانطور که داماد قبلاً به عنوان مهمانی خواستگار در خانه دختر آمده است.

چه زمانی قهوه ترک برای اولین بار وارد ترکیه شد؟

گفته می شود که دو داستان در مورد چگونگی ورود قهوه به ترکیه وجود دارد اما هیچ مدرکی نشان نمی دهد که کدام داستان معتبر است.

نحوه درست کردن قهوه ، خواص قهوه ترک

داستان اول:

در سال 1521 ، اوزدمیر پاشا ، حاکم عثمانی یمن ، در تلاش برای به دست آوردن سلطان عثمانی ، سلیمان با شکوه ، تهیه قهوه یمنی را آموخت. او شخصاً قهوه را به او تقدیم کرد. قهوه در آن زمان یکی از گرانترین نوشیدنی ها به حساب می آمد. از این رو ، سلطان سلیمان با صدور تصمیم سلطنتی مهر و موم شده با تمبر سلطنتی برای تصویب آن ، تحسین خود را از این نوشیدنی ابراز داشت و به همین ترتیب گسترش یافت.

داستان دوم:

این داستان با داستان قبلی کاملاً متفاوت است. گفته می شود که دو تاجر سوری ، اولی “حکم” از شهر حلب و دیگری “شمس” نام دارد از شهر دمشق خواستار تجارت قهوه بین سوریه و ترکیه است. در آن زمان ، منطقه شام ​​، منطقه تاریخی سوریه ، قبلا قهوه را از یونان شناخته بود. یونانی ها قهوه را از اروپا و اروپایی ها آن را از آفریقا می گرفتند. در سال 1554 ، دو تاجر مغازه ای را برای سرو نوشیدنی در ترکیه افتتاح کردند . و سپس ، تحت سلطنت سلیمان با شکوه وارد کاخ عثمانی شد و عنوان “نوشیدنی سیاه” داشت.

عامل مشترک بین هر دو داستان این است که قهوه برای اولین بار در زمان سلیمان با شکوه کشف شد . در سال 1555 در سراسر ترکیه گسترش یافت ، معروف به یک نوشیدنی سلطنتی ، مستند به حکم سلطنتی ، مهر و موم شده توسط مهر عثمانی.

خواص قهوه روبوستا

دارای خواص ضد میکروبی قوی و برای سلامت دهان و دندان مفید است.

به بهبود عملکرد مغز کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد.

قهوه عربیکا به افزایش تولید آندورفین در بدن کمک می کند و با کاهش استرس و اضطراب به درمان افسردگی کمک می کند.

کافئین موجود در آن باعث افزایش تولید انسولین در خون شده و دیابت نوع 2 را درمان می کند.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا