مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
بیماری ها و راه درمان

بیماری لایم از نیش پشه؟ | gesundheit.de

مطالب پربازدید

© Getty Images/PKpix

ترکیبی از باران شدید، آب راکد و روزهای سرد تابستان، پناهگاهی برای پشه ها است. حشرات اغلب اوقات استراحت مردم را در کنار دریاچه، کباب کردن در باغ یا پیاده روی در جنگل خراب می کنند. نیش پشه آزاردهنده نه تنها باعث خارش می شود، بلکه می تواند ملتهب شود. آیا حتی ممکن است خطر بیماری لایم وجود داشته باشد؟

پشه ها ناقل بیماری لایم هستند؟

پشه ها در حال حاضر ناقل بیماری های مختلف شناخته شده اند – به ویژه در کشورهای گرمسیری، نیش حشرات خطر عفونت با عوامل بیماری زا مختلف را ایجاد می کند. بیماری های احتمالی منتقل شده توسط خونخواران عبارتند از:

با این حال، پشه ها همچنین می توانند بیماری لایم را منتقل کنند که در غیر این صورت با کنه ها مرتبط است. در سال 2016، محققان گونه های مختلف پشه را در 42 مکان مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. ده گونه از چهار جنس حامل باکتری (بورلیا) بودند. به طور کلی، بسته به گونه، 0.13 تا 8.33 درصد از پشه ها ناقل عامل بیماری بودند. خطر ابتلا به بیماری لایم از پشه ها می تواند در نتیجه تغییرات آب و هوایی و در نتیجه بهبود شرایط زندگی برای حشرات افزایش یابد.

مطالب پربازدید

با این حال، در همان زمان، محققان کاملاً واضح گفتند: حتی اگر انتقال از نظر تئوری امکان پذیر باشد، در عمل پشه ها نقش بسیار کمی را به عنوان ناقل بیماری لایم ایفا می کنند. کنه همچنان مهم ترین ناقل بیماری لایم است. با توجه به وضعیت فعلی دانش، تنها خطر بسیار کمی برای آلوده شدن به بیماری لایم از طریق نیش پشه وجود دارد.

در ضمن، پاتوژن های بیماری لایم گهگاه در سایر حشرات مانند مگس اسب، کک یا مگس سیاه نیز یافت شده است. با این حال، حتی با این حشرات، Borrelia فقط در موارد استثنایی منتقل می شود.

تشخیص بیماری لایم

بیماری لایم معمولاً از طریق علائم زیر قابل مشاهده است:

  • رژگونه دور نیش: در بسیاری از موارد (اما نه همه) یک حلقه قرمز به قطر حداقل دو اینچ در اطراف محل گزش ایجاد می شود و به شکل دایره ای به گسترش خود ادامه می دهد. رژگونه در وسط رنگ پریده به نظر می رسد، به طوری که نیش در مرکز اغلب هنوز به وضوح قابل مشاهده است.
  • علائم شبیه آنفولانزا: اینها شامل سردردهای شدید، تورم غدد لنفاوی و تب است.
  • علائم عصبی: این شامل علائمی مانند سفتی گردن، درد عصبی یا فلج صورت است.

همه علائم همیشه وجود ندارد. در صورت بروز چنین مشکلاتی، باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید. بیماری لایم را می توان در خون تشخیص داد و آنتی بیوتیک ها معمولا تسکین می دهند.

عوارض دیررس بیماری لایم می تواند شامل درد مفاصل، تغییر رنگ مایل به آبی پوست و آسیب عصبی باشد که معمولاً به شکل التهاب رخ می دهد.

مطالب پربازدید

قرمزی بعد از نیش پشه؟

از آنجایی که احتمال انتقال بیماری لایم توسط پشه بسیار کم است، در صورت مشکوک شدن به اریتم پس از نیش پشه، توضیحات جایگزین نیز باید در نظر گرفته شود.

اینجوری ممکنه یکی بیاد گزش کنه به عنوان محرک برای اریتم اغلب اوقات این نیش حشرات مورد توجه قرار نمی گیرد زیرا باعث درد یا خارش نمی شود. اگر کنه قبل از اینکه متوجه شوید به خودی خود از بین برود، قرمزی پوست می تواند پس از چند روز یا چند هفته بدون هیچ دلیل مشخصی ایجاد شود.

همچنین یک نیش پشه ملتهب را می توان با رژگونه مهاجرتی اشتباه گرفت. اگر باکتری به محل گزش نفوذ کند – یا توسط خود پشه یا با خاراندن بعدی – ممکن است عفونت ایجاد شود. اگر ناحیه آسیب دیده در یک منطقه بزرگ متورم شود، قرمز یا حتی گرم به نظر برسد، اینها می توانند نشانه های التهاب باشند.

اگر پاتوژن ها وارد خون یا سیستم لنفاوی شوند، التهاب می تواند به عروق لنفاوی نیز سرایت کند یا در بدترین حالت حتی منجر به سپسیس (مسمومیت خون) شود. علاوه بر این، نیش پشه می تواند باعث به اصطلاح اریسیپلاس (گل سرخ یا گل سرخ). این یک عفونت حاد لایه های بالایی پوست توسط باکتری های وارد شده است. خود را به صورت قرمزی واضح، ناهموار و براق نشان می دهد که بیشتر و بیشتر پخش می شود. علائم همچنین شامل درد یا خارش، تب و احساس کلی بیماری است.

در هر صورت، باید علائم مربوطه را پس از گزش پشه توسط پزشک مشخص کنید.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

به روز رسانی: 2022/06/29

نویسنده: الکساندرا ماول، سردبیر خبر | سیلک هامان، سردبیر پزشکی

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا