مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
بیماری ها و راه درمانعمومی

عوارض جانبی مصرف متادون در صورت مصرف زیاد و طولانی مدت

مطالب پربازدید

عوارض جانبی مصرف زیاد متادونمتادون یک شبه افیون مصنوعی است که در لابراتوارهای دارویی تولید می‌شود و در صورت مصرف زیاد و طولانی باعث کما و اختلالات تنفسی می شود.

متادون که در درمان اعتیاد به شبه افیونی‌های نیمه مصنوعی (هروئین) و همچنین طبیعی (مورفین و کدئین) استفاده می شود و باعث جلوگیری از تاثیر نئشه آور هروئین و سایر شبه افیون‌ها می‌شود، ممکن است عوارضی مثل تعریق، یبوست، افزایش وزن، کما و اختلالات تنفسی و … رانیز به همراه داشته باشد.

این شبه افیون مصنوعی با اینکه در کاهش عوارض جسمی و روانی ناشی از ترک موثر است، ولی مصرف زیاد و طولانی مدت آن ممکن است عوارض جبران ناپذیری هم داشته باشد پس قبل از اقدام به ترک اعتیاد باید به عوارض جانبی مصرف متادون نیز توجه داشته باشیم.

علائم ترک هروئین می‌توانند بسیار ناخوشایند باشند، اما مرگ آور و کشنده نیستند. خطری که این علائم ایجاد می‌کند این است که ناراحتی و رنج شدید ناشی از ترک می‌تواند شما را به مصرف دوباره هروئین سوق دهد.
اولین مرحله در روند درمان ترک هروئین، سم زدایی بدن است. در بسیاری از موارد، برای تثبیت وضعیت بهبود بیمار و درمان وابستگی به مواد مخدر از دارو‌هایی مانند متادون استفاده می‌کنند. پس از تثبیت، دوز این دارو‌ها به تدریج کاهش پیدا خواهند کرد. بدن به تدریج خود را با میزان پایین مسکن‌های مخدر تنظیم کرده و در نتیجه، به لحاظ فیزیکی، وابستگی آن به مواد مخدر کمتر خواهد شد. در نهایت، بدن به جایی خواهد رسید که دیگر نیازی به دارو نخواهد داشت.
مصرف زیاد و طولانی مدت متادون (خصوصا با دوز بالا) باعث می شود خاصیت تسکین دهندگی آن افزایش یافته و انسان را دچار خواب آلودگی، کما و اختلالات تنفسی شدید کند.

عوارض جانبی مصرف متادون به همین ها ختم نمی شود بلکه ممکن است موجب اختلالات روانی، توهم، بی اعتمادی به خود، بی ثبات شخصیتی و در مواردی میل به خودکشی، بیماری کبد چرب، رخوت، یبوست، تعریق و عدم تحمل گرما، سرگیجه و غش، انقباض مردمک ها، کاهش فشارخون، تهوع و استفراغ، افزایش وزن، اختلال حافظه، بیقراری، درد شکم، خارش پوست و اختلالات جنسی نیز منجر گردد.

مطالب پربازدید

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا