مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
بیماری ها و راه درمان

قرص کلداکس و استامینوفن ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشد

مطالب پربازدید

قکلداکسرص کلداکس (Coldax) که برای درمان سرماخوردگی مصرف می‎شود و خیلی هم پر استفاده است، گاهی می‌تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد. با فرارسیدن فصل پاییز و سرما امکان ایجاد سرماخوردگی و بیماری‌های از این قبیل افزایش می‌یابد و در نتیجه مصرف دارو‌های سرماخوردگی مانند کلداکس و کلد استاپ نیز بیشتر می‌شود.

قرص کلداکس یکی از قرص‌های سرماخوردگی می‌باشد که از درصد معینی استامینوفن، آنتی هیستامین و فنیل افرین تشکیل شده است. قرص کلداکس بدون تجویز پزشک نیز در دسترس می‌باشد.

 

کاربرد پزشکی قرص کلداکس:

این داروی ترکیبی بطور موقت برای تسکین علائم ایجاد شده توسط سرماخوردگی‌های معمولی، تب، حساسیت‌ها و دیگر مشکلات تنفسی (مثل سینوس و برونشیت) مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنتی هیستامین در تسکین چشمان اشک آلود، خارش چشم، بینی و گلو، آبریزش بینی و عطسه موثر می‌باشد. داروی ضد احتقان در تسکین علایمی مثل گرفتگی بینی و عفونت گوش موثر می‌باشد.

مطالب پربازدید

این محصولات سرماخوردگی‌های معمولی را درمان نمی‌کنند و مدت زمان بیماری را نیز کوتاه نمی‌کنند و ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشند.

عوارض جانبی قرص‌های کلداکس:

خواب آلودگی، خشکی دهان – گلو – بینی، یبوست یا اختلال در خواب. اگر هر یک از این عوارض جانبی استمرار داشت یا بدتر شد به پزشک و یا متخصص خود بگویید.

اگر پزشک استفاده از این دارو را برای شما تجویز کرده است بخاطر داشته باشید به این دلیل بوده که مزایای بیشتری نسبت به عوارض جانبی آن دارد. خیلی از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند دچار عوارض جانبی آن نشده اند.

در صورت احساس تغییرات رفتاری – ذهنی، زنگ زدن گوش، مشکل در ادرار، تغییرات دیداری، ضربان قلب نامنظم و سریع، حملات ناگهانی قلب، و واکنش‌های حساسیتی مثل راش – خارش و تورم. سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی بلافاصله پزشک خود را در جریان قرار دهید.

واکنش‌ها و تداخلات  دارویی قرص کلداکس:

برخی از محصولات که ممکن است با قرص کلداکس واکنش پیدا کنند عبارتند از: دارو‌های فشار خون، الکل، آنتی هیستامین، دارو‌های خواب آور با دارو‌های ضد افسردگی، شل کننده‌های عضلانی و تسکین دهنده‌های درد نارکوتیک.

مطالب پربازدید

این دارو ممکن است با برخی از آزمون‌های آزمایشگاهی تداخل کند و احتمالا سبب بدست آمدن نتایج اشتباه در آزمایش‌ها می‌شود. پزشک خود را در جریان استفاده از مصرف این دارو قرار دهید.

عوارض مصرف بیش از حد استامینوفن:

قرص استامینوفن (اعم از ساده یا کدئین دار) که معمولا برای درمان تب، سردرد، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، دندان درد، کمردرد، دردهای قاعدگی و… استفاده می شود، در صورت مصرف بیش از حد و دراز مدت باعث اعتیاد به این دارو شده و ممکن است عوارض غیر قابل جبرانی را به بار آورد.

بنا به گفته حمید خیری (داروساز)، مصرف بیش از حد این دارو در افرادی که حساسیت دارند می تواند مرگ فرد را در پی داشته باشد. این دارو اگر به طور ناگهانی قطع شود باعث افزایش ضربان قلب، اختلال خواب و توهم شده و همچنین علائمی مثل تب، بی اشتهایی، اسهال، عطسه، آبریزش بینی، تهوع و استفراغ، درد در قسمت بالای شکم، نارسایی کبد، سفتی و انقباض عضلات و… در فرد بروز نماید و در صورت عدم درمان سریع، به مرگ بیمار بینجامد.

مصرف همزمان استامینوفن کدئین با داروهای سیستم عصبی مرکزی مثل آنتی هیستامین ها، آرامبخش های عضلانی، باربیتورات ها، داروهای آنتی دپرسیون سه حلقه ای باعث خواب آلودگی شدید و… می شود و می تواند سلامتی فرد را به خطر بیندازد.

 

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا