مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
بیماری ها و راه درمان

همودیالیز: در صورت خارش به پزشک مراجعه کنید

مطالب پربازدید

افراد مبتلا به نارسایی کلیوی که تحت همودیالیز قرار می گیرند اغلب از خارش طاقت فرسا رنج می برند – حدود 67 درصد تحت تأثیر علائم قرار می گیرند.1.2 خارش می تواند به اندازه ای باشد که کیفیت زندگی را به شدت محدود کند. سلامت جسمانی، کیفیت خواب و حتی روابط اجتماعی می تواند تأثیر منفی بگذارد.1 با این وجود، بسیاری از مبتلایان به دلایل مختلف به موضوع خارش هنگام مراجعه به مرکز دیالیز توجه نمی کنند. در اینجا می توانید دریابید که چرا ارزش دارد با پزشک خود در مورد علائم صحبت کنید، چه چیزی می تواند باعث خارش در نارسایی کلیه شود و چه گزینه های درمانی در دسترس است.

خارش در نارسایی کلیوی: خارش مرتبط با CKD چیست؟

در پزشکی، اصطلاح خارش مرتبط با CKD به خارش (خارش) اشاره دارد که در ارتباط با بیماری مزمن کلیوی (CKD) رخ می دهد. اصطلاح “خارش اورمیک” نیز رایج است.

تظاهرات خارش مرتبط با CKD به همان اندازه که خود تحت تأثیر قرار می گیرند متفاوت است. خارش فقط می تواند در مراحل ایجاد شود، اما می تواند مزمن نیز باشد. این می تواند به نواحی خاصی مانند پشت یا بازوی دیالیز محدود شود، اما می تواند کل بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. شدت نیز از خفیف تا شدید متغیر است. در برخی موارد، محرک‌های خاصی مانند گرما، سرما، استرس یا فعالیت بدنی علائم را بدتر می‌کنند.3

مطالب پربازدید

با این حال، در همه موارد، خارش همراه با نارسایی کلیوی معمولی است که هیچ گونه تغییر پوستی قابل مشاهده خارجی، مانند بثورات، ایجاد نمی کند. فقط افزایش خاراندن می تواند منجر به قرمزی و حتی صدمات پوستی در نواحی آسیب دیده شود.

دلایل خارش در نارسایی کلیه چیست؟

علل خارش در نارسایی کلیه هنوز به وضوح مشخص نشده است. با این حال، عوامل متعددی احتمالاً در توسعه نقش دارند:

  1. سیگنال های درد: سیستم اپیوئیدی در بدن شامل یک شبکه عصبی است که مواد افیونی خود بدن را تولید و آزاد می کند. اینها در سرکوب درد نقش دارند. در صورت نارسایی کلیه، این سیستم ممکن است مختل شود. سیگنال های درد نادرست باعث خارش می شوند.
  2. سیستم ایمنی: در مورد نارسایی کلیه، سیستم ایمنی ممکن است دچار عدم تعادل شود.3 این می تواند التهاب را در پوست افزایش دهد که می تواند منجر به خارش مزمن شود.3
  3. انتقال سیگنال اعصاب: در مورد نارسایی کلیه، تکانه های عصبی در پوست می توانند به اشتباه هدایت شوند. به عبارت دقیق، این بدان معنی است که یا سیگنال های عصبی از پوست به مغز بدون محرک ارسال می شود، یا اعصاب به محرک ها پاسخ می دهند.3 بیش از حد واکنش نشان دهید و سیگنال های زیادی ارسال کنید. این نیز می تواند باعث خارش شود.
  4. پوست خشک: بسیاری از افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه از خشکی پوست رنج می برند که به نوبه خود می تواند باعث خارش شود.
  5. دیالیز: اگر دیالیز به طور مطلوب تنظیم نشود، سموم (به اصطلاح سموم) می توانند در زیر پوست جمع شوند. اینها سپس می توانند باعث خارش شوند.3

خارش مرتبط با CKD به ویژه در افرادی که همودیالیز می شوند شایع است.

همودیالیز اگه خارش داره بهم بگو

اطلاعات بیشتر برای بیماران همودیالیزی با خارش و همچنین نکات، پیشنهادات کمک و اظهارات افراد مبتلا را می توان در www.sagwennsjuckt.de یافت.

مطالب پربازدید

چرا در مورد خارش صحبت می کنیم؟

اگرچه بسیاری از بیماران همودیالیزی تحت تأثیر خارش مزمن هستند، اما در این زمینه به دنبال مشاوره پزشکی نیستند. این می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بسیاری حتی نمی دانند که ممکن است بین خارش آزاردهنده و نارسایی کلیه آنها ارتباط علتی وجود داشته باشد. همچنین ممکن است تمایلی به صحبت در مورد موضوع “ناخوشایند” خارش وجود نداشته باشد، یا اینکه خارش کمتر از سایر علائم موجود تلقی شود.

در نتیجه، بسیاری از مبتلایان بی سر و صدا از اثرات خارش رنج می برند. عواقب احتمالی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات به خواب رفتن و خواب ماندن: در مطالعه ای که روی بیش از 18000 بیمار دیالیزی انجام شد، حدود نیمی از شرکت کنندگان به دلیل خارش متوسط ​​تا شدید دچار مشکلات خواب شدند.4
  • اختلال در زندگی اجتماعی: حدود یک سوم از کسانی که دچار خارش شدید هستند اظهار می کنند که این خارش بر زندگی اجتماعی آنها تأثیر می گذارد (مثلاً به دلیل ترس از خاراندن مداوم خود در مقابل دیگران).5
  • خلق و خوی افسردگی: تقریبا 20 درصد بیماران دیالیزی از افسردگی رنج می برند. خارش شدید و اختلالات مرتبط با کیفیت خواب و زندگی اجتماعی می تواند این علائم را تشدید کند.6

همه اینها می تواند در دراز مدت به کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی منجر شود. چند راه برای کاهش علائم وجود دارد.

برای خارش چه کاری می توانید انجام دهید؟

برای کسب اطلاعات در مورد گزینه های درمانی دارویی برای خارش، بهتر است به دنبال مشاوره پزشکی باشید. برای درمان خارش می توان از داروهای مختلفی استفاده کرد – به عنوان مثال، آنتی هیستامین ها یا پمادها با گلوکوکورتیکوئیدها. در حال حاضر
هیچ داروی تایید شده ای به طور خاص برای درمان خارش ناشی از CKD وجود ندارد. با این حال، به زودی یک گزینه درمانی جدید وجود خواهد داشت که می تواند به طور مستقیم در طول جلسه دیالیز برای بیماران همودیالیزی مورد استفاده قرار گیرد.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

علاوه بر دارودرمانی، نکات و درمان های خانگی زیر می تواند به تسکین خارش کمک کند:

  1. مراقبت مناسب: اگر از خارش رنج می برید سعی کنید حمام یا دوش کوتاه بگیرید، به جای آب گرم از آب گرم استفاده کنید و تا حد امکان از ژل دوش و صابون کمتر استفاده کنید. این باعث کاهش استرس اضافی روی پوست می شود. کرم های مرطوب کننده به مقابله با خشکی پوست کمک می کنند. از مواد نگهدارنده و عطرها در محصولات مراقبتی که می توانند آلرژی ایجاد کنند خودداری کنید و محصولات ملایم و با pH خنثی را انتخاب کنید. هنگام انتخاب محصولات مراقبتی مناسب، به دنبال مشاوره پزشکی باشید یا از کارکنان متخصص داروخانه سوال کنید.7
  2. سرد: اگر فقط چند قسمت از بدن تحت تأثیر خارش قرار گیرد، به خنک شدن آنها به صورت هدفمند کمک می کند. این کار را می توان با بسته های خنک پیچیده شده در حوله آشپزخانه، یک دستمال شستشوی مرطوب از یخچال، یا مرطوب کننده سرد انجام داد. با این حال، برای جلوگیری از یخ زدگی، از محرک های بیش از حد سرما (مثلاً بسته سرد مستقیماً روی پوست) خودداری کنید. لباس های سبک و ملحفه می توانند به جلوگیری از تجمع گرما روی پوست و تشدید خارش کمک کنند.7
  3. رژیم غذایی کم فسفات: در بیماران همودیالیزی، کلیه ها به اندازه کافی قادر به تنظیم سطح فسفات در خون نیستند. با این حال، سطح فسفات بالا می تواند خارش را افزایش دهد. بنابراین، مطمئن شوید که یک رژیم غذایی کم فسفات داشته باشید. توصیه های تغذیه ای برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی می تواند در اینجا کمک کند.8.9
  4. خراش نکنید: حتی اگر سخت است، سعی کنید خارش پوست خود را نخراشید. در بدترین حالت، این می تواند منجر به آسیب های پوستی و عفونت در مناطق آسیب دیده شود. به جای آن پوست را مالش دهید یا نوک بزنید.7
  5. صحبت کردن کمک می کند: علاوه بر مشاوره پزشکی، باید با دوستان یا اعضای خانواده صحبت کنید. صحبت کردن در مورد مشکلات می تواند خیلی چیزها را آسان کند. صحبت با سایر بیماران همودیالیزی نیز می تواند کمک کننده باشد، زیرا آنها اغلب تجربیات مشابهی دارند.

تشخیص خارش – آماده سازی خوب کمک می کند

برای بیماران همودیالیزی، قطعاً ارزش آن را دارد که در ویزیت بعدی پزشک، خارش را برطرف کنند. از پرستاری که در طول جلسه همودیالیز مراقبت را بر عهده می گیرد نیز می توان در مورد آن سوال کرد.

به عنوان پایه ای برای چنین مکالمه ای، نگه داشتن خاطرات خارش می تواند مفید باشد. در آستانه قرار ملاقات، می توان به طور دقیق ثبت کرد که چه زمانی و در کجا خارش رخ می دهد و با چه شدتی احساس می شود. یک الگو برای دفتر خاطرات خارش شخصی شما و همچنین اطلاعات بیشتر در مورد موضوع خارش در نارسایی کلیه را می توانید در اینجا بیابید.

علاوه بر این، در اپلیکیشن Miku که برای بیماران دیالیزی توسعه داده شده است، این گزینه وجود دارد که یک دفترچه خاطرات خارش داشته باشید و درباره موضوع خارش بیشتر بدانید.

پس از گفتگوی جامع با پزشک در مورد علائم موجود، به عنوان مثال آزمایش خون یا آزمایش آلرژی انجام می شود تا بیماری های دیگر به عنوان علت خارش رد شود. سپس فرم مناسب درمان برای شما انتخاب می شود.

DE-NA-2200067

منابع

  • (1) Sukul، N. و همکاران. (2021): خارش خود گزارش شده و پیامدهای بالینی، مرتبط با دیالیز و گزارش شده توسط بیمار در بیماران همودیالیزی. در: پزشکی کلیه، جلد. 3، صص 42-53.

  • (2) Sukul، N. و همکاران. (2019): خارش و پیامدهای گزارش شده توسط بیمار در CKD غیر دیالیز. در: مجله بالینی انجمن نفرولوژی آمریکا، جلد. 14 (5)، ص 673-681.

  • (3) Verduzco HA، Shirazian S (2020) خارش مرتبط با CKD: بینش های جدید در مورد تشخیص، پاتوژنز و مدیریت. در: گزارش های بین المللی کلیه، جلد. 5 (9)، ص 1387-1420.

  • (4) Pisoni، RL (2006): خارش در بیماران همودیالیزی: نتایج بین المللی از نتایج دیالیز و الگوهای تمرین مطالعه (DOPPS). در: Nephrology Dialysis Transplantation, Vol. 21 (12)، صص 3495-505.

  • (5) Rayner, HC (2017): مقایسه بین المللی شیوع، آگاهی و درمان خارش در افراد تحت همودیالیز. در: مجله بالینی انجمن نفرولوژی آمریکا، جلد. 12 (12)، ص 2000-2007.

  • (6) Lopes AA (2002) افسردگی به عنوان یک پیش بینی کننده مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان در بین بیماران همودیالیزی در ایالات متحده و اروپا. در: کلیه بین المللی، جلد. 62 (1)، ص 199-207.

  • (7) اطلاعات آنلاین انجمن متخصصین پوست بریتانیا (2017): جزوه اطلاعات بیمار خارش. (دسترسی: 06/2022)

  • (8) اطلاعات آنلاین موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی (2014): تغذیه برای بیماری مزمن کلیوی پیشرفته در بزرگسالان. (دسترسی: 06/2022)

  • (9) Tidy, C. / Patient (2017): رژیم غذایی در بیماری مزمن کلیه. (دسترسی: 06/2022)

به روز رسانی: 07/01/2022

نویسنده: Jasmin Rauch، ویراستار پزشکی

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا