مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
مذهبی

رساله چیست ؟ |یک ساعت در مورد رساله مطالعه کنید و ازهر لحظه آن لذت ببرید

مطالب پربازدید

تصور کنید که یک ساعت در مورد رساله مطالعه کنید و از هر لحظه آن لذت ببرید

رساله، رساله چیستآ انواع رساله

رساله

از کلمه رساله برایتان صحبت می کنیم، اين كلمه تغيير شكل يافته واژه عربي رساله (رسالت)، در اصل به‌ معناي پيام و جمع آن رسالات و رسائل است. در اصطلاح به كتاب كوچك، كلامي كه براي غير فرستاده شود، صحيفه‌ای كه در آن سخن سفارش یافته و پيام نوشته شود،كتاب و نوشته، مرقومه، نامه و مراسله اطلاق شده است.

اين کلمه درمتن فارسي به‌ معناي نامه، مرقومه، پيام و كلامي كه براي غير فرستاده شود رايج بوده است؛ و وجه تسميه رسایل ابونصر مشكان به‌ سبب وجود رسايلي چون نامه اعيان دولت غزنوي به سلطان محمود غزنوي است. شايد اطلاق اين کلمه به صحيفه‌اي كه در آن سخن مورد سفارش و پيغام نوشته شود و يا كتاب كوچك ناشي از گسترش معنی کلمه به پيام و محمل آن است.

مطالب زیر را نیز دنبال کنید:

مطالب پربازدید

خرید ریپورتاژ آگهی

کسب درآمد با بیت کوین

تعاریف رساله

یکی دیگر از تعاریف رساله، رساله را كتابي به قطع كوچك حاوي اصول عمده علمي،كلام مشتمل بر قواعد علمي و مجلّدي شامل اندكي از مسائل علمي دانسته‌اند،و اینکه رساله در مجموع عنوان عمومي نوشته‌هاي كوتاه و كم‌حجمي است كه به بررسي نظام‌مند يك يا چند مورد مي‌پردازد؛هر چند كه برخي اهل نظر در بيان تفاوت كتاب و رساله،معيار كمال و نقصان را شرط تفكيك دانسته‌اند،و اینکه  این كتاب گفتاري است كامل در فن،و رساله همان گفتار است اما ناقص در فن.

ویژگی های رساله چیست؟

مطالعه رساله می تواند دنیایی از اطلاعات را برای شما باز کند. به طور کلی کتاب رساله توانسته ویژگی های مختلفی را به خود اختصاص دهد که هر کدام از آن ها از اهمیت خاص خود را دارند و بخشی از توجهات را به سمت خود جلب کرده اند. از مهم ترین این ویژگی ها می توان به گزینه های زیر اشاره داشت:

  1. فتواهایی که مراجع تقلید داده اند، با وجود رساله قابل دسترس هستند و به آسانی می توان آن ها را مطالعه کرد.
  2. در رساله ها مراجعه تقلید با زبان و گویش خود مطالب را می نویسند تا برای دیگران قابل فهم باشند.
  3. بعضی ها هدف از نوشتن رساله را نمی دانند و تصور می کنند که برای بیان مطالب علمی نیز به کار گرفته می شود. در صورتی که به منظور بیان احکام شرعی و فتوا نوشته می شود.
  4. همچنین مطالعه رساله در مقایسه با موارد دیگر بسیار آسان تر است و قابلیت فهم راحت تری را دارد و افراد بیشتر می توانند از آن بهره ببرند.
  5. همچنین در این کتاب مسائلی بیان می گردند که بتوانند نیازهای افراد را بر طرف کنند.

مواردی که ذکر گردیدند، از جمله مهم ترین ویژگی های رساله به حساب می آیند که می توانند به شما کمک بسیار بزرگی باشند.

مطالب پربازدید

 انواع رساله

از انواع رساله مي‌توان به رساله‌هاي عمليه و رساله‌های دانشگاهي اشاره كرد. رساله عمليه به‌ صورت مجموعه فتاوي مجتهدان، رساله‌اي كه مراجع تقليد احكام مذهبي را براي مقلدان خود شرح دهند يا كتابي كه مراجع تقليد شيعه دستورها و احكام مذهبي را براي شيعيان مقلد خود می نویسند، تعريف شده است.

اين نوع رساله‌ها كه توضيح‌ المسائل نيز ناميده مي‌شوند، برخلاف تعاريف اوليه از رساله، معمولاً در اندازه و حجم يك كتاب مفصل منتشر مي‌شوند. مي‌توان از رساله عمليه شيخ مرتضي انصاري(تهران، 1267 ق)و رساله توضيح‌المسائل روح‌اللّه خميني(تهران، 1369)نام برد.
رساله دانشگاهي يا پايان‌نامه از انواع ديگر رساله‌هاست كه از نظر تعريف،هدف نگارش و حجم مطالب با آنچه در تعاريف اوليه رساله آمده مختلف است.رساله دانشگاهي را نوشته‌اي دانسته‌اند كه دانشجويان مقاطع بالا تدوين مي‌كنند و در واقع سند شايستگي آنان در آن دوره بحساب می آید.

رابط و تجربه کاربری برنامه رساله توضیح المسائل

رابط کاربری روان برنامه رساله توضیح المسائل مکارم شیرازی جزو یکی از مزایای این برنامه بشمار می آید.بنابراین تمامی کاربران به راحتی قادر به استفاده از این نرم افزار هستند.برنامه مذکور به گونه‌ای طراحی شده که متون آن در دستگاه هایی که از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند نیز به درستی نمایش داده شوند که این موضوع جزو دیگر نقاط قوت اپلیکیشن است.
احکام شرعی و مطالب موجود در برنامه رساله توضیح المسائل مک

ارم شیرازی در دسته بندی های جداگانه و مربوط به خود جای گرفته‌اند.  شما می توانید به همین  راحتی به احکام مرتبط با موضوع مورد نظر خود دسترسی داشته باشید.پس از اجرای این برنامه سر فصل های هر یک از دسته بندی ها قابل مشاهده خواهد بود.با انتخاب هر یک از این سر فصل ها می‌توانید احکام و مسائل مربوط را مشاهده نمایید.

برنامه رساله

برنامه رساله توضیح المسائل مکارم شیرازی این امکان را فراهم می‌آورد تا کاربران بتوانند با کشیدن انگشت خود به سمت راست و یا چپ صفحه بین مسائل جا به جا شوند.بدین ترتیب برای مشاهده مسئله قبل و یا بعدی نیازی به مراجعه مجدد به دسته بندی ها نخواهید داشت.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

برنامه رساله توضیح المسائل مکارم شیرازی قابلیت به اشتراک گذاری مسائل را هم در اختیار کاربران خود قرار داده است.بدین منظور تنها کافیست تا آیکون موجود در گوشه پایین و سمت چپ صفحه را لمس نمایید.سپس با انتخاب اپلیکیشن مورد نظر می‌توانید نسبت به اشتراک گذاری مسائل با دوستان و یا آشنایان خود اقدام کنید.

از دیگر قابلیت های ارائه شده توسط این برنامه می‌توان به امکان به اشتراک گذاری بخش دلخواه از متن اشاره کرد.برای انجام این کار با لمس طولانی لغت مورد نظر،بخش دلخواه خود را جهت به اشتراک گذاری انتخاب کنید.سپس دو قابلیت به اشتراک گذاری و یا کپی کردن متن برای شما نمایان می‌شود و می‌توانید قابلیت مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

رساله امام خمینی

رساله توضیح المسائل

برنامه رساله توضیح المسائل مکارم شیرازی امکان نشان کردن مسائل جهت دسترسی سریع و آسان را هم در اختیار شما دوستان قرار داده است.بدین منظور تنها کافیست تا آیکون موجود در گوشه بالا و سمت چپ صفحه لمس شود.تغییر رنگ آیکون مربوطه به رنگ سبز به معنای افزوده شدن مسئله مورد نظر به لیست نشان شده ها خواهد بود.

بنابراین با مراجعه به بخش نشان ها در منوی برنامه توانایی به دسترسی سریع و آسان به مسئله دلخواهتان می شوید.در صورت تمایل به حذف مسئله از لیست نشان شده ها نیاز است تا مجددا آیکون مربوطه لمس شود.

یکی دیگر از قابلیت های کاربردی برنامه رساله توضیح المسائل مکارم شیرازی مربوط به امکان جستجو در متون می‌شود.دسترسی به این قابلیت با لمس آیکون به شکل ذره بین در گوشه بالا و سمت چپ صفحه امکان پذیر است.پس از وارد کلمه مورد نظر در کادر جستجو،در صورتی که آن لغت در متن وجود داشته باشد،به رنگ زرد در خواهد آمد. علاوه بر امکان جستجوی لغات،شما می‌توانید به جستجوی عبارات مورد نظر خود نیز بپردازید.

خصوصیات جانبی برنامه رساله توضیح المسائل

برنامه رساله توضیح المسائل مکارم شیرازی شامل یک منوی کشویی هم می‌شود که از طریق این منو قادر به دسترسی به برخی از قابلیت های برنامه مذکور خواهید بود.با لمس آیکون به شکل سه خط در گوشه بالا و سمت چپ صفحه منوی مورد نظر نمایان خواهد شد.اولین آپشن موجود در این منو مربوط به امکان جستجوی پیشرفته می‌شود.

اگر مسائل خاص می خواهید با ما همراه باشید،همچنین این برنامه امکان جستجوی عبارات به دو صورت فصلی و عطفی را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد.در صورت تمایل به جستجو عبارت در یک مسئله گزینه عطفی و در صورتی که تمایل دارید هر یک از کلمات به صورت مجزا جستجو شوند،گزینه فصلی را انتخاب نمایید. بدین ترتیب مسائلی که شامل عبارت و یا واژه مورد نظر می‌شوند،در اختیارتان قرار داده می شود.

راهنمایی جذاب

شما می‌توانید با مراجعه به منوی برنامه به لیست مسائل نشان شده خود دسترسی داشته باشید.برنامه رساله توضیح المسائل مکارم شیرازی شامل بخشی تخت عنوان راهنما هم می‌شود.با مراجعه به این بخش می‌توانید با نحوه استفاده از نرم افزار رساله توضیح المسائل مکارم شیرازی آشنا شوید راحتی این اپلیکیشن در کار باآن مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است.

برنامه رساله توضیح المسائل مکارم شیرازی شامل تنظیمات هم می‌شود.با مراجعه به بخش تنظیمات می‌توانید نوع قلم خود را انتخاب کنید. همچنین در این بخش قادر به تعیین اندازه قلم و فاصله بین خطوط خواهید بود.

متنی به صورت آزمایشی در انتهای صفحه قرار دارد و شما می‌توانید به راحتی تغییرات انجام شده را بر روی آن متن مشاهده کنید.

دلیل تمایز برنامه رساله توضیح المسائل مکارم شیرازی نسبت به سایرنرم افزارهای های مشابه برنامه رساله توضیح المسائل مکارم شیرازی یک ایده نو به حساب می‌آید که توسط آن مقلدین آیت الله مکارم شیرازی قادر به دسترسی آسان به احکام شرعی و فتواهای ایشان خواهند بود.از قابلیت های این برنامه می‌توان به امکان جستجوی پیشرفته،نشان کردن مطالب جهت دسترسی سریع و آسان و رایگان بودن اشاره کرد.

مزایا

  • دسته بندی مسائل
  • امکان به اشتراک گذاری مسائل از طریق سایر اپلیکیشن ها
  • امکان کپی کردن و به اشترک گذاری بخش دلخواه از متن
  • امکان افزودن مسائل مورد نظر به لیست نشان شده ها جهت دسترسی سریع و آسان
  • قابلیت جستجو پیشرفته
  • امکان تغییر نوع و اندازه قلم و فاصله بین خطوط

معایب

  • عدم سازگاری با سیستم عامل آی او اس

امیدوارم این بخش برای شما از جذابیت و قابلیت مفید فایده بالایی برخوردار بوده باشد.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا