مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار جامعه

آیا موج مهاجرت روستاییان به شهرها در پیش است؟

مطالب پربازدید

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان: اگر مسئولان گوش خود را برای شنیدن مشکلات روستاییان و عشایر تیز نکنند با موج دیگری از مهاجرت روبه‌رو خواهیم شد.

مهاجرت از روستا به شهرمحمدرضا واعظ‌ مهدوی (مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر) با بیان اینکه تجارب داخلی ایران و جهان نشان داده که فشار شرایط افزایش عمومی قیمت‌ها و تورم برای همه گروه‌های حقوق بگیر منجر به پیدایش مشکلات جدید و شدید می‌شود و این مسائل باعث می‌شود که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند.

در بین گروه‌های اجتماعی، روستاییان و عشایر فاقد تشکل بوده و دسترسی آنها به سطوح بالای تصمیم‌گیری کم است. این افراد صدای بلندی برای شنیده شدن ندارند و فاصله زیادی نیز با مرکز دارند و مسائل و مشکلاتشان به مسئولان منتقل نمی‌شود.

همه این مسائل باعث می‌شود که نارضایتی آنها از نحوه زندگی به‌صورت مهاجرت به حاشیه شهرها بروز پیدا کند. شرایط اقتصادی نامساعد منجر به بیکاری و درنهایت مهاجرت به شهرها می‌شود. به همین دلیل در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد موج سوم مهاجرت از روستاها خواهیم بود.

مطالب پربازدید

در بسیاری از مناطق کشور شاهد خشکسالی هستیم و کشاورزی در این مناطق رونقی ندارد و مشکلات معیشتی گریبانگیر این افراد شده است پس این افراد برای داشتن شغل به مهاجرت روی می‌آورند. درست است که گرانی وجود دارد اما در کنار این گرانی‌ها فرصت شغلی همانند دستفروشی، کارگری و کارهای خرد بیشتر از روستاها وجود دارد.

اما نظر حسین ایمانی جاجرمی (جامعه‌شناس) چیز دیگری است. وی می گوید: مسئله حاشیه‌نشینی مثل گذشته تکرار نمی‌شود اما اعلام خطر و هشداری هست که باید به آن توجه شود. مهاجرت به‌صورت گسترده و مثل قبل اتفاق نخواهد افتاد.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا