مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار جامعه

رصد غیر مسلح خورشیدگرفتگی جزئی روز پنجشنبه 5 دی ممنوع!

مطالب پربازدید

رصد خورشیدگرفتگی جزئیرصد و مشاهده غیر مسلح خورشیدگرفتگی جزئی روز پنجشنبه (پنجم دیماه 98) بدون استفاده از وسایل و ابزار لازم (صافی های استاندارد) به بینایی آسیب می رساند.

شورای مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد: در روز پنجشنبه 5 دی 98 یک خورشید گرفتگی جزئی رخ خواهد داد که از نوع حلقوی می باشد. این خورشید گرفتگی جرئی بخش هایی از شمال و غرب استرالیا، بخشی از شمال شرق آفریقا (به صورت جزئی) و در قسمتی از عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، عمان، جنوب هند، سریلانکا، مالزی، سنگاپور، اندنزی، فیلیپین و برونئی (به صورت حلقوی) مشاهده می شود.

در جریان این خورشیدگرفتگی جزئی در تهران، ماه حداکثر 61 درصد قرص خورشید را می پوشاند و قرص گرفته خورشید در حالی طلوع می کند که مراحل باز شدن را سپری می کند. در شهر تهران زمان طلوع آفتاب، ساعت 7 و 12 دقیقه است و گرفتگی در ساعت 8 و 23 دقیقه پایان می پذیرد. باید توجه داشت که زمان و حداکثر پوشیدگی خورشید در سایر مناطق کشور با تهران متفاوت است.

این خورشیدگرفتگی جزئی، در مناطق جنوب ایران نسبت به نقاط دیگر کشور طولانی تر است و قسمت بزرگتری از قرص خورشید پوشیده می شود. حداکثر گرفتگی در این نقاط، با پوشیدگی 86 درصد است که در جزایر خلیج فارس روی می دهد.

مطالب پربازدید

توجه: رصد غیر مسلح خورشیدگرفتگی جزئی به بینایی آسیب می زند، لذا علاقه مندان به رصد این رویداد نجومی باید حداکثر دقت را برای اسفاده از ابزار مناسب و استاندارد را لحاظ نمایند.

 

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا