مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
مطالب ویژه

از خدمات جنسی هتل‌های ایرانی به مردان عراقی تا بارداری ناخواسته زنان در اربعین!

مطالب پربازدید

نزدیک‌ شدن روابط تجاری، سیاسی و گردشگری بین دو کشور ایران و عراق باعث شده تا شایعات بسیاری علیه این دو کشور مطرح شود.

با فروپاشی رژیم بعث و سرنگونی صدام، برگ جدیدی در روابط بین دو کشور ایران و عراق، دو کشور مسلمان، شیعه و همسایه رقم خورد؛ روابطی که باعث شد حتی داعش به عنوان بزرگترین خطر سال‌های اخیر دنیای اسلام از خاک‌ عراق هم خارج شود.

بیشتر شدن روابط تجاری ایران و عراق در سال‌ها و بخصوص ماه‌های اخیر و بویژه زمانی که ایران تحت فشار تحریم‌ها قرار دارد، باعث شده تا رسانه‌هایی که کمر به شکست مردم ایران بسته‌اند، شایعات و شبهاتی را مطرح کردند.

 

مطالب پربازدید

عراق یکی از عمده ترین مقاصد صادرات ایران به شمار می‌رود

برخی از رسانه‌ها به کمک کاربران شبکه‌های اجتماعی در این مدت سعی کردند با هر ابزاری که شده روابط این دو کشور را تیره و تار کنند، یکبار با شایعه فروش آب مجانی به عراق، بار دیگر با شایعه گران کردن قیمت روادید برای ایرانی‌ها، دست گذاشتن روی غیرت ایرانیان و عدم انتشار صحبت‌های دقیق نخست وزیر عراق هم از دیگر حربه‌های آنان بود.

* خدمات جنسی هتل‌های ایرانی به مردان عراقی!

از ابتدای هفته نقل قولی از رئیس اتحادیه هتلداران خراسان‌رضوی مبنی بر ارائه خدمات جنسی بیش از ۶۰۰۰ خانه‌مسافر در مشهد در روزنامه‌های اصلاح‌طلب منتشر شد، شایعه‌ای که به سرعت فضای مجازی را دربر گرفت. این رسانه‌ها با استفاده از واژه‌های «مردان عراقی» و «زنان ایرانی» بر «عرب‌ستیزی»، «نژاد پرستی» تاکید کردند.

مردان عراقی

مطالب پربازدید

حالا به متن منتشر شده در روزنامه شهروند توجه کنید:

“پیش از این همه سکوت می‌کردند و منکر می‌شدند اما حالا می‌شود از مشکل حرف زد: رفت و آمد بعضی مردان مجرد عراقی به خانه مسافرهای مشهد بیشتر شده، آنها که با زنان ایرانی همراهشان راه ورود به هتل‌ها را بسته می‌بینند راهی بیش از ٦هزار خانه مسافر غیرمجاز این شهر زیارتی می‌شوند. از دی ماه پارسال اروپایی‌ها کمتر به ایران سفر می‌کنند و در عوض با کاهش ارزش ریال، سفر عراقی‌ها به کشور ۹۰ درصد بیشتر از قبل شده است. این آمد و شدها اگرچه باعث رونق اقتصادی شده اما در خوزستان و خراسان رضوی، حاشیه‌هایی به همراه داشته است. از شایع شدن ازدواج موقت گردشگران عراقی با زنان ایرانی البته آماری در دست نیست و نمی‌توان تمام گردشگران را به یک چشم دید اما فعالان حوزه گردشگری می‌گویند اگرچه این مسأله همه‌گیر نبوده و جزیی است اما نمی‌توان انکارش کرد و باید پی راه حل بود. ”

نکته قابل تامل این است در صورت وجود چنین موضوعی آیا فقط مردان این کشور همسایه از چنین خدماتی استفاده می‌کنند؟ آیا بر فرض اشتباه چند مرد از کشور عراق، باید این موضوع را به چند میلیون مرد عراقی تعمیم داد؟ با توجه به متن فوق یعنی اگر گردگشران اروپایی به ایران بیاید این خدمات برای آن‌ها بلا اشکال است؟

*- تکذیب ادعاهای روزنامه‌های شرق و شهروند
اما قانعی رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی، در گفت‌وگویی به صراحت اعلام کرد که «من چنین چیزی نگفته‌ام» و آنچه دست به دست می‌شود ناشی از استنباط اشتباه اهالی رسانه و کاربران فضای مجازی است.

وی توضیح داد: «من هرگز تایید نکرده‌ام که در مشهد از زنان ایرانی استفاده جنسی صورت می‌گیرد برای همین هم این استنباط و نقل قول از حرف هایم را کاملا تکذیب می‌کنم؛ چون من در مصاحبه‌ای که داشتم به این موضوع اشاره کردم که در مشهد ۶۰۰ خانه مسافر مجوز قانونی دارند و حتی آنهایی که مجوز قانونی ندارند هم خدمات اقامتی ارائه می‌دهند و لزوما به این معنا نیست که این خانه‌های مسافری در زمینه خدمات جنسی و غیرقانونی فعالیت می‌کنند.»

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

– واکنش شدید کاربران

این موضوع با واکنش شدید کاربران فضای مجازی روبرو شد و هرکدام نکاتی را رد این باره مطرح کردند:

هرمس:‌ والا همین ها روسپی ها را کارگر جنسی می دانند و در مقابل تعدی هایی که در سفارتخانه های اروپایی و خانه های وابسته به دختران ایرانی می شود ساکتند.

محمدرضا باقری: این اراجیف و رطب و یابسی که درباره هوسرانی عراقی ها در خوزستان و مشهد گفته میشه اگه راست باشه، چند تا سوال پیش میاد:اینا تجاوز میکنن یا با رضایت کارشون رو انجام میدن؟آیا عراقی‌ها علت بوجود اومدن فحشا هستند؟ اگر ممنوع الورود بشن، فحشا از بین می‌ره؟ واقعا اینا نگران ناموسن؟

علی رجبی: برفرض که خبر درست باشه، بی‌غیرتی شما، چه ربطی به عراقی‌ها داره که اینقدر تاکید میشه روی “استفاده جنسی مردان عراقی”؟ برید در هرجا که سرویس جنسی میده رو ببندین.

* بارداری ناخواسته زنان عراقی در اربعین!

این شایعات درباره زنان ایرانی در مشهد درحالی منتشر می‌شود که در سال‌های گذشته نیز برعکس این شایعات منتشر شده بود. شایعه سازان در این سال‌ها از غیرت مردان ایرانی و عراق سوءاستفاده کرده و هربار مطالب دروغی را علیه کشور همسایه مطرح می‌کنند تا با مردان این کشورها را علیه هم بشورانند.

 

به طور مثال سال ۹۵ برخی رسانه‌های عربی ازجمله روزنامه الشرق الاوسط به نقل از سخنگوی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بودند که این مرکز نگران افزایش بارداری‌های ناخواسته در راهپیمایی اربعین بین زنان عراقی است. در این خبر حتی بیان شده که در یک سال، ۱۶۹ مورد بارداری گزارش شده است اما پیگیری‌های رسانه‌ها سبب شد که این سازمان طی یک بیانیه رسمی چنین مصاحبه‌ای را تکذیب کند تا جائی که سخنگوی این سازمان اعلام کرد در چند ماه اخیر با هیچ رسانه عرب زبان مصاحبه نداشته است و نمی‌داند این مصاحبه از کجا منتشر شده است.

* قتل گردشگر متجاوز عراقی در خرمشهر

شایعه کشتن یک گردشگر عراقی در خوزستان هم از همین دست شایعات به شمار می‌رود. اواخر مردادماه بود که شایعه شد یک مرد عراقی به دلیل تجاوز به زنان ایرانی در بازارماهی فروشان خرمشهر کشته شده است.

 

این درحالی بود که ولی‌الله حیاتی، فرماندار خرمشهر یا تکذیب خبر قتل گردشگر عراقی در بازار ماهی فروشان عنوان کرد: امنیت کامل در خرمشهر برای گردشگران عراقی تامین است و اینگونه شایعات در فضای مجازی با اهداف خاص و برای مخدوش کردن روابط دو ملت ایران و عراق توسط گروهک های فرامرزی منتشر می‌شود.

* زلزله عراق ایران را لرزاند

البته این نگاه مغرضانه به کشور عراق به همین مورد ختم نمی‌شود، روزنامه شرق در زمان زلزله کرمانشاه، تیتر عجیب «زلزله عراق، ایران را لرزاند» را انتخاب کرد تیتری که با انتقادات شدیدی روبرو شد.

 

* فروش آب مجانی

همزمان با بروز مشکل کم‌آبی و بی‌آبی چندماه گذشته در برخی شهرهای استان خوزستان، برخی سودجویان با انتشار فیلمی ساختگی شایعه انتقال آب شیرین به بصره را مطرح کردند. شایعه‌ای که چند هفته‌ای به نقل محافل مجازی تبدیل شد و حتی برخی از سلبریتی‌ها را این بار به واکنش وادار کرد.

آب

اما غلامرضا شرفی عضو کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم آبادان با رد این شایعه همان زمان عنوان کرد: این فیلم را به صورت تخصصی مورد بازبینی قرار دادیم که مشخص شد به صورت حرفه‌ای میکس شده است. (اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید)

رضا اردکانیان، وزیر نیرو هم بابیان این که انتقال و فروش آب به دیگر کشورها صحت ندارد، توضیح داد: قرارداد فروش آب به کویت که قبلا در دهه هشتاد مطرح شده بود با مخالفت بنده در آن زمان و الان مواجه شده است و اکنون هم هیچ تصمیم، طرح و پروژه‌ای برای انتقال و فروش آب به خارج از کشور وجود ندارد.

البته این شایعه هم با همت قرارگاه سازندگی خاتم و تکمیل تونل آبرسانی غدیر ۲ تا حد زیادی مرتفع شد.

* گران شدن و یا توقف صدور ویزای عراق

یکی از شایعات دیگری که در راستای تخریب روابط ایران عراق مطرح شد، شایعه گران شدن و یا توقف صدور ویزای عراق برای ایرانیان بود. این درحالی بود که برعکس این شایعات، حیدرالعبادی نخست وزیر این کشور اعلام کرده بود که امسال هزینه “ویزای زائران اربعین حسینی” کاهش می‌یابد.

برق

حیدرالعبادی این تصمیم را به منظور رفاه حال همه زائران به ویژه زائران ایرانی اتخاذ کرده است

* خرج عتبات و عالیات عراق با پول ایرانیان

پس از برعهده گرفتن مسئولیت ساخت و توسعه صحن حضرت زهر(س) در نجف اشرف توسط مسئولان ایرانی، شایعات بسیار زیادی در فضای مجازی برای برهم زدن ارتباط دو کشور دوست و همسایه ایران و عراق کلید خورد؛ از شایعه خروج ارزهای ایران به عراق گرفته تا شایعه عدم بکارگیری کارگران ایرانی در این پروژه و هزینه کردن از بودجه عمومی دولت ایران در این موضوع.

 

هرچند شایعه سازان با گره زدن این موضوع به کمبودهای کشور سعی کردند فشار بیشتری بر مسئولان بیاورند اما بررسی‌های خبرنگار ما نشان داد که هیچ یک از این شایعات صحت نداشته و اتفاقا این پروژه برای کارگران ایرانی و غیرایرانی هم سودآور بوده است.(اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید).

* عدم انتشار صحبت‌های کامل العبادی

«برای حفظ منافع مردم خود به آن پایبند خواهیم بود؛ از آن حمایت نمی‌کنیم اما به آن پایبندیم.» حیدرالعبادی این جمله را ۱۶مردادماه امسال در پاسخ به خبرنگاری از روزنامه «الزوراء» گفت که موضع عراق را در قبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران جویا شده بود.

 

پس از این صحبت‌های نخست وزیر عراق درباره “همراهی دولت عراق با تحریم‌های ایران” موجی از واکنش‌ها در فضای مجازی و فضای رسانه ای منتشر شد که ببینید عراق جواب محبت‌های مردم ایران را اینگونه داد.

اما چندی بعد هم وزارت خارجه این کشور این موضوع را اصلاح کرد و هم حیدرالعبادی پس از چند روز درباره صحبت‌های خودش گفت که صحبت هایش تحریف شده، و اینگونه شفاف سازی کرد: این کشور(عراق) در مسئله ایران «تنها متعهد به عدم استفاده از دلار در مبادلات مالی است و از همه تحریم‌های آمریکا پیروی نمی‌کند».

این شفاف‌سازی و اصلاح‌ صحبت‌های شرق هرگز در این رسانه‌های شایعه ساز باز نشر داده نشد.

* اتحاد «ایران و عراق»، رمز عبور از حیله‌ها

البته توپخانه حملات به روابط ایران و عراق در این سال‌ها به این موارد ختم نمی‌شود چرا که به موارد بالا می‌توان شایعاتی چون انتشار تصاویر و عکس‌های مبنی بر ارسال پول مردمان ایران به عراق، تصاویر مبنی بر توهین مردم عراق به مسئولان ایرانی در عراق، آتش زدن هورها به تلافی از قطعی برق ایران به عراق و … را هم اضافه کرد.

پول

در پایان به نظر می‌رسد که این اتفاقات سازماندهی شده همزمان با بهبود روابط تجاری ایران و عراق ادامه‌دار خواهد بود اما مهم این است که مردم ایران و عراق چنین شایعات بی سر و تهی را بدون ارائه سند باور نکنند و دشمن را در رسیدن به اهدافش ناکام بگذارند.

منبع:فارس

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا