مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار بین الملل

آیا ترامپ با “توافق بهتر” در صدد براندازی و برگرداندن به زمان شاه است؟

مطالب پربازدید

توافقنامه بهتر ترامپ با ایرانترامپ بار‌ها گفته به دنبال یک «توافق بهتر» با تهران است، اما آیا آمریکایی‌ها آرزوی براندازی در ایران و توافقی مانند توافق با رژیم مخلوع شاه را در سر می‌پرورانند؟

دولت ترامپ از همان ابتدا شمشیر مبارزه با ایران را از رو بست، و با خروج از توافق هسته‌ای و اِعمال مجدد تحریم‌ها نشان داد که برای مقابله با جمهوری اسلامی روش متفاوتی را نسبت به دولت اوباما در دستور کار قرار داده است.

اگرچه تحریم‌ها و تهدید‌های ترامپ و سپس تشویق‌ها و ترغیب‌های وی به مذاکره با ایران موجب شده تا بسیاری از کارشناسان به این عقیده برسند که واشینگتن هیچ استراتژی‌ای در قبال تهران ندارد، اما برخی شواهد خبر از واقعیت‌های دیگری می‌دهد.

 

مطالب پربازدید

با وجود آن‌که برخی اعضای کابینه ترامپ، از جمله مایک پمپئو، وزیر خارجه، ادعا می‌کنند که کاخ سفید علاقه‌ای به «تغییر رژیم» در ایران ندارد، اقدامات همین افراد (مانند تشکیل «گروه اقدام ایران») و واقعیت‌های دیگر، شماری از کارشناسان را مجاب کرده است که دولت آمریکا برنامه‌های بزرگ‌تری برای ایران در سر دارد.

 

عده‌ای از این تحلیلگران به تلاش‌های آمریکا برای انجام یک کودتای دیگر مانند کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ در ایران اشاره می‌کنند و برخی دیگر معتقدند چه‌بسا آمریکایی‌ها حتی به دنبال برگرداندن «شاه» به این کشور باشند؛ قطعاً حضور پررنگ «رضا پهلوی» در محافل ضدایرانی در آمریکا طی روز‌ها و ماه‌های گذشته، نشانه‌ای از این مسئله را در خود دارد.

«دیوید ویلیام پِر» کارشناس سیاست خارجی آمریکا یکی از کارشناسانی است که معتقد است «آمریکا می‌خواهد شاهِ ایران را برگرداند.» وی طی مطلبی با همین عنوان به توضیح این مسئله پرداخته است که چگونه سیاستمداران دولت آمریکا نه به دنبال محدود کردن برنامه هسته‌ای و موشکی ایران هستند و نه خواستار «تغییر رفتار» جمهوری اسلامی، بلکه می‌خواهند ایران را به دوران پیش از انقلاب اسلامی برگرداندند.

مطالب پربازدید

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا