مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
دسته بندی نشده

بام باغ، روشی برای لذت بردن از طبیعت و زندگی

مطالب پربازدید

روف گاردن تکنولوژی مدرنی است که امروزه بر پایه سقف سبز نهاده شده است و بر روی پشت بام ها و تراس ها اجرا می شود.

روف گاردن به معنای «بام باغ» یا همان «باغ در بام» است که در واقع خلق فضای سبز بر روی پشت بام است، تا از این طریق طبیعت را در زندگی شهری دخیل کرده و از آن استفاده کنند.

بنابر این به هر نوع فضای سبزی که بر روی بام ساخته شود، روف گاردن گفته می شود و شامل مجموعه ای از گیاهان سبز، آبنما، آلاچیق، مبلمان باغی، سایبان، محصولات کشاورزی و سایر امکانات دیگر با توجه به مساحت موجود است.

روف گاردن می تواند از قراردادن چند گلدان روی پشت بام آغاز و به اجرای باغ و فضاهای سبزی همچون پارک ختم گردد. انتخاب نوع طراحی روف گاردن بستگی به عوامل مختلفی همچون، سازه ساختمان، کاربری، ویژگی های اقلیمی و حتی سلیقه شما دارد! عوامل ذکر شده در روش های گوناگون اجرایی به نام های روف گاردن گسترده، روف گاردن متمرکز و روف گاردن پرتابل و مدولار خلاصه می شوند.

مطالب پربازدید

بام باغ

ایجاد روف گاردن دارای دو مرحله بوده که مرحله اول به صورت عمرانی، عملیات ایزولاسیون و زه کشی انجام می شود و مرحله دوم لنداسکیپ(منظره) است که در این مرحله فضای سبز ایجاد می شود و تجهیزات فضای باز مانند آلاچیق، سایبان، مبلمان باغی، باربیکیو و … اضافه می شود.

برای ساختن یک فضای سبز زیبا بر روی پشت بام یا تراس، باید از کارشناسان حرفه ای در این زمینه کمک گرفت و با استفاده از نقشه برداری دقیق، محاسبات مختلف، انتخاب مواد مناسب و همچنین اجرای صحیح یک محوطه خاص را روی پشت بام ایجاد نمود.

مزایا:

استفاده از فضای سبز در پشت بام ساختمان ها و مجتمع ها باعث پاکسازی هوای اطراف، کاهش آلاینده ها، کاهش جذب حرارت ساختمان، کنترل دما، کاهش مصرف انرژی و بهره برداری از آب باران می شود.

یکی از مزیت های روف گاردن این است که در فضای گمشده ساختمان، منظره ای متفاوت، جالب، مفرح و منحصر به فرد را ایجاد می کند و باعث بالا رفتن ارزش ساختمان می‌شود.

مطالب پربازدید

با توجه به رشد عمودی شهرها و کمبود فضاهای شهری، امکان توسعه فضای سبز محدود می‌شود و در چنین شرایطی می توان از پشت بام‌ها برای جبران این کمبود استفاده کرد.

نکات فنی:

 

در زمان ساخت بناهای مختلف، وزن برف روی بام را به صورت تقریبی برای هر متر مربع ۵۰ کیلوگرم در نظر می گیرند و با کمک این محاسبات می توان وزن اضافی ناشی از ساخت روف گاردن بر روی پشت بام را در نظر گرفت.

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، تقسیم بندی وزن المان ها و تجهیزاتی است که در روف گاردن قرار می‌گیرند، زیرا آنچه مهندسان برای برف محاسبه می کنند به صورت یکنواخت بر روی کل بام است و ممکن است در بعضی از نقاط روف گاردن بار به صورت متمرکز اعمال شود.

عملیات ایزولاسیون روف گاردن:

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

یکی از با اهمیت ترین مواردی که باید در روف گاردن به آن پرداخته شود انجام عملیات «ایزولاسیون» است که مرزی را برای عبور و عدم عبور آب به زیر روف گاردن تعیین می کند.

یکی دیگر از عملیات ها در روف گاردن «فیلترینگ» نام دارد که در آن از انتقال املاح خاک به لایه های پایین تر ممانعت می‌شود.

این کار از طریق لایه های الیاف صورت می‌گیرد و در صورتی که این عملیات در روف گاردن انجام نشود بافت خاک تغییر می کند و مسیر زهکشی روف گاردن انسداد می یابد.

انتخاب خاک برای روف گاردن:

خاک در روف گاردن یکی از مواردی است که میبایست برای انتخاب و آماده سازی آن دقت زیادی نمود چرا که خاک در روف گاردن دارای محدودیت هایی است که برخی از آنها عبارتند از:
1- خاک در روف گاردن باید وزن مخصوص کمتری داشته باشد
2- خاک در روف گاردن باید توانایی جذب آب بیشتری داشته باشد
3- اگر چه می توان با کود دهی نیاز غذایی گیاهان را در روف گاردن برطرف کرد اما به دلیل مشکلات برای تعویض خاک در روف گاردن ،خاک در روف گاردن باید دارای مواد غذایی باشد که با گذشت زمان علاوه بر بهبود دانه بندی بتواند نیاز گیاهان را به مواد غذایی مرتفع نماید.

 

 

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا