بعد از ورزش چه کنیم که بیشترین بازده را داشته باشیم؟

1. سرد کردن

این واژه ای است که از زبان هر مربی ورزشی می شنوید. هرگز سرد کردن را نادیده نگیرید چون برای بدن بسیار مهم است که به مرحله استراحت برود، کورتیزول و اسیدلاکتیک اضافی را بشکند و از نظر فیزیکی و ذهنی حس خوبی پیداکند.

2. رول فومی

بلافاصله بعد از ورزشتان و وقتی خانه هستید و احساس درد میکنید، حتما از یک رول فومی، توپ تنیس و هر وسیله ای که برای ماساژ بکار برود استفاده کنید. میتوانید از یک رول فومی توخالی استفاده کنید.

3. کشش

این مورد شاید واضح باشد اما کشش دربین تمرینات نیز مهم است مخصوصا در روزهایی که در زمان استراحت بسر می برید.

4. یخ بگذارید

اگر آسیب دیدگی دارید و یا قسمتی از بدنتان درد میکند، بهتر است 20 دقیقه روی آن منطقه یخ بگذارید. اگر یک دوره تمرین شدید را به پایان رسانده اید شاید بهتر باشد برخی از تمرینات را در روزهای آینده تغییر دهید و یا فقط بدوید. حمام یخ نیز بسیار تاثیرگذار است.

5. عرق بریزید

برای خلاص شدن از سموم و ساخت اسیدلاکتیک، برخی متخصصان توصیه میکنند از سونا یا اتاق بخار استفاده کنید. اگر هم دسترسی نداشتید بهترین کار یک دوش آب گرم است.

6. بنوشید

برای بازگرداندن بدن به حالت عادی باید مقدار بسیار زیادی آب بنوشید. تامین آب بدن کلید کار است! پس با آب و مایعات مناسب به بدن خود کمک کنید تا برای تمرین بعدی آماده شود.

7. التهاب را کاهش دهید

می توانید برای کاهش درد و التهاب از ابیوپروفن استفاده کنید.

8. پروتئین مصرف کنید

بعد از ورزش، بدن به زنجیره ای از آمینواسید ها نیاز پیدا میکند. میتوانید یه میان وعده پروتئینی برای بعد از ورزش درنظر بگیرید.

شیر، گوشت، مرغ، استیک، تن ماهی یا سالمون نمونه هایی از غذاهای سرشار از پروتئین هستند.

9. منیزیم دریافت کنید

منیزیم برای جلوگیری از گرفتگی عضلات کمکتان میکند، همچنین موجب کاهش استرس هم می شود. (وقتی درد دارید کمی دچار استرس می شوید) می توانید یک موز، اسفناج، دانه های سویا یا یک قطعه ماهی میل کنید.

اگر درد و خستگی تان زیاد است به خاطر داشته باشید باید زمان بگذارید تا بین ورزش ها استراحت کنید. باید به بدن فرصت داد تا به خوبی ریکاوری شود.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here