مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
دسته بندی نشده

تنهایی،بیماری بدون درمان هزاره جدید

مطالب پربازدید

 

تنهاییپژوهشی درباره اثر تنهایی با ابتلا به بیماری‌های جسمی و روحی به وسیله محققان دانشگاه هاروارد انجام شده است؛ کارشناسان اعتقاد دارند تنهایی در عصر مدرن سبب دگرگونی‌های مغزی و هورمونی در بدن انسان می‌شود.

به گفته کارشناسان با آنکه بیشتر افرادی که به شبکه‌های مجازی دسترسی دارند صد‌ها نفر از دوستان و آشنایان در لیست دوستان آن‌ها وجود دارند و درطول روز با برخی از آن‌ها گفتگو و چت می‌کنند اما حضور مجازی افراد در زندگی دیگران هرگز نمی‌تواند خلاء تنهایی را پر کند  به این ترتیب افراد به شدت احساس تنهایی و انزوا می‌کنند.انجام فعالیت‌های اجتماعی، گفتگو با اعضای خانواده و دوستان سبب تحریک بخش‌هایی از مغز و جلوگیری از ابتلای فرد به بیماری‌های روانی می‌شود همانطور که تقویت عضله‌های بدن با ورزش سبب جلوگیری از ابتلای افراد به بیماری‌های جسمی می‌شود.

 

مطالب پربازدید

 

محققان اعتقاد دارند تنهایی وانزوای اجتماعی سبب کاهش تولید انسولین دربدن و به تدریج ابتلای افراد به بیماری دیابت می‌شوند.

همچنین هورمون کورتیزول که در زمان استرس دربدن انسان ترشح می‌شود در افراد تنها بیشتر می‌شود؛ ترشح میزان طبیعی هورمون کورتیزول برای سلامت بدن مفید است اما تولید بیش  از اندازه آن می‌تواند سبب ابتلای افراد به انواع بیماری‌های جسمی و روانی شود.

 

هورمون خنثی کننده اثر‌های هورمون کورتیزول دربدن انسان، هورمون اکسی توسین است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند داشتن تعامل  اجتماعی، صحبت با دیگران، بودن در جمع خانواده و دوستان، احساس شادی و خنده و رضایت سبب ترشح این هورمون و فعالیت مرکز پاداش دهی مغز می‌شود.

مطالب پربازدید

 

توصیه پزشکان برای کاهش استرس و بیماری در جامعه

کارشناسان برای برطرف کردن اثر‌های استرس، زندگی اجتماعی و کاری پرهیاهو و تنش بودن درکنار اعضای خانواده و دوستان در مواقع فراغت و تعطیلات آخر هفته را توصیه می‌کنند.

این کار سبب جلوگیری از تولید پروتئین‌های ناسالم در مغز و ابتلای افراد به بیماری‌های مغز و اعصاب می‌شود.

کارشناسان برای حفظ سلامت، جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف و حتی موفقیت و پیشرفت در کار و درس به افراد توصیه می‌کنند از انزوا دوری کنند، رفتن به مسافرت، کتابخانه‌های عمومی، مراکز خرید، رستوران و فروشگاه‌ها، کتاب فروشی‌ها، شرکت در کلاس‌های مختلف آموزشی، برگزاری جشن‌های دوستانه و خانوادگی همگی سبب جذب میزان بیشتری از هورمون اکسی توسین به وسیله بدن می‌شود.

 

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

انسان موجودی اجتماعی است و به حضور در اجتماع، گفتگو با دیگران، مشاوره و درد و دل با آن‌ها نیاز دارد؛ تنهایی افراد به دلایل مختلف از جمله محل کار، محل زندگی، استقلال از خانواده، تحصیل در رشته یا حرفه‌ای خاص، طلاق، مرگ اطرافیان، مهاجرت، ساعات کاری طولانی و به دور از اعضای خانواده و مواردی از این دست ایجاد می‌شود.

 

اما افراد برای جلوگیری از ابتلا به بیماری در اثر تنهایی باید ارتباط خود با اعضای خانواده و دوستان را برقرار کنند و به دیدار آن‌ها بروند.

منبع:Dailymail

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا