مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
دسته بندی نشده

ماجرای اخذ بورسیه تحصیلی 100 آقازاده با رانت و پارتی بازی

مطالب پربازدید

ماجرای اخذ بورسیه تحصیلی 100 آقازاده با رانت و پارتی بازییک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بنده لیست 100 نفره ای از آقازاده ها و آقاها را دارم که با رانت بورسیه گرفتند. این لیست شامل نمایندگان مجلس، امام جمعه، فرمانده انتظامی و وزیر است.

محمود صادقی امروز (سه شنبه) در جلسه علنی مجلس، از وزیر علوم در مورد سوالی که از وی در باب احکام صدور بورسیه تحصیلی و ماجرای اخذ بورسیه تحصیلی 100 آقازاده کرده بود گفت: بیش از سه سال از طرح این سوال می گذرد اما هنوز تبعات آثار زیانبار مربوط به استفاده از بورسیه ها گریبانگیر آموزش عالی و دانشگاه های کشور است.

در سال 64 مصوبه ای در مورد اعزام دانشجو به خارج از کشور، تصویب شد که بر اساس آن، اعزام دانشجو برای خارج از کشور برای ادامه تحصیل منوط به شرکت در آزمون سراسری اعزام بود که توسط سازمان سنجش برگزار می شد. با این روال هر کسی حق برابر برای شرکت در رقابت علمی را داشت تا از امتیاز بورسیه برخوردار شود. در مورد مربیان هم باید حداقل سه سال سابقه خدمت داشته و حدنصاب امتیاز جدول ارتقا را کسب کرده و شرایط فعلی هم وجود داشت.

در سال 87 صرفا حداقل معدل 14 برای کارشناسی و معدل 16 برای کارشناسی ارشد تعیین شد که مورد موافقت وزیر علوم قرار نگرفت و تدریجا لیست رشته های ضروری برای اعزام حذف شد و کسانی از امتیاز بورسیه برخوردار شدند که فارغ التحصیل رشته های ضروری نبودند. در همان سال ها کسانی از مناطق محروم صلاحیت لازم علمی را داشتند، اما به آنها بورسیه تحصیلی ندادند.

مطالب پربازدید

چه نیازی بود برای کسانی هزینه هنگفت مصرف شود که بورسیه بگیرند؟ این تبعیض ناروا عدم شفافیت و ایجاد زمینه برای رانت و حامی پروری را فراهم کرد و لیست های سفارشی جایگزین آزمون و رقابت علمی شد. مطابق قانون انتشار و دسترسی اطلا عات، تمامی دستگاه های دولتی موظفند تصمیمات خود را به اطلاع عموم برسانند پس چرا باید لیست بورسیه ها محرمانه باشد و کسانی به جرم انتشار لیست محکوم شوند؟ اشکال و سوال من به این روال طی شده در وزارت علوم است که شمار قابل توجهی بورسیه تحصیلی بدون طی کردن روال قانونی داده شده است.

جوانان ما چه گناهی دارند که از این شرایط برخوردار نبوده و در مقابل آن، افرادی بدون شرکت در رقابت علمی و با رانت، سفارش و انتساب به این و آن وارد فضای علمی شده اند؟ بدتر آن است که تعلل وزارت علوم در فساد، باعث شده این افراد بعد از گذران تحصیل در دانشگاه، وزارتخانه را برای استخدام جذب تحت فشار قرار دهند. با همین روش بیش از 3 هزار نفر جذب شدند.

وی در مورد پیگیری ماجرای اخذ بورسیه تحصیلی 100 آقازاده با رانت گفت: از آقای رئیسی می خواهم با فساد علمی در دانشگاه ها برخورد کند چون زمینه ساز فسادهای دیگر می شود.

 

 

مطالب پربازدید

 

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا