مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
دسته بندی نشده

نخست‌وزیر عراق: تحریم‌های آمریکا علیه ایران را اجرا می‌کنیم/ واکنش نماینده مجلس ایران

مطالب پربازدید
حیدر عبادی نخست‌وزیر عراق در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد این کشور علی‌رغم مخالفت کلی با استراتژی وضع تحریم‌ها، از تحریم‌ها علیه ایران پیروی خواهد کرد.
حیدر عبادی گفت: «ما آن‌ها (تحریم‌ها علیه ایران) را یک خطای راهبردی و غیرصحیح می‌دانیم اما آن‌ها را اجرا خواهیم کرد تا از منافع مردم‌مان دفاع کنیم. ما با این تحریم‌ها رابطه‌ای نداریم و از آن‌ها حمایت نمی‌کنیم اما به آن‌ها ملتزم خواهیم ماند.»

رئيس جمهوری آمریکا روز سه شنبه به طرف‌های تجاری ایران هشدار داد که باید بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند.
وقتی عراق هم علیه ایران می شود
عراق در سال گذشته میلادی، ۲۰۱۷، به میزان ۶.۶ میلیارد دلار اجناس مصرفی نظیر گوجه فرنگی، پنکه، پتو و خودرو از ایران وارد کرد.
یک مقام بلند‌پایه شرکت عراقی واردات خودرو از ایران که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: «به خاطر تحریم‌های آمریکا ما واردات خودرو را از ایران متوقف کرده‌ایم.»
این مقام مسئول اضافه کرد: «دولت عراق از آمریکا تقاضای معافیت [از اجرای تحریم ها] برای واردات بعضی قطعات لازم در تولید خودرو کرده است. در این حین، تمام خطوط تولید خودرو در عراق متوقف شده‌اند و ۵ هزار کارگر در این حوزه نمی‌دانند که آیا شغلشان حفظ خواهد شد یا نه.»
در مقابل اگرچه میزان صادرات عراق به ایران رقمی ناچیز معادل ۷۷ میلیون دلار است، اخلال در وضعیت سفر زائران ایرانی به عراق که توریسم مذهبی را شامل می‌شود می‌تواند بر اقتصاد این کشور تاثیر منفی بگذارد. محمد صالح مشاور اقتصادی نخست‌وزیر عراق در این‌باره می‌گوید: «[با وضع تحریم‌ها] عراق می‌تواند از گردش اقتصادی حاصل از سفر سالانه ۲ تا ۳ میلیون زائر ایرانی به عراق محروم شود.»
دولت عراق از هر زائر ایرانی برای صدور ویزای ورود به خاک این کشور ۴۰ دلار دریافت می‌کند. این به جز مبلغی است که مسافران ایرانی در هتل‌ها و در بازارهای این کشور خرج می‌کنند.

واکنش صادقی به موضع العبادی در برابر تحریم ایران

نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در آخرین توییت خود نسبت به مواضع حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا واکنش نشان داد.
محمود صادقی صبح پنجشنبه در آخرین پست توییت خود نوشت: «دولت عراق مطابق ماده ۶ قطعنامه ۵۹۸ ۱۱۰۰ میلیارد دلار بابت غرامت خسارات مستقیم جنگ تحمیلی به ایران بدهکار است؛ دولت ایران با لحاظ تنگناهای مردم عراق در مطالبه این غرامت تعلل کرده است؛ اکنون نخست‌وزیر عراق به‌جای جبران، با تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران همراهی می‌کند!»
سخنگوی نُجَباء خطاب به حیدر العبادی: آقای نخست وزیر، با دشمن ایران همراهی نکن
سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء نسبت به اعلام همراهی نخست‌وزیر عراق با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، واکنشی شدیداللحن نشان داد.
سید هاشم الموسوی با مخاطب قرار دادن حیدر العبادی از او پرسید: ما ملت عراق از کِی جزو پروژه تحریم ملت‌ها بوده‌ایم؟ فرزندان عراق از چه زمانی شریک محور تروریسم آمریکایی بوده‌اند؟ محوری که به‌دنبال مداخله و تجزیه کشورها، ظلم به ملت‌ها و غارت ثروت‌هایشان است. ملت بخشنده عراق نه فقط با مال، بلکه با جان خود در فلسطین و سوریه فداکاری کرده است. ما نه اکنون و نه هیچ زمان دیگر اجازه نخواهیم داد که عراق به ایالتی از ایالات آمریکا تبدیل و اراده آنان بر ما تحمیل شود. ما برای تثبیت حاکمیت عراق خون داده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم کسی به استقلال ما دست‌اندازی کند.
وی با تأکید بر این‌که «دولت عراق نباید از تصمیم یکجانبه آمریکا برای تحریم ایران بترسد»، افزود: این تصمیم شورای امنیت نیست که در برابر آن تسلیم شویم. دو سوم جهان از روسیه و چین گرفته تا هند، پاکستان و سایر کشورها در کنار ایران ایستاده‌اند.
 مرکز رسانه ای نجباء  در ادامه به نقل از عضو ارشد مقاومت اسلامی نُجَباء  اضافه کرد: ایران امروز به‌خاطر حمایت واقعی از فلسطین، عراق، سوریه و همه کشورهای اسلامی مورد هجمه قرار گرفته است. آیا ایران خودروی انفجاری و کمربند انتحاری به عراق فرستاد؟!
سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء که در مراسم بزرگداشت شهدا حضور یافته بود، در پایان سخنرانی خود بار دیگر العبادی را مخاطب قرار داد و گفت: معلوم نیست چه کسانی به تو مشاوره می‌دهند! مگر پاداش نیکی چیزی جز نیکی است که با دشمنان ایران همراهی می‌کنی؟! جواب ملت ایران را که با همه وجود به یاری ما آمد، چه می‌دهی؟ جواب خانواده‌های شهدایشان و عرق جبین رزمندگان‌شان را چه می‌دهی؟!
منابع:
  • یورونیوز
  • خبرگزاری ایسنا

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا