مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
دسته بندی نشده

نکات بهداشتی را رعایت کنید تا به تب کریمه کنگو مبتلا نشوید

مطالب پربازدید

تب کریمه کنگوتب کریمه کنگو بیماری خطرناکی است که در روزهای گرم سال بیشتر شیوع پیدا می کند. برای مصون ماندن از این بیماری خطرناک باید بیش از پیش به نکات بهداشتی توجه کرد.

 

این بیماری از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود و در فصول گرم سال (اواخر فروردین تا اواخر شهریور) که زمان رشد و تکثیر کنه ها است شایع می شود..

از آنجا که این ویروس در برابر گرما نمی تواند مقومت کافی داشته باشد و در دمای ۵۶ درجه سانتیگراد به مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود، بنابراین پختن گوشت یا پاستوریزه کردن شیر باعث از بین رفتن ویروس می‌شود.

مطالب پربازدید

در بیشتر موارد کنه‌ها عامل این بیماری هستند و گاو، گوسفند، بز، خرگوش، خرگوش صحرایی و جوجه‌تیغی و حتی جوندگان مثل موش نیز به عنوان ناقل شناخته می‌شوند.

علائم این بیماری عبارتند از: سردرد شدید، تب، لرز، درد عضله (به خصوص در پشت و پاها)، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، ترس از نور، حساسیت به نور،خون‌ریزی در مخاط ها و پوست و زیربغل، خون‌ادراری، خون‌دماغ، خون‌ریزی لثه، خونریزی غیرطبیعی رحم و گاهی خلط خونی، خون‌ریزی در ملتحمه و گوش ها، استفراغ خونی.

چون این بیماری در دام، بدون علامت است، باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و دام پس از ذبح تا ۲۴ ساعت در دمای صفر تا مثبت چهار درجه سانتی گراد قرار گیرد تا ویروس‌های آن کشته شوند و پس از آن مصرف شود.

بیشترین موارد آلودگی به این بیماری در ایران، از طریق دام‌های آلوده است و ساکنین مناطق روستایی که با دام ارتباط بیشتری دارند و…، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. این دام‌ها هیچ علامت بالینی ندارند ولی حدود یک هفته ویروس در ترشحات و خون آنها دیده می‌شود. اگر در این یک هفته دام کشتار شود، این ویروس می‌تواند فرد را مبتلا کند. در بیشتر موارد نیز این بیماری در چوپان‌ها، قصاب‌ها و کارگران کشتارگاه دیده می‌شود.

تب کریمه کنگو در دام آلوده علامت ظاهری ندارد. اگر ذبح به شکل بهداشتی در کشتارگاه‌ها انجام شود، جای نگرانی برای انتقال این ویروس از گوشت دام ذبح شده وجود ندارد، چرا که گوشت پس از ذبح به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه نگهداری می‌شود و در همین مدت اگر ویروسی وجود داشته باشد، از بین می‌رود.

مطالب پربازدید

اگر گوشت قبل از استفاده بسیار خوب پخته شود و نکات بهداشتی در کشتارگاه‌ها نیز رعایت شود، بسیار بعید است که فردی از طریق خوردن گوشت دچار این بیماری شود. البته ممکن است اگر از جگر خام یا گوشت درست پخته نشده آلوده استفاده کند، مبتلا شود.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا