اضطراب امتحانبر کسی پوشیده نیست که برای هر مسئله ای راهکارهایی وجود دارد. اضطراب امتحان هم، به عنوان یک مسئله و مشکل از این قائده مستثنی نیست و راهکارهایی دارد.

یادگیری تشخیص و کاهش اضطراب امتحان می‌تواند به افراد کمک کند تا احساس قدرت و کنترل بیشتری داشته باشند و در امتحانات خود بهتر عمل کنند.اگر شما هم از اضطراب ناشی از آزمون رنج می‌برید، پس با تاثیرات فلج کننده‌ای که بر انسان می‌گذارد، آشنا هستید.
خوشبختانه قرار نیست استرس برای همیشه بر زندگی شما غلبه داشته باشد. در ادامه چند استراتژی برای کنترل افکار، احساسات و رفتار‌های شما آورده‌ایم تا بتونید اضطراب امتحان را شکست دهید:
1- واقعیت را بپذیرید و اگر می‌خواهید واکنش تان را نسبت به اضطراب امتحان تغییر دهید، ابتدا طرز فکر خود را تغییر دهید. بدانید که کمی استرس در زندگی لازم است تا به کارهای ضروری در موقع خودش بپردازیم و عقب نیفتیم.

2- آنچه که در نهایت لازم است بخوانید یا انجام دهید را مشخص کنید و سپس کل کار را به قسمت‌های کوچک‌تر و قابل مدیریت تقسیم کنید. حتما خودتان به خوبی می‌دانید که با عجله خواندن فقط اضطرابتان را بیشتر می‌کند. پس زمان کافی برای آماده شدن بگذارید. اول، به خودتان سر و سامان دهید. یکبار درسی که باید بر آن مسلط شوید را یک دور مرور کنید و بعد به سراغ یادداشت‌هایتان بروید؛ و در نهایت یک بار دیگر همه چیز را به طور خلاصه مرور کنید. دقت کنید که مرور نهایی حتما باید خلاصه باشد، پس زیاده روی نکنید.

3- اگر می‌خواهید بهترین عملکردتان را در جلسه‌ی امتحان داشته باشید، غذا‌های سالم بخورید. از طرف دیگر، برخی غذا‌ها و خوراکی‌ها به تنهایی استرس زا هستند. دقت کنید که از این خوردنی‌ها قبل از امتحان اجتناب کنید تا در کاهش اضطراب امتحان موفق‌تر باشید.

4اگر می‌خواهید در کلاس‌ها و امتحانات خوب عمل کنید استراحت کنید و کمی بیشتر بخوابید. سعی کنید 11 شب بخوابید و 7 صبح بیدار شوید

5- سعی کنید زمان بیشتری برای ورزش، دویدن، دوچرخه سواری، پیاده روی و یوگا اختصاص دهید تا ذهنتان بازتر شود.

6- در طول روز کمی زمان بگذارید و بر لحظه‌ی اکنون تمرکز کنید. از خانه بیرون بروید و به صدا‌هایی که در اطرافتان در جریان هستند گوش فرادهید. رنگ‌های طبیعت که دوروبرتان در جریان هستند را ببینید، نسیمی را که صورتتان را نوازش می‌کند احساس کنید. هوای تازه را استشمام کنید. گرمای خورشیدی که شما را در آغوش گرفته را حس کنید…. زمان بگذارید و در لحظه‌ی حال حضور پیدا کنید. این کار نه تنها احساساتتان را‌ تر و تازه کرده، بلکه اعصابتان را نیز آرام‌تر می‌کند.
7- در زندگی باید زمان‌هایی را به خودمان اختصاص دهیم. جمله‌ی معروفی هست که می‌گوید: «۱۰ درصد از زندگی برای ما اتفاق می‌افتد، ۹۰ درصد باقی مانده را واکنش ما نسبت به این وقایع تشکیل می‌دهد.» با خودتان با زبان مثبت صحبت کنید. زمانی که زندگی توپ را به زمین شما می‌اندازد بگویید: «از پسش برمیام!»، «می‌گذره!» یا «من قبلا هم از پس کار‌های سخت براومدم، دوباره هم می‌تونم این کار رو بکنم!»

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here