مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
دسته بندی نشده

رزاقی: در آلمان و آمریکا اقتصاد مقاومتی اجرا شد، در ایران سرمایه داری!

مطالب پربازدید

ابراهیم رزاقیابراهیم رزاقی (اقتصاددان پیشکسوت) در گفتگو با دانشجو ضمن اینکه تفکرات اقتصادی نئولیبرال مبتنی بر آزادسازی اقتصاد و رها کردن بازار را عامل نابسامانی وضعیت اقتصادی امروز ایران دانست، مکتب سرمایه داری و تفکر لیبرالی را علت وجود فقر و بی عدالت در سطح جهان بیان کرد.

وی روش پیش گرفته تئوریسین های اقتصادی ایران در 30 سال اخیر را با تفکر بنیان گذار انقلاب اسلامی کاملا متضاد دانست و ادامه داد: در همان آمریکای مهد سرمایه‌داری از عایدی معاملات مسکن حدود 80 درصد مالیات می گیرند! ابراز نگرانی کرد که در ایران خبری از اخذ مالیات از فعالیت های سوداگری و کاذب نیست و هر کسی هر چیزی می خواهد میفروشد و به همین دلیل بانک ها با احتکار 100 ها خانه به افزایش قیمت ها که به ضرر مردم است دامن می زنند!

این استاد اقتصاد معتقد است در ایران سرمایه داری را پیاده کردند اما برخلاف کشورهای غربی نگذاشتند تشکلات کارگری منسجمی بوجود بیاید که در برابر زیاده خواهی لیبرال ها و سودجوها مقاومت کند.

 

مطالب پربازدید

وی همچنین گفت: متاسفانه قانون اساسی در کشور اجرا نمی شود! این همه احتکار و گرانفروشی و کم اظهاری و قاچاق صورت می گیرد که بسیاری قابل شناسایی  و ردگیری است اما کسانی که در مسند امور قرار دارند اعتقاد و عزمی برای برخورد با آن ها ندارند! افراد و شرکت هایی در سال گذشته  دلار دولتی گرفتند تا کالای ارزان به دست مردم برسانند اما همان کالاها 30 تا 300 درصد گران شد! این چه معنی ای دارد؟!

چطور 30 میلیارد از دلارها بعد از صادرات برنگشته است؟! عده ای رانت خوار بدون هیچ نظارتی مایحتاج مردم را ارز 4200 تومانی صادر کردند و بعد هم دلار آن را در بازار آزاد 13 هزار تومان فروختند و سرمایه خود را 3 برابر کردند و معیشت مردم را با سختی مضاعف روبرو کردند! اسم این را هم می گذارند بازار! این چه جور بازاری است؟!

از آن طرف هم با حقه همه را گول می زنند که علت این گرانی ها و مصیبت ها تحریم است! در حالی که مشاهده می کنید اصل مشکلات اقتصادی کشور به داخل برمی‌گردد!

به شورای نگهبان هم ایراد وارد است که چرا در سه دهه اخیر با وجود اینکه روسای جمهور به قانون اساسی عمل نکردند باز هم برای دور دوم تایید شدند! حتی اگر سرمایه داری با رویکرد منافع ملی را هم به کار می بستند اوضاع از این که هست بهتر بود! اینها سرمایه داری خاصی را به کار گرفته اند، سرمایه داری با فروش نفت و منابع طبیعی و انواع واردات حتی کالاهای بنجل و به یک معنی هر جا که سود باشد آن هم بدون در نظر گرفتن منافع کشور!

محصول را از کشاورز بی نوا که با آن همه زحمت در فقر و گرفتاری کشت کرده 1000 تومان می خرند و چند هزار تومان به بازار می دهند! یا به پزشک اجازه داده اند فقط برای شنیدن علائم بیمار و صرف 5 دقیقه ای 50 هزار تومان از مریض بگیرد! یا وزیر بهداشتی داشتیم که بیش از 1000 میلیارد ثروت دارد! یا برادر رئیس جمهور با همکاری شریکان خود 16 هزار میلیارد تومان از ذخیره صندوق فرهنگیان برمی دارد و بعد هم رئیس جمهور می گوید که اختلاس نبود وام معوقه است! خب این خوابی که باعث می شود مسئولین چنین مصیبت هایی را نبینند شیطانی نیست؟!

مطالب پربازدید

اینجا جمهوری اسلامی است. کشوری که 300 هزار شهید و 500 هزار جانباز تقدیم استقلال و عزت خود کرده است. آنوقت این رفتار با این مردم چه توجیهی دارد؟!

در تمام دنیا و کشورهای پیشرفته از بازارهایی که غیر تولیدی است مالیات سنگین می‌گیرند تا سرمایه‌گذار را به سمت تولید هدایت کنند و از سوداگری و درآمدهای کاذب جلوگیری کنند اما در ایران نمی‌خواهند! خب اینها تعمدی نیست؟ این‌ها خدا را قبول دارند؟ در زبان نه بلکه در رفتار و عملکرد منظور است.

اگر این سیاسیت های سرمایه داری در آلمان و ژاپن و کشورهای غربی پیاده می‌شد هرگز صنعتی نمی‌شدند!  در همین آمریکا تحت عنوان منافع ملی اقتصاد مقاومتی را اجرا کردند. بجای قانون نسخه‌های غربی و اقتصاد سرمایه‌داری آن هم به بدترین شکل ممکن در ایران پیاده می‌شود و این درحالی است که بهترین نسخه حکمرانی برای اقتصاد ایران در قانون اساسی و خط و مشی‌های امام (ره) و رهبر انقلاب در دسترس است اما به آن‌ها عمل نمی‌شود.

برای تخطی و تخلف در هر سطحی مجازات علی وار و قاطع در نظر گرفته شود. اخیرا از گورباچف پرسیدند که چرا با وجود اینکه ارتش سرخ را در اختیار داشتید جلوی یلتسین را نگرفتید و اجازه دادید آن اتفاقات تاریخی رخ دهد و به اسم اصلاحات اقتصادی شوروی فروبپاشد؟ گورباچف پاسخ داده است که ” اگر این کار را می کردم افراد زیادی تلف می‌شدند!” خب نتیجه اصلاحات و پیاده کردن سرمایه‌داری چه شد؟! 20 سال است که سیستم جدید روسیه که حاضر نیستند نوکر آمریکا باشند و استقلال و پیشرفت می‌خواند به رهبری پوتین تلاش می‌کنند تا اشتباه کسانی که از دنیای غرب فریب خوردند را جبران نمایند.

این چینی‌ها اصلا دین ندارند و با سیستم کمونیستی باید مثل شوروی متلاشی می‌شدند اما به موقع فهمیدند. چینی ها سرمایه‌داری کنترل شده را پیاده کردند و در نتیجه آن در 40 سال اخیر 1.5 میلیون نفر از اعضای سطح بالای حزب خلق خود را محاکمه و 4 هزار نفر را اعدام کردند. در واقع هرجا که ببینند کسی سواستفاده می‌کند بدون تعارف و جدی با او برخورد می‌کنند.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

برای ایران هم مهمترین راه کاهش فساد و رانت و اختلاس برخورد قاطع است تا افرادی که جایگاه و امکانات به دستشان میافتد بدانند سواستفاده هزینه زیادی دارد و عطائش به لقائش نمی‌ارزد! وگرنه با این وضع که سیاست‌گذاری‌ها در راستای سواستفاده است و مفسدان یا آشنا دارند و پشتشان گرم است و یا از آب گلالود اقتصاد لیبرالی ماهی میگیرند همین شرایط ادامه خواهد داشت.

 

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا