مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار بین الملل

تجهیز آمریکا برای جنگ!

مطالب پربازدید
نایب رئیس اداره امور خلع سلاح و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه؛ آندره بلائوسوف، این مطلب را در نشست دیروز کمیته شماره یک مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که آمریکا در تدارک جنگ است.
دیروز کمیته شماره یک مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به بررسی امور خلع سلاح و امنیت بین المللی اشتغال دارد، به قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره پیمان نابود سازی موشک‌های هسته‌ای میان برد و کوتاه برد که امریکا از آن خارج شده، رای مخالف داد.

مجمع عمومی ملل متحد
بلائوسوف به دنبال رد شدن قطعنامه پیشنهادی روسیه گفت:” چندی پیش ایالات متحده در نشستی اعلام کرد که روسیه برای جنگ آماده می شود. بله من تائید می کنم که روسیه برای جنگ آماده می شود” و توضیح داد روسیه برای جنگی آماده می شود که امریکا دارد تدارک می بیند و قصد دارد از خود، تمامیت ارضی خود و منافع خود دفاع کند.
دیپلمات روسیه افزود:” اگر چنین نیست چرا ایالات متحده از پیمان نابود سازی موشک‌های میان برد و کوتاه برد خارج شده، توان هسته‌ای خود را بالا برده و دکترین هسته‌ای نوینی در راستای بالا بردن احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای را به تصویب می‌رساند؟ این سوالی برای همه است”.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا پیش از این اعلام کرده بود کشور وی به دلیل نقض پیمان نابود سازی موشک‌های میان برد و کوتاه برد از سوی روسیه، ازاین پیمان خارج می‌شود. به گفته وی ایالات متحده تا زمانی که “دیگران به خود آیند”، توان هسته‌ای خود را افزایش خواهد داد!
پیمان موشک‌های میان برد و موشک‌های برد کوتاه ۸ دسامبر ۱۹۸۷ در زمان سفر میخائیل گورباچف به واشنگتن به امضا رسید. برای نخستین بار موشک‌هایی با برد از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ و از ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر شامل کاهش شدند؛ از جمله موشک‌های نوع «R۱۲ و R۱۴» که اتحاد شوروی در سال ۱۹۶۲ در کوبا مستقر کرده بود و بحران کارائیب را دامن زد.
در ماه مه ۱۹۹۱ این پیمان کاملا اجرا شد و تا آن زمان اتحاد شوروی ۱۷۵۲ موشک بالستیکی و بالدار زمین پایه را نابود کرده بود و آمریکا ۸۵۹ موشک از این نوع را از بین برده بود. اعتبار این سند نامحدود بود.

منبع: اسپوتنیک ایران

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا