مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار بین الملل

جایزه صلح نوبل ۲۰۱۸ به دو فعال مبارزه با | خشونت جنسی | اعطا شد

مطالب پربازدید

جایزه صلح نوبل

جایزه صلح نوبل ۲۰۱۸ به طور مشترک به دو نفر از فعالان مبارزه با خشونت جنسی به نام‌های «دنیس موکویگی» از کنگو و «نادیا مراد» از اقلیت ایزدی عراق اعطا شد.

جایزه صلح نوبل 2018

دکتر دنیس موکویگی، پزشک متخصص زنان، به قربانیان تجاوز جنسی در آفریقا کمک می‌کند. پیش از این نیز او به سبب فعالیت‌های بشردوستانه‌اش جوایزی چون ساخاروف و اولاف پالمه را دریافت کرده بود.

نادیا مراد، زن 25 ساله ایزدی، از برده‌های جنسی گروه تروریستی داعش در عراق بود. او پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌هایش برای مبارزه با بردگی زنان ایزدی، جایزه ساخاروف پارلمان اروپا را دریافت کرده بود.

مطالب پربازدید

جایزه صلح تنها جایزه نوبل است که به جای استکهلم، هر ساله در اسلو -پایتخت نروژ- اهدا می‌شود. بنا بر وصیت آلفرد نوبل، این جایزه باید به کسی اعطا شود که بیشترین کوشش را در راه برقراری صلح کرده باشد.

در سال 2012 ، دکتر موکوهگ سخنرانی آتشین را در سازمان ملل انجام داد و دولت کنگو و سایر کشورها را متهم کرد که اقدامات کافی برای پایان دادن به آنچه “جنگ ناعادلانه علیه خشونت علیه زنان و تجاوز به عنوان یک استراتژی نظامی” خوانده است ، انجام نداده است. ” .

دکتر دنیس موکویگی

حقوق قانونی وی تقریباً به قیمت جان او تمام شد. اندکی پس از سخنرانی ، هنگامی که او به کنگو بازگشت ، چهار مرد مسلح به مجموعه او در بخارست حمله کردند. آنها فرزندان وی را به گروگان گرفتند و منتظر بازگشت وی از کار بودند. در اثر تگرگ گلوله ، محافظ وی کشته شد ، اما دکتر موکویگ روی زمین افتاد و به نوعی زنده ماند.

وی بیش از دو ماه در تبعید به سر برد ، اما تصمیم گرفت که باید برگردد. دکتر موکوگ گفت: “برای اولین بار ، برای دومین بار برای معالجه زنان ، و اکنون من کودکانی را که پس از تجاوز متولد شده اند درمان می کنم.” “این قابل قبول نیست.”

هنگامی که بازگشت ، یک قهرمان به استقبال او آمد. آگهی هایی با پیام هایی مانند “به سوپرمن خوش آمدید” بر فراز شهر موج می زدند. دکتر موکوگه خواستار امید و بخشش برای افراد حاضر در جمعیت شد.

مطالب پربازدید

اگرچه وی از دولت کنگو به دلیل سو استفاده جنسی از نیروهای خود انتقاد کرد ، اما دولت جایزه جمعه را به وی تبریک گفت و حتی وی را به کار سیاسی متهم کرد.

در اعطای جایزه به فعالان ، کمیته نوبل نروژ سه رهبر باورنکردنی را به عنوان کتابفروش در سراسر جهان معرفی کرد: رئیس جمهور ترامپ ، کره شمالی کیم جونگ اون و رئیس جمهور کره جنوبی مون جه این.

آنها نقش هرکول را به عهده گرفته اند و در تلاشند خلع سلاح شبه جزیره کره را تقسیم کرده و به دافعه متزلزل دست یابند.

گاردین

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا