مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
دسته بندی نشده

آقا تختی قهرمانی از جنس مردم و سمبل مردانگی و پهلوانی

مطالب پربازدید

پنجم شهریورماه سالروز تولد جهان پهلوان غلامرضا تختی به عنوان روز کشتی در تقویم رسمی کشور ثبت شده است.

تختی

غلامرضا تختی پنجم شهریور ماه 1309 در محله خانی‌آباد در جنوب تهران متولد شد.

روز 5 شهریورماه هر سال بهانه‌ی دوباره‌ای است برای اینکه یکبار دیگر سالروز تولد یک مرد اسطوره‌ای را گرامی بداریم، مردی از تبار پهلوانان و نام آوران تاریخ که ماندگاری نامش در ذهن مردم برای کسب یک مدال طلا و دو نقره المپیک و دو مدال طلا و نقره جهان نیست بلکه برای با مردم بودن و با مردم زیستنش است.او مردی بود که عاشق سرزمینش بود،کسی که سمبل مردانگی و پهلوانی بود و در عین زورمندی مورد وثوق و به معنای واقعی قهرمان مردم بود و بیشتر از مقام قهرمانی، منش پهلوانی اش نمایان بود.

مطالب پربازدید

تختی کشتی باستانی را در سال 1324 در زورخانه پهلوان سید علی آغاز کرد.او در سال 1329 در 20 سالگی به عضویت باشگاه پولاد درآمد و به صورت حرفه‌ای زیر نظر حبیب‌الله بلور کشتی آزاد را برای شرکت در مسابقات قهرمانی آغاز کرد. تختی در رقابت های قهرمانی کشور طی سالهای 1329 تا 1338 هشت بار قهرمان کشور شد.او در مسابقات جهانی 1951 هلسینکی به مدال نقره وزن 79 کیلو گرم رسید.وی در المپیک 1952 فنلاند صاحب مدال نقره شد.تختی چهار سال بعد در المپیک 1956 ملبورن و در وزن 87 کیلو گرم طلایی شد.وی در رقابت های جهانی 1959، 1961 و 1962 به ترتیب به دو مدال طلا و یک مدال نقره رسید.تختی در بازی های المپیک 1960 رم نیز صاحب گردن آویز نقره شد.

وایکینگ پالم سوئدی، عادل آتان ترک، بوریس کولایف روس، پت بلر آمریکایی،ویچزیستیوک روس، عصمت آتلی ترک، حسن کنگور ترک، الکساندر مدوید بیلورس از شوروی و احمد آئیک ترک مهمترین رقیبان تختی در ۱۴ سال حضور وی در عرصه بین‌المللی بودند.

فدراسیون کشتی در پنج سال گذشته در تلاش بود تا روز پنجم شهریورماه زادروز جهان پهلوان غلامرضا تختی به عنوان روز کشتی در تقویم رسمی کشور به ثبت برسد، که خوشبختانه با همکاری تمامی مراجع ذیصلاح این امر محقق شد و پنجم شهریورماه به عنوان “روز کشتی” در تقویم رسمی کشور از سال 97 قرار گرفت.


مطالب پربازدید

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا