مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
دسته بندی نشده

از چه سنی به کودکان پول توجیبی بدهیم؟

مطالب پربازدید

در مورد پول توجیبی دادن به کودکان نظریات متفاوتی وجود دارد که هر کدام از جهاتی قابل بحث و تحلیل هستند. پول تو جیبیاز آنجا که در مورد هر موضوعی باید سراغ اهل فن رفت و بصورت تخصصی به موضوعات مورد نظر پرداخت، به سراغ نظریات نسیم نجفی، روانشناس و مشاور خانواده می رویم تا از نظریات و راهنمایی های وی حظ و بهره کافی را برده و حق مطبل را ادا کرده باشیم:

به عقیده وی هدف از دادن پول تو جیبی به فرزندان قبل از هر چیز آموزش مدیریت دخل و‌خرج و دانستن اهمیت و ارزش دارایی‌ها است. چنانچه فرزندتان زودتر از موعد مقرر پول تو جیبی‌اش را خرج کند و بخواهد جلوتر آن‌ را از شما بگیرد، (مطمئنا یک روز این‌کار را انجام خواهد داد). ابتدا به او نرمش نشان دهید و کمک کنید تا متوجه اشتباهش شود، اما عادت نکنید همیشه او را از بحران مالی نجات دهید، چرا که در این صورت پول تو جیبی جنبه آموزشی خود را از دست می‌دهد.

کودک باید دست کم، شمردن را بلد باشد وگرنه چگونه می‌تواند بفهمد که مثلا اگر از ۲۰ تومان، ۱۵ تومان خرج کند، تنها برایش ۵ تومان باقی می‌ماند.

اگر کودک شمردن بلد نباشد، دادن پول توجیبی به او هیچ فایده‌ای ندارد، چون قادر نیست به هنگام پول گرفتن و یا خرید کردن، جمع و تفریق کند.

مطالب پربازدید

از همان ابتدا همه چیز را مشخص کنید، شما متعهد می‌شوید که هر هفته و یا هر‌ماه به کودک پول بپردازید، اما در عوض از اینکه از او بخواهید پولش را در راه درست مصرف کند نهراسید. می‌توانید بپذیرید که گاه فرزندتان چیز‌های به درد نخور و یا چیز‌های بیخودی که همه بچه‌ها عاشقش هستند را خریداری کند، در صورتی‌ که او هم تلاش کند برای خرید چیز‌های مفیدتر پول کنار بگذارد.

او باید بفهمد که اجازه ندارد هر کاری که دلش خواست را با پولش انجام دهد.

در ازای کمک کردن در کار‌های خانه و یا کسب نمرات بالا در کلاس و امتحانات از پول‌ دادن به کودک خود خودداری کنید، چراکه او باید یاد بگیرد که برای خودش کار می‌کند نه برای پول، همچنین پول نباید به وسیله‌ای برای تهدید و خط و نشان کشیدن بین شما و فرزندتان تبدیل شود و نباید از جملاتی مانند: «اگر اتاقت را مرتب نکنی، پول تو جیبی‌ات را قطع می‌کنم» استفاده کرد.

به کودک خود بنا به سنش پول تو‌ل‌جیبی دهید و با افزایش سن، به مبلغ پرداختی بیفزایید.

درخواست کودک از مادر و پدر خیلی آسان‌تر است تا اینکه زیر بار مسئولیت برود. بهترین کار آن است که در صورت امکان روی این مسئله تاکید کنید و ارزش او را بالا ببرید، چراکه باید به او نشان دهید به کاری که می‌کند و یا شروع به انجام آن کرده است، افتخار می‌کنید و از تصمیم‌گیری به جای او خودداری کنید، بر عکس بگذارید خودش تصمیم بگیرد حتی اگر گاه اشتباه کند.

مطالب پربازدید

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا