مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
دسته بندی نشده

درگیری لفظی نمایندگان مجلس/دلیل مخالفت ربیعی با تفکیک وزارتخانه

مطالب پربازدید
درگیری لفظی نمایندگان مجلس
جلسه استیضاح ربیعی در حالی به پایان رسید که کوهی از پرونده های اتهامات به هیات نظارت ارسال شد.

 

جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی برای استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ساعت ۸:۱۵ صبح آغاز شد.

ربیعی حدود ساعت ۸:۲۵ وارد صحن علنی مجلس شد و همزمان با قرائت دستور استیضاح وی، نمایندگان با فریادهای «دو ـ دو» مخالفت خود را با این استیضاح اعلام کردند.

در ابتدای جلسه بود که عبدالحمید خدری عضو فراکسیون اجتماعی مجلس در تذکری اعلام کرد: کمیسیون اجتماعی این استیضاح را بررسی نکرده و نباید در صحن علنی طرح شود.

مطالب پربازدید

طبق ماده ۲۲۲ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه موظف است بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی ذیربط ارجاع دهد. کمیسیون مکلف است حداکثر ظرف یک هفته با دعوت از استیضاح‌کنندگان و وزیرمربوطه، موارد استیضاح را بررسی کند.

پس از مدت مذکور، در صورتی که حداقل ۱۰ نفر از امضاکنندگان استیضاح از طرح آن منصرف نشوند، استیضاح در اولین جلسه علنی طرح می‌شود و پس از طرح استیضاح، در جلسه علنی کاهش امضای نمایندگان تأثیری در مطرح شدن استیضاح ندارد.

روند بررسی استیضاح ربیعی به صورت کامل در مجلس طی نشده بود و بدون اینکه ربیعی در کمیسیون از عملکرد خود دفاع کند، این استیضاح در صحن علنی اعلام وصول شد و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از اعلام وصول آن حمایت کرد و اذعان داشت که به رئیس کمیسیون اجتماعی گفته است اگر در مهلت مقرر این استیضاح بررسی نشود، اعلام وصول خواهد شد.

در اقدامی بدیع پس از آنکه استیضاح طرح شد و اسامی استیضاح‌کنندگان برای نطق در جایگاه مجلس قرائت شد، هیچ‌کدام حاضر به سخنرانی نشدند.

مسعود گودرزی، علیم یارمحمدی، سید قاسم جاسمی و نوروزی از نمایندگانی بودند که اسامی آنها قرائت شد اما در جایگاه حضور نیافتند.تلاش تعدادی ازنمایندگان برای لغو جلسه استیضاح وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و حمله به هیات رئیسه به جایی رسید که لاریجانی جلسه را غیر علنی کرده و خواستار خروج خبرنگاران از صحن شد.

مطالب پربازدید

بعد از حدود ۲۰ دقیقه مجددا جلسه علنی بدون حضور ربیعی آغاز شد.در این جلسه معاون پارلمانی رئیس جمهور،‌ وزیر ورزش و جوانان، وزیر ارتباطات و معاون اول رئیس جمهور حضور داشتند.

محجوب همچنان اعتراضات خود را با فریاد بیان می‌کرد و در همین حال علی ربیعی وزیر کار به همراه انصاری معاون منابع انسانی رئیس‌جمهور و جمعی از نمایندگان دولت وارد صحن علنی شدند.

استاد تمام مظلوم نمایی و جنگ های روانی

رستمیان نماینده سلسله و دلفان به عنوان اولین موافق استیضاح ربیعی پشت تریبون رفت رستمیان خطاب به ربیعی با اشاره به ریخت و پاش های سازمان بهزیستی در استان لرستان گفت: من به شما گزارش دادم اما حتی سری به نشان تاسف تکان ندادید و گفتید در همه جا این موضوعات وجود دارد  اشک های شما نمایش تبلیغاتی است، شما استاد تمام مظلوم نمایی با جنگ های روانی هستید.

ابراز نگرانی از به توپ بسته شدن مجلس توسط نمایندگان

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

نگهبان سلامی نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با استیضاح ربیعی اظهار داشت: در تاریخ سیاسی کشور یکبار بیگانگان مجلس را به توپ بسته‌اند اما بارها خودمان مجلس را به توپ بستیم و شأن و جایگاه مجلس را زیر سؤال بردیم، باید آبروی مجلس را بخرید؛ هیچ چیز از مجلس باقی نگذاشتیم. من دو دوره نماینده مجلس بوده‌ام، تابحال چنین چیزی ندیده بودم. لابی‌های کثیف توسط این وزارتخانه انجام می‌شود که امروز باعث تأخیر در بررسی استیضاح شد.

ماجرای عدم حمایت دولت از وزیر ناپلئونی

نماینده مردم سبزوار در مجلس با بیان اینکه آقای روحانی مقصر است که وزیر ناپلئونی را نگه داشته،ماجرای گفت‌وگوی چند روز قبل خود با معاون امور مجلس رئیس‌جمهور در خصوص استیضاح ربیعی را بازگو کرد. و گفت: چند روز پیش با آقای امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور صحبت کردم که بین ربیعی و کرباسیان چه کنیم؟ به من گفت از کرباسیان دفاع کنید اما ربیعی را خودتان می‌دانید!

درگیری فیزیکی که عاقبت به خیر شد

بعد از اینکه نطق مقصودی پایان یافت میرزایی نزدیک تریبون رفت و درگیری لفظی شدید مقصودی و میرزایی‌نکو ایجاد شد که بامیانجی‌گری امیرآبادی، تابش، قاضی‌پور و دیگر نمایندگان خاتمه یافت و اگر این نمایندگان دیر اقدام کرده بودند به درگیری فیزیکی شدیدی منجر می‌شد.

در نهایت درگیری لفظی نمایندگان موافق و مخالف استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با میانجی‌گری تعداد زیادی از نمایندگان، اعضای هیئت‌رئیسه و تذکرات مکرر لاریجانی ختم شد.

ناهار و شام های دیپلماتیک برای جلوگیری از استیضاح

قاسم جاسمی نماینده موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با دادن شام و ناهار و رفت و آمدهای دیپلماتیک می‌خواستند باعث خنثی شدن استیضاح وزیر کار شوند.

نوروزی نماینده رباط کریم نیز گفت: نخستین سوال من از آقای وزیر این است که گفته شده پسر ایشان با پسر آقای تقی زاده معاون وی در دوبی شرکت اقتصادی دارند و رابط آنها شخصی به نام عبدالناصر موسوی جزایری است؛ این صحت دارد؟

اتهام واردت موبایل توسط وزارت رفاه

خجسته نماینده مردم همدان نیز در دفاع از استیضاح  با اشاره به واردات ۱۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۲۳ میلیون یورو توسط متولی اصلی اشتغال کشور، خطاب به ربیعی گفت: به چه حقی این کار را انجام دادید؟

پزشکیان نائب رئیس مجلس هم وارد گود حمایت از ربیعی شد و بازهم از نهج البلاغه احادیثی را قرائت کرد و از نمایندگان خواست تحت تاثیر جو استیضاح قرار نگیرند.

ادعای ربیعی علیه نمایندگان مجلس

ربیعی نیز در بخشی از دفاعیات خود اتهاماتی را علیه نمایندگان مجلس مطرح کرد و گفت: آقای رئیس من نامه یک دختر مظلوم را می دهم شما بخوانید، در سبزوار فشار آوردن که این دختر را بردار واگر نه من تورا استیضاح می کنم. آمدن در اتاق من جلوی چشمم ، از عباد هم نمی ترسند می گویند سالی ۴۰۰، ۵۰۰ میلیون به حساب این بریزید و بعدش هم نه به فقرا، بلکه به کسانی بدهید که من می گویم. من از شهدا خجالت می کشم که این حرف ها را زدم. خدایا من را ببخش نمی خواستم اینچنین بگویم اما سخن پایانی من این است نمایندگان محترم من شرایط خاصی که در اقتصاد کشور رخ داده است را می فهمم، ما باید نشان بدهیم به فکر مردم هستیم. ۴۰ سال به مردم خدمت کردیم و در این مدت بحران های زیادی دیدم. ما روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم اما می دانم شرایط سختی در جامعه وجود دارد و ترامپ روان جامعه را هدف قرار داده است.

پشت پرده مخالفت ربیعی با تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

اما با وارد شدن استیضاح به نیمه دوم همه حرف و حدیث ها صریح تر شد و پور ابراهیمی اتهاماتی را در مورد عملکرد پتروشیمی های تحت مدیریت وزرات رفاه در اختلال بازار ارز مطرح کرد و ضمن زیر سئوال بردن عملکرد ربیعی در بعد اقتصادی، اعلام کرد: ربیعی مخالف تفکیک وزارت تعاوه کار رفاه اجتماعی بوده است و در این راستا لابی قوی کرده بود، زیرا بخش اقتصادی وزارتخانه از وزارت تعاون جدا می شود.

پور ابراهیمی خطاب به پزشکیان گفت: شما عدالت را ذبح می کنید و زهرا پزشکیان مسئول فاینانس پتروشیمی جم چه نسبتی با شما دارد؟پزشکیان از اظهارت پور ابراهیمی عصبانی شد اما تلویحا پذیرفت که دخترش در مجموعه تحت مدیریت ربیعی فعالیت می کند.

اما ربیعی در درو دوم اظهاراتش مطالبی را در مورد نمایندگان مطرح کرد وی گفت: آقای پورابراهیمی شما آقای کهنوجی را می شناسید رزومه او دست من چه کار می کند؟ اگر ایشان مدیرعامل مس می شد مشکل شما اینچنین ادامه پیدا می کرد؟

وی همچنین اتهاماتی را در مورد دخالت پور ابراهیمی در تایید هیات مدیره شرکت ها و اخاذی نمایندگان مطرح کرد که موجب عصبانیت لاریجانی شد و لاریجانی گف: این حرف‌ها خوب نبود، اما به هر حال جلسه استیضاح می توانست خیلی بهتر از این برگزار شود.

در پایان وزیر کار، بیکار شد و پرونده ای از اتهامات به نمایندگان و مسئولان جهت بررسی به هیات نظارت ارسال شد.

 

 

منبع: mehrnews.com

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا