مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
کامپیوتر و اینترنت

نسخه جدید گوگل کروم با طراحی و قابلیت‌های جدید منتشر شد

مطالب پربازدید

گوگل کروم که اخیرا ۱۰ ساله شد، ساعاتی پیش به‌روزرسانی جدیدی به‌خود دید. نسخه‌ی ۶۹ یکی از بزرگ‌ترین آپدیت‌هایی است که طی چند سال اخیر برای این مرورگر منتشر شده؛ آپدیتی که ویژگی‌های جدید و جذابی را به آن اضافه کرده است.گوگل کروم

موزیلا و مایکروسافت نیز مدتی است مرورگرهای خود را با طراحی جدید عرضه کرده‌اند و حال گوگل نیز به‌جمع این شرکت‌ها پیوسته است.

فایرفاکس در دو نسخه‌ی Aurora و کوانتوم، رابط کاربری جدیدی را برای مرورگرش طراحی و منتشر کرد؛ مایکروسافت با عرضه‌ی ویندوز ۱۰، مرورگر به‌نسبت سبک اج را جایگزین اینترنت اکسپلورر کرد و حال به‌تازگی گوگل، بزرگترین آپدیت مربوط به طراحی ظاهری گوگل کروم را از زمان عرضه‌ی رسمی آن در سال ۲۰۰۸ منتشر کرده است.

Google Chrome 69 از رابط کاربری جدیدی بهره می‌برد که تغییرات متعددی نسبت به نسخه‌ی قبل به خود دیده است. در این رابط کاربری به رنگ سفید توجه زیادی شده است و این‌بار تب‌های مرورگر، گوشه‌های گردی دارند؛ اگر کاربر این مرورگر باشید، قطعا می‌دانید که در نسخه‌های اخیر کروم، تب‌ها گوشه‌هایی زاویه‌دار داشتند.

مطالب پربازدید

 

Google مدعی است که رابط کاربری جدید کروم، روی گوشی‌های هوشمند ظاهر بهتری دارد. این در حالی است که اکثر کاربران دسکتاپ پس از استفاده از نسخه‌ی آزمایشی این رابط کاربری جدید (منتشرشده در ماه آوریل) چندان از آن خوششان نیامده بود. با همه‌ی این‌ها، واکنش کاربران کروم به رابط کاربری جدید این مرورگر، به‌اندازه‌ی واکنش کاربران به نسخه‌ی آزمایشی رابط کاربری جدید فایرفاکس، تند نبوده است.

گرچه گوگل برخلاف عادت پیشین خود، از لحاظ خبری آنچنان به انتشار رابط کاربری جدید کروم دامن نزد؛ اما با نگاهی کلی به گوگل کروم ۶۹ می‌توانیم متوجه شویم که زبان طراحی این مرورگر، بیشتر به Material Design (زبان طراحی جدید گوگل) شبیه است.

طی چند سال اخیر، گوگل با انتشار آپدیت‌های متعدد، تغییراتی جزئی را در پنل تنظیمات مرورگر کروم اعمال و آن را به‌ زبان طراحی Material Design خود شبیه کرده بود. حال با آپدیت جدید، زبان طراحی متریال دیزاین این شرکت به رابط کاربری اصلی کروم نیز تزریق شده است.

آپدیت جدید کروم در کنار بازطراحی رابط کاربری، ویژگی‌های جدیدی را نیز به آن اضافه کرده است؛ یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های اضافه‌شده که از لحاظ امنیتی اهمیت بالایی دارد، Random Password Generator (تولیدکننده‌ی رمز عبور به‌صورت تصادفی) نام دارد.

مطالب پربازدید

به‌لطف این ویژگی، هربار که کاربران نشان‌گر ماوس خود را روی باکس مربوط به رمز عبور نگه‌دارند، گوگل رمز عبوری پیشنهادی را به‌صورت کاملا تصادفی تولید و آن را به کاربران پیشنهاد خواهد داد؛ اگر کاربر تصمیم به استفاده از آن بگیرد، کروم به‌صورت خودکار رمز عبور یادشده را در حافظه‌اش ذخیره خواهد کرد. البته نباید فراموش کنید که برای بهره‌گیری از چنین امکانی، لازم است پیش از هر کار در حساب گوگل خود لاگین کنید.

در نسخه‌ی جدید کروم، گوگل قدم مهمی را در زمینه‌ی حذفFlash از این مرورگر برداشته است. هدف نهایی گوگل این است که در نسخه‌ی ۷۶ این مرورگر (عرضه در کولای ۲۰۱۹۹) Flash را‌ به‌طور پیش‌فرض غیرفعال کند. این شرکت همچنین قصد دارد در نسخه‌ی ۸۷ (عرضه در دسامبر ۲۰۲۰) Flash را به‌طور کامل از کروم حذف کند؛ گفتنی است که شرکت Adobe قصد دارد در همان حول و حوش، Flash را بازنشسته کند.

گوگل در کروم ۶۹ در کنار اعمال تغییرات امنیتی‌محور، موارد جدیدی را نیز تغییر داده است؛ از جمله‌ طراحی جدید تب‌ها با همان زبان متریال دیزاین. برخلاف نسخه‌های پیشین کروم، تب‌های نسخه‌ی ۶۹ این امکان را به کاربر می‌دهند تا بتواند مطابق میلش، لینک‌ها را شخصی‌سازی و آن‌ها را در قالب میان‌بر در صفحه‌ی مربوط به تب جدید قرار دهد. کاربران مدت‌ها است که منتظر اضافه‌شدن چنین ویژگی جالبی بودند.

امکان اضافه‌کردن میان‌برِ وب‌سایت‌های موردعلاقه به صفحه‌ی New Tab

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که انتظار داشتیم در نسخه‌ی ۶۹ ببینیم، قابلیت تصویر در تصویر بود که ظاهرا به نسخه‌ی جدید اضافه نشده است. گفتنی است که گوگل این حالت را به‌صورت آزمایشی در ماه می به کروم اضافه کرده بود و به‌همین علت می‌شد انتظار داشت که در نسخه‌ی رسمی جدید، حضور داشته باشد.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

در کنار این‌ها بد نیست بدانید که گوگل اعلام کرده است کاربران می‌توانند به‌زودی از طریق باکس سرچ گوگل کروم، در حساب گوگل درایو خود به جستجو بپردازند. این شرکت همچنین گفت است که روز‌به‌روز تلاش می‌کند تا سرعت باز شدن، میزان اشغال حافظه و موارد دیگر مربوط به کروم را بهبود بخشد.

در نسخه‌ی جدید کروم علاوه‌بر این‌ها، شاهد انتشار ۴۰ آپدیت امنیتی جدید به‌همراه برخی تغییرات در Web APIها و ویژگی‌های CSS هستیم. جزئیات مرتبط به این تغییرات را که بیشتر به درد توسعه‌دهندگان می‌خورد، می‌توانید درپست جدید وبلاگ کرومیوم مشاهده کنید.

منبع: سرپوش

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا