مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
امنیت و شبکهموبایل، لپ تاپ، تبلت

متهم اول سوء‌استفاده از سیم‌کارت کیست؟

مطالب پربازدید

دارنده سیم‌کارت حتما باید در نگهداری سیم‌کارت‌های خود دقت لازم را داشته باشد و درصورت مشاهده هرگونه مغایرت در تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خود، موضوع را پیگیری کند.

سیمکارتپدیده سیم‌کارت‌های جعلی و ناقص یا همان سیم‌کارت‌های بدون هویت که منجر به اقدامات خلاف‌کارانه از جمله کلاهبرداری و حتی قتل شد، طی سالیان گذشته مشکلات متعددی ایجاد کرد و از طرفی به واسطه این سیم‌کارت‌ها قاچاق ترافیک انجام می‌شد و حجم این قاچاق نیز بسیار بالا اعلام شده بود. در نهایت این مشکلات موجب شد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمینه به اقدامی جدی دست بزند.

از طرفی، ارزان بودن سیم‌کارت‌ها بعضا باعث شده تا افراد در نگه‌داری سیم‌کارت‌ها دقت لازم را نداشته و در پی آن چندین سیم‌کارت داشته باشند، در حالی که نمی‌دانند که این سیم‌کارت‌ها کجا و در دسترس چه کسی است. عدم دقت در نگه‌داری سیم‌کارت ممکن است باعث شود این سیم‌کارت در دسترس افراد سودجو قرار گیرد و آن‌ها با فعال کردن سیم‌کارت، در شبکه‌های اجتماعی عضو شده و به فعالیت‌های مجرمانه اقدام کنند.

از خطوطی که به نام شماست مطلع شوید

مطالب پربازدید

با توجه به اینکه هر خط یا سرویس ارتباطی دیگری که به نام مشترک باشد، مسئولیت و عواقب ناشی از سوءاستفاده از آن را برای کاربر به همراه دارد و همچنین مسئولیت هرگونه سوءاستفاده از تجهیزات و امتیازات مخابراتی واگذار شده خارج از ضوابط قانونی، با مالک قانونی آن‌هاست، برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، طرح احراز هویت سیم‌کارت‌های تلفن همراه برای اینکه دیگر در ایران سیم‌کارت بدون هویتی وجود نداشته باشد، دنبال شد.

طرح ساماندهی سیم‌کارت‌ها برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی، با راه‌اندازی سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین همراه شد. بدین ترتیب کاربران با مراجعه به این سامانه می‌توانند از تعداد خطوطی که به نام آن‌هاست آگاه شده و نسبت به غیرفعال کردن خطوطی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنند، اقدام کنند. تمامی مشترکان می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در بخش خدمات الکترونیک و یا در نشانی اینترنتی mobilecount.cra.ir به این سامانه مراجعه کرده و از تعداد سیم‌کارت‌هایی که با کد ملی آنان ثبت شده است، مطلع شوند.

همچنین کاربران می‌توانند علاوه بر استفاده از سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، با ارسال کد ملی مالک خط به یکی از شماره‌های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خود اقدام کنند.

مالک سیم‌کارت، اولین متهم است

در صورت هرگونه ایجاد مزاحمت از طریق سیم‌کارت و یا ارتکاب اعمال مجرمانه، این مالک سیم‌کارت است که در وهله‌ی اول باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد، زیرا قانون وی را دارنده سیم‌کارت می‌شناسد؛ هر چند بعد از بررسی‌های فنی می‌توان مشخص کرد که این تماس از سوی وی صورت نگرفته است، اما قانون در ابتدا مالک سیم‌کارت را می‌خواهد و وی باید پاسخ‌گوی محاکم قضایی و شاکی باشد تا بعد که مجرم اصلی شناسایی شود.

اخیرا رئیس پلیس فتا استان آذربایجان‌غربی از شناسایی فردی خبر داده که با استفاده از سیم‌کارت فرد دیگری اقدام به ایجاد مزاحمت در شبکه اجتماعی تلگرام برای دیگران کرده بود. که با بررسی‌های بعمل آمده، متهم مورد نظر شناسایی و با دستور مقام قضایی به این پلیس دلالت داده شد.

مطالب پربازدید

شهروندی که به عنوان متهم شناسایی شده بود، در تحقیقات انجام‌شده اعلام کرده که چندی پیش با فردی آشنا شده و سیم‌کارت خود را در اختیار وی گذاشته و از مزاحمت‌های ایجادشده برای دیگران اطلاعی ندارد. با بررسی‌های صورت‌گرفته نیز مشخص شده که متهم اصلی با ترفندهایی سیم‌کارت این فرد را گرفته و با ایجاد اکانتی در شبکه اجتماعی تلگرام اقدام به ایجاد مزاحمت برای مخاطبین او کرده است.

به همین دلیل اکیدا به دارندگان سیم‌کارت‌ها توصیه می‌شود حتما در نگهداری سیم‌کارت‌های خود دقت لازم را داشته باشند و سیم‌کارت‌هایی را که نیاز ندارند حتما از طریق اپراتور مربوطه غیرفعال کنند و به هیچ وجه سیم‌کارت تلفن همراه خود را در اختیار افراد غیر قرار ندهید، زیرا هرگونه استفاده خلاف قانون، عواقب آن بر عهده مالک اصلی سیم‌کارت بوده و وی مقصر شناخته خواهد شد.

مشترکان تلفن همراه درصورت مشاهده هرگونه مغایرت در تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خودشان می‌توانند برای جلوگیری هر نوع سوءاستفاده احتمالی، شخصا به دفاتر خدمات مشترکین اپراتورها مراجعه کنند و با ارائه کارت ملی از تمامی خطوط به نامشان که ممکن است بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شده باشد، آگاه شده و برای قطع هر یک از سیم‌کارت‌ها اقدام کنند.

همچنین توصیه می‌شود در صورت فروش و واگذاری سیم‌کارت‌های خود به دیگران، حتما اطلاعات ذخیره‌شده روی آن‌ها و به خصوص عضویت در شبکه‌های اجتماعی را غیرفعال کرده، به سیم‌کارت دیگری انتقال داده و یا به طور کلی آن‌ها را حذف کنند. یعنی اگر با سیم‌کارت مورد نظر قبلا در شبکه‌های مجازی عضویت داشته‌اند باید اکانت نرم‌افزار مورد نظر را حذف (Delete Account) و سپس به سوزاندن یا غیرفعال کردن سیم‌کارت اقدام کنند.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا