مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار کنکور و دانشگاه

اجرای طرح «سرباز صنعت» برای دانش‌آموختگان نخبه دانشگاهی/دلایل عدم ارتباط میان دانشگاه و صنعت

مطالب پربازدید

سرباز صنعتمعاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که طرح توانمندسازی صنعت با عنوان “تاب” برای بنگاه‌های صنعتی دارای بخش تحقیق و توسعه پیاده‌سازی می‌شود، گفت: علاوه بر آن با توجه به وضعیت خدمت نظام وظیفه دانش‌آموختگان نخبه طرح «سرباز صنعت» را مطرح کردیم که مورد استقبال قرار گرفت.

دکتر برات قبادیان امروز در مراسم رونمایی از نسل سوم دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس و کشش سطح با اشاره به بررسی علل توسعه‌یافتگی کشورها، افزود: اگر امروزه کشوری با عنوان توسعه‌یافته مطرح شده است، رشد نیافته مگر آنکه از مسیر علم و دانش در فناوری عبور کرده است؛ ما نیز هیچ کاری به غیر از این مسیر در پیش رو نداریم.

وی با اشاره به نیروی انسانی عظیم کشور و منابع فسیلی، اظهار کرد: در حال حاضر ایران دارای رتبه اول از لحاظ نیروی انسانی تحصیلکرده است و این سوال مطرح می‌شود که با این حجم نیروی انسانی چرا چالش‌های ما باقی‌ مانده است.

قبادیان دلیل اصلی این امر را عدم کاربرد علم در زندگی روزمره دانست و یادآور شد: تجربه نشان داده است در مواقعی که به صورت ملی و با هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف فعالیت شده به اهداف مورد نظر دست یافته‌ایم.

مطالب پربازدید

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت نمونه این امر را فعالیت‌های هسته‌ای و نظامی عنوان کرد و یادآور شد: در زمانی ما وزارت فرهنگ و آموزش عالی داشتیم و مشاهده کردیم که دنیا در حوزه علم فعال است. از این‌رو اقدام به تغییر نام این وزارتخانه شد و با تلاش و توسعه علمی موفق به کسب رتبه شانزدهم دنیا در تولید علم شدیم.

وی با بیان این که ما با تولید علم نمی‌توانیم چالش‌های کشور را مشخص کنیم، اضافه کرد: ما برای کاربرد علم در بخش‌های مختلف جامعه و صنعت سیاست‌گذاری نکردیم و در چنین شرایطی نباید انتظار داشت که چالش‌های کشور رفع شود.

قبادیان با تاکید بر این‌که ما در تولید علم به جایگاه بالا در دنیا رسیدیم ولی این برای توسعه فناوری کافی نیست، خاطر نشان کرد: زمانی که هیچ امتیازی برای ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت برای اساتید و اعضای هیات علمی در نظر گرفته نشود، نمی‌توانیم به سمت کاربردی شدن علوم تولید شده در بخش‌های صنعتی حرکت کنیم و امروز به این نتیجه رسیدیم که این روند یک رویکرد اشتباه بوده است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رویکرد بخش صنعت برای رفع نیازهای خود، اظهار کرد: در زمانی کشورهای اروپایی و آمریکایی پیشتاز توسعه فناوری در دنیا بودند، ولی امروزه چین با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام داده، در تلاش است تا سال 2025 عقب ماندگی‌های خود را جبران کند.

وی با اشاره به اهداف سند چشم‌انداز بالادستی کشور برای توسعه فناوری، اظهار کرد: بر اساس سند چشم‌انداز ایران باید تا سال 1404 چهار درصد جی دی پی کشور صرف سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه شود.

مطالب پربازدید

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که این سند از سال 1380 تا 1404 پیش‌بینی کرده است، ادامه داد: این اهداف در حالی است که در سال 1380 حدود نیم درصد جی دی پی کشور صرف تحقیق و توسعه شد و در حال حاضر این میزان به کمتر از نیم درصد رسیده است. در چنین شرایطی چگونه می‌توان انتظار داشت که مشکلات کشور برطرف شود.

قبادیان با تاکید بر این‌که توسعه به خودی خود رخ نمی‌دهد و در سایه سرمایه‌گذاری و سیاست‌گذاری امکان دستیابی به توسعه فراهم می‌شود، اضافه کرد: برای این امر برنامه‌ریزی‌هایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت که از آن جمله می‌توان به تدوین برنامه‌های حمایت این وزارتخانه از دانشگاه‌ها، ارتباط شهرک‌های صنعتی با پارک‌های علم و فناوری، طرح پسادکتری صنعتی و فرصت‌های مطالعاتی داخل، حمایت از پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری و کارآموزی دانشجویان کاردانی و کارشناسی اشاره کرد.

وی با تاکید بر این‌که از میان این طرح‌ها تنها طرح کارآموزی دانشجویان کاردانی و کارشناسی اجرایی شده است و مابقی آن ناموفق بود، ادامه داد: در بحث کارآموزی نیز با بررسی‌های انجام شده نشان داد که برای صنایع مرتبط با نساجی دانشجویان رشته‌های شیمی انتخاب شده‌اند که این انتخاب همخوانی با این طرح نداشت. از این‌رو اجرای این طرح به صورت تقاضامحور ادامه یافت.

به گفته معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت با تقاضا محور شدن این طرح 462 بنگاه بخش خصوصی اعلام آمادگی کردند.

قبادیان با تاکید بر این‌که دستگاه‌های دولتی نیز برای اجرای این طرح آمادگی خود را اعلام کردند، اظهار کرد: برای این منظور سامانه‌ای راه‌اندازی شد تا صنایع مختلف نیازمندی‌های خود را در آن به ثبت برسانند.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

وی با اشاره به اجرای طرح “تاب” گفت: طرح “تاب” توانمندسازی، تولید و توسعه اشتغال پایدار مبتنی بر توسعه بخش‌های تحقیق و توسعه است و برای اجرای این طرح درخواست کردیم بنگاه‌هایی در آن شرکت کنند که دارای بخش‌های تحقیق و توسعه هستند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: از میان 100 هزار دستگاه صنعتی تنها 2000 مورد آنها دارای بخش‌های تحقیق و توسعه هستند و از این تعداد تنها 700 واحد اعلام آمادگی برای مشارکت در طرح “تاب” کردند.

قبادیان با بیان این‌که در این طرح موضوع آمایش سرزمینی مدنظر قرار گرفته است، افزود: این طرح به صورت ملی اجرا می‌شود و به زودی اجرای آن آغاز خواهد شد.

وی همچنین با انتقاد نسبت به اجرای طرح سربازی برای دانش‌آموختگان نخبه، اظهار کرد: ما طرح «سرباز صنعت» را مطرح کردیم و بر اساس آن دانش‌آموختگان نخبه دانشگاه‌ می‌توانند بعد از دوره آموزشی خود وارد بخش صنعت شوند و با فعالیت در بخش‌های تحقیق و توسعه اقدام به دانش‌بنیان کردن محصولات شرکت‌ها کنند.

به گفته معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت، ستاد کل نیروهای نظامی نسبت به این طرح اعلام آمادگی کردند.

منبع: ایسنا

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا