مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
انواع نوشیدنی

طرز تهیه شیر بادام سنتی با طعم های متنوع و دلخواه

مطالب پربازدید

شیر بادام

شیر بادامبه دلیل اینکه شیر بادام را تنها چند روز در یخچال می‌توان نگهداری کرد، سعی کنید به اندازه نیازتان درست کنید و طی چند روز آن را مصرف کنید. شما می‌توانید شیر بادام را روی گاز گذاشته و حرارت دهید تا آن را پاستوریزه کرده و طول عمر آن را افزایش دهید اما این تا حدی از خاصیت آن کم می‌کند. فرایند خرد کردن و جدا کردن شیر از بادام تنها چند دقیقه وقت می‌گیرد، بنابراین کار سختی نیست

 

ابتدا با نسبت ۱ پیمانه بادام با ۲ پیمانه آب، درست کردن شیر بادام را شروع کنید. این باعث می‌شود که شیر تقریبا غلظت ۲% داشته باشد. اگر شما می‌خواهید که شیر رقیق‌تری داشته باشید، می‌توانید آب بیشتری اضافه کنید و اگر می‌خواهید غلیظ‌تر باشد، آب کمتر.

مواد لازم:

مطالب پربازدید
  • بادام خام: ۱ پیمانه
  • آب برای شیر : ۲ پیمانهبه اضافه مقداری آب برای خیساندن بادامها
  • شیرین‌ کننده‌هایی همچون عسل، شکر، شیره خرما، شکر استویا و یا هر نوع شیره یا شیرین کننده سنتی که می‌شناسید
  • مقدار کمی نمک دریا

وسایل لازم:

  • کاسه
  • آبکش
  • پیمانه اندازه گیری
  • مخلوط کن یا غذاساز
  • کیسه پنیر یا کیسه مخصوص شیر آجیلی

طرز تهیه:

1. بادامها را به همراه نمک دریا در یک کاسه ریخته و به آنها آب اضافه کنید به صورتی که آب ۲ تا ۳ سانت ارتفاع بیشتری نسبت به بادامها داشته باشد. آنها بیشتر آب را جذب خواهند کرد. بگذارید روی کابینت آشپزخانه بمانند، روی آنها را با یک پارچه پوشانده و یک شب تا صبح یا به مدت دو روز در یخچال نگهداری کنید.

مدت طولانی‌تر ماندن در یخچال باعث می‌شود که شیر شما خامه‌ای‌ و غلیظ شود. اگر وقت ندارید و می‌خواهید سریع شیر بادام درست کنید می‌توانید آنها را در آب جوش و به مدت یک ساعت بخیسانید. افزودن نمک دریا خیلی مهم است چون باعث تجزیه اسید فیتیک و آنزیم‌های مهار کننده شده و آنزیم‌های مفید را پرورش می‌دهد.

 

مطالب پربازدید

2. در این مرحله آبی را که بادامها را در آن خیسانده بودید، دور بریزید و آنها را زیر آب سرد بشویید. بادامها به دلیل جذب آب و افزایش نسبت به مرحله اول، بزرگتر هستند. دور ریختن آب به دلیل وجود همان اسید فیتیک که گفته شد باید انجام گیرد چون در غیر اینصورت مانع از جذب کلسیم می‌شود.

 

3. شما می‌توانید پوستهای بادام را بردارید که در اینصورت رنگ شیر روشن‌تر شده و اگر کمی تلخی در بادام باشد گرفته می‌شود. برای اینکار آب جوش روی بادامها بریزید و بگذارید برای ۵ دقیقه بمانند. سپس پوست آنها را بکنید. (اختیاری)

 

4. بادامها را در مخلوط کن بریزید و ۲ پیمانه آب را روی آنها بریزید. حواستان باشد که مخلوط کن را پر نکنید چون مواد افزایش حجم پیدا می‌کنند. اگر قصد استفاده از شیرین کننده یا مواد طعم‌دار را دارید باید در این مرحله به مواد اضافه کنید.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

 

5. مخلوط کن را روی حالت پالس گذاشته و به مدت ۵ دقیقه بادامها را خرد کنید، سپس ترکیب را به مدت ۲ دقیقه روی سرعت بالا، مخلوط و خرد کنید. بادامها باید خرد شده و خیلی ریز شوند و آب باید سفید و مات باشد. اگر از غذاساز استفاده می‌کنید، ۴ دقیقه مخلوط کردن را انجام دهید، متوقف کنید سپس مواد را به سمت پایین برانید.

 

6. یک آبکش دستی کوچک را روی ظرف مورد نظرتان برای شیر بگذارید. یک کیسه شیر آجیلی یا کیسه پنیر را به صورت باز کرده روی آبکش بگذارید. مخلوط بادم را در آبکش بریزید. اگر شما یک الک بسیار ریز دارید می‌توانید از آن استفاده کنید و یا حتی کیسه پنیر به تنهایی اما همانطور که در تصویر می‌بینید استفاده از هر دو با هم کار را آسان‌تر می‌کند.

 

7. کیسه حاوی مخلوط را بلند کرده و نزدیک ظرف نگه دارید. آن را دو دور بپیچید. کیسه را خوب با دستتان فشار دهید و تا جایی که امکان دارد، بچلانید تا تمامی شیر بادام خارج شود. شما باید حدود ۲ پیمانه شیر بادام داشته باشید.

 

8. اگر در مرحله مخلوط کن مواد شیرین کننده را اضافه نکردید آن را مزه کنید و اگر دلتان می‌خواهد نوشیدنی شما شیرینی باشد، آن را شیرین کنید. اگر از شیرین کننده‌‌‌‌هایی مثل خرما می‌خواهید استفاده کنید از همان ابتدا آن را همراه بادام در مخلوط کن بریزید.

شما می‌توانید هر طعم دیگری را که دوست دارید درست کنید حتی می‌توانید از دارچین و سایر مواد طعم دار نیز استفاده کنید. کافی است آنها را روی کمی شیر بادام امتحان کنید. همچنین شما می‌توانید از این شیر به جای شیر معمولی در قهوه استفاده کنید. این شیر طعم بسیار خوبی به قهوه شما می‌دهد.

 

9. شیر بادام را در یک شیشه ریخته و درب شیشه را سفت ببندید یا می‌توانید آن را در یک ظرف دردار مخصوص یخچال بریزید و برای نهایتا ۲ روز در یخچال نگه دارید.

 

نکات مهم:

برای تهیه شیر بیشتر: بعد از اینکه مخلوط را در کیسه ریختید و شیر بادام را از آن جدا کردید، می‌توانید مواد جامد باقیمانده را دوباره در مخلوط کن بریزید و دو پیمانه آب به آن اضافه کنید. دوباره مخلوط را خوب در مخلوط کن، ترکیب کنید. این شیر دوم آبکی‌تر است اما هنوز هم خوشمزه است.

 

نگهداری شیر بادام: برای نگهداری شیر بادام حتما آن را در یک ظرف دردار در یخچال نگهداری کنید. نهایتا شما تا ۴ روز می توانید این شیر را در یخچال نگهداری کنید

استفاده از پالپ بادام: شما می‌توانید پالپ باقیمانده را در انواع دستورهای آشپزی استفاده کنید. می‌توانید آن را در انواع اوتمیل‌ها، اسموتی، مافین و پنکیک استفاده کنید. شما می‌توانید از آن در بسیاری از دستورها به جای آرد استفاده کنید.

 

شیر

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا