مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
آموزش انواع غذاها

طرز تهیه روغن حیوانی سنتی در منزل

مطالب پربازدید
روغن حیوانیروغن جامد یکی از مواد غذایی مورد استفاده برای پخت و پز است که مصرف زیاد آن باعث افزایش چربی خون و انسداد رگ‌ها می‌شود. روغن حیوانی نوعی روغن جامد مخصوص سرخ کردن بوده که نسبت به دیگر روغن‌های جامد موجود در بازار سالم‌تر است و خطر لخته شدن خون و سکته را کاهش می‌دهد. این روغن به طور سنتی معمولا در دو فصل بهار و پاییز درست می‌شود و نوع بهاره آن به دلیل استفاده حیوانات از علف‌های تازه‌ی بهار، عطر و بوی بهتری دارد. دو نوع روغن حیوانی گاوی و گوسفندی وجود دارد که نوع گوسفندی آن خوشمزه‌تر و گران قیمت‌تر است.

 

مواد لازم:

مواد لازم
کره محلی 1500 گرم
آب  1/2 فنجان
نمک 1/2 قاشق چایخوری
آرد سفید 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

  • کره را درون ظرف بزرگی که حجم آن تقریبا ۴ برابر حجم مواد اولیه باشد، ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید.
  • آب و نمک را به کره اضافه کرده و اجازه دهید تا کره ذوب شود.
  • چند دقیقه صبر کنید تا آب و دوغ موجود در کره بخار شود، سپس آرد را به تدریج به کره اضافه کرده و مرتب هم بزنید تا آرد گلوله نشده و در کره حل شود.
  • با افزدون آرد، دوغ باقیمانده در کره جذب آرد شده و ته نشین می‌شود.
  • از این لحظه به بعد باید کره را مرتب هم بزنید تا آرد موجود در آن ته نشین نشده و باعث ته گرفتگی و سوختن نشود.
  • از طرفی با گذشت زمان، دمای کره به حدی می‌رسد که آب موجود در آن به سرعت تبخیر شده و کره سر ریز می‌شود؛ بنابراین هم زدن کره با سرعت و انتخاب ظرف بزرگ، از سر رفتن کره جلوگیری می‌کند.
  • به منظور کم شدن کف روی کره و جلوگیری از سر رفتن آن، بهتر است با یک ملاقه یا قاشق بزرگ کره را برداشته و از ارتفاع ۲۰-۱۰ سانتیمتر بالای سطح کره، در قابلمه بریزید تا حرارت آن کم شده و سر نرود.
  • پس از اینکه کف روی کره از بین رفت و کره به رنگ زرد شفاف درآمد، بلافاصله حرارت را خاموش کنید تا کره نسوزد.
  • پس از خنک شدن کره، آن را از یک پارچه حریر نازک عبور دهید تا ناخالصی‌های موجود در آن گرفته شود.
  • روغن حیوانی را در ظرف شیشه‌ای دردار در محل خنک نگهداری کنید.

در این مطلب با طرز تهیه روغن حیوانی آشنا شدید، البته این روغن را می‌توان بدون افزودن آب و آرد نیز درست کرد که نیاز به مهارت خاصی داشته و زمان بیشتری می‌برد.

روغن

در میان روغن‌های اشباع، روغن حیوانی برای جبران قوای جسمانی در بیماران و یا در کودکان در حال رشد بسیار مناسب است و معمولا در مواردی که شکستگی استخوان رخ می‌دهد برای ماساژ و گرم نگه داشتن استخوان به کار می‌رود.

هرچند برای سرخ کردن غذا‌ها استفاده از روغن‌های مخصوص سرخ کردن توصیه می‌شود، ولی بنا به گفته منخصصان تغذیه، استفاده از روغن حیوانی در حد متعادل مشکلی ایجاد نمی‌کند. البته در صورتی که استفاده از روغن حیوانی به بیش از ۱۰ درصد در روز برسد، مصرف کنندگان این روغن به بیماری‌هایی همچون گرفتگی رگ قلب، افزایش کلسترول و بیماری قلبی مبتلا می‌شوند.

مطالب پربازدید

فواید روغن حیوانی:

روغن حیوانی از چربی شیر گاو ، گوسفند و بز بدست می آید. روغن حیوانی مشابه کره حیوانی با محتوای چربی 0.2 تا 99.8٪ است. واقعیت این است که روغن حیوانی گوسفند کلسترول بالاتری نسبت به روغن حیوانی دارد. این روغن ماندگاری زیادی دارد و حتی گفته می شود که یک قرن دوام دارد.
در هنگام پخت و پز ، این روغن در برابر گرما مقاوم است و می تواند تا حدود دویست و پنجاه درجه مقاومت کند. روغن کرمانشاهی یا روغن حیوانی اصلی همان روغن معطر است که اگر آن را روی برنج بریزید یا با نان بخورید ، دیگر نمی توانید تصور کنید.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا