مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
آموزش انواع غذاها

طرز تهیه ماست خانگی و نکاتی برای تهیه آن

مطالب پربازدید

ماست خانگی

ماست یکی از مواد غذایی پر استفاده در سفره‌های ما ایرانیان است که اغلب همراه با نعناع یا پونه خشک کنار غذا‌های سنتی سرو می‌شود. اگر بتوانیم ماست خانگی، که فاقد مواد نگهدارنده است را در منزل تهیه کنیم گام موثری در جهت تغذیه سالم برداشته ایم.ماست خانگی

ماست خانگی
مواد لازم:

شیر: 2 کیلوگرم
ماست: 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

  1. شیر را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید و حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه، سوزنی جوش بزند.
  2. شیر را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا خنک شود.
  3. زمانی که دمای شیر به حدود ۴۰ درجه سانتیگراد رسید، به عبارت دیگر اگر مقداری از آن را روی دستتان بریزید گرمای آن را حس کنید، اما داغ نباشد. دو قاشق غذاخوری ماست را اضافه کنید.
  4. پس از آنکه مایه ماست را اضافه کردید، چند مرتبه شیر را بهم بزنید.
  5. روی شیر را بپوشانید و ۱۰ الی ۱۲ ساعت صبر کنید تا شیر به ماست تبدیل شود.

چند نکته:

1. قابلمه‌ای که شیر را در آن می‌جوشانید باید کاملا تمیز باشد. اگر اندکی چربی در ظرف وجود داشته باشد، ماست خراب خواهد شد.
2. برای سفت شدن ماست، یک آبکش روی درب قابلمه قرار دهید و روی آن را با پارچه بپوشانید. به این ترتیب بخار شیر جذب پارچه‌ای که آبکش را بپوشانده است، می‌شود و مجددا به قابلمه باز نمی‌گردد.
3. ماستی که در منزل تهیه می‌شود، به دلیل فقدان مواد نگهداره، ماندگاری کمتری نسبت به ماست‌های موجود در بازار دارد، اما سالم‌تر خواهد بود.
4. اغلب وقتی مقداری از ماست را مصرف کردید، آب می‌اندازد. آب ماست را دور نریزید، کمی ماست را بهم بزنید تا جذب شود، زیرا حاوی مقادیری کلسیم است.
5. توجه داشته باشید که طبع ماست سرد است و میل کردن آن باعث سردی می‌شود، بنابراین ترجیحا آن را با مقداری پونه، نعناع یا زنجبیل میل کنید. اگر طعم ماست را به تنهایی می‌پسند، بعد از میل کردن آن چند عدد خرما بخورید.
6. پیش از آنکه از مایه ماست استفاده کنید، از شیرین بودن آن مطمئن شوید. زیرا در صورتی که مایه ماست ترش باشد، ماستی که درست می‌کنید، کاملا شیرین نخواهد شد.

خواص ماست:

همانطور که می‌دانید ماست، ویتامین D و مقدار قابل توجهی از کلسیم دارد، از اینرو برای استحکام استخوان و رشد آن به ویژه در کودکان بسیار مفید است. هنگامی که شیر توسط باکتری‌ها تخمیر و به ماست تبدل می‌شود، مقادیری از اسید فولیک و کولین تولید می‌گردد. این ماده غذایی سرعت پاسخ سیستم ایمنی و مقاومت بدن را افزایش می‌دهد. علاوه بر تمام خواص یاد شده، ماست به رود نیز کمک می‌کند. ماستی که در خانه تهیه می‌کنید، باکتری‌های مضر روده را از بین می‌برد و به هضم و جذب غذا کمک می‌کند.
از دیگر خواص ماست خانگی می‌توان به وجود اسیدلاکتیک در این ماده غذایی اشاره کرد، بنابراین اگر به زیبایی و شادابی پوست خود اهمیت می‌دهید از ماسک ماست استفاده کنید. این ماسک باعث تولید کلاژن می‌شود. کلاژن عامل جوان سازی پوست است. به علاوه استفاده از ماسک ماست برای رفع جوش‌های پوستی نیز مفید است.

آموزش تهیه روغن حیوانی

روغن حیوانات یکی از چربی های نسبتاً مفیدی است که فکر می کنیم بسیاری از ما در رژیم غذایی خود کم داریم.  روغن حیوانات به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند ، التهاب مفاصل را کاهش می دهد و پوست را سالم نگه می دارد. در عین حال ، می تواند جایگزین خوبی برای کسانی باشد که به محصولات لبنی حساسیت دارند یا رژیم های خاصی را دنبال می کنند. زیرا بیشتر قندهای لاکتوز و پروتئین های کازئین موجود در شیر در روغن های حیوانی از بین می رود

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا