مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
شیرینی ها

نان خرمایی سنتی در منزل / عصرانه ای بسیار مقوی و خوشمزه

مطالب پربازدید

نان خرمایی سنتی

نان خرمایی یکی از نان‌های سنتی کشورمان است. خرمای چرخ یا له شده، دارچین و زنجبیل محتویات میانی این نان را تشکیل می‌دهند، از اینرو این نان بسیار مقوی و لذیذ است.

نان خرمایی

این نان به دلیل وجود خرما، دارچین و زنجبیل طبع بسیار گرمی دارد و برای فصول سرد سال گزینه مناسبی خواهد بود.

مواد لازم:

مواد لازم
کره 60 گرم
شکر 2 قاشق سوپخوری
شیر ولرم 125 میلی لیتر
تخم مرغ یک عدد
مایه خمیر خشک 7 گرم
نمک یک قاشق چایخوری
خرمای چرخ شده 250 گرم
دارچین یک قاشق چایخوری
زنجبیل نصف قاشق چایخوری
آرد 300 الی 350 گرم

 

مطالب پربازدید

طرز تهیه نان خرمایی سنتی

 

کره، شکر، تخم مرغ و نمک را با یکدیگر کاملا مخلوط نمایید. مایه خمیر را به سایر مواد اضافه کنید و اندکی بهم بزنید. آرد را به تدریج اضافه کنید و بهم بزنید. پس از آنکه خمیر شروع به فرم گرفتن کرد، از دست برای بهم زدن آن استفاده کنید. اضافه کردن آرد را تا جایی ادامه دهید که خمیر وسط ظرف جمع شود و به دست نچسبد. سپس چند دقیقه خمیر را ورز دهید یا آن را ۱۰۰ مرتبه آن را روی میز بکوبید.

خمیر را در ظرفی قرار دهید و درب آن را ببندید. دور ظرف را با پارچه کامل بپوشانید و آن در محل گرمی قرار دهید. خمیر باید به مدت یک الی دو ساعت استراحت کند تا حجمش دو برابر شود. در مدتی که خمیر استراحت می‌کند، باید مایه میانی نان خرمایی را درست کنید. خرمای چرخ شده را با زنجبیل و دارچین مخلوط کنید و به شکل توپ‌هایی کوچک گرد نمایید. پس از این مدت حدود ۲۰ ثانیه خمیر را ورز دهید تا هوای موجود در آن خارج شود.
حدود ۷۰ الی ۸۰ گرم از خمیر را بردارید و به صورت دایره باز کنید، سپس یکی از توپ‌هایی که با خرما درست کردید، درون آن قرار داده و خمیر را گرد کنید. اکنون می‌توانید خمیر را به صورت ساده به شکل یک دایره دربیاورید یا آن را به شکل دلخواه خود فرم دهید. یک سینی فر یا قالب مافین را چرب کنید و نان‌ها را در آن قرار دهید. روی آن را بپوشانید و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت دهید.
اکنون نان‌ها را در فری که از قبل با حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم شده است، به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه قرار دهید.

نکات مهم:

1. کف و دیواره‌های ظرفی که خمیر را در آن استراحت می‌دهید، آرد پاشی کنید تا پس از آنکه خمیر پف کرد به ظرف نچسبد. البته از میزان کمی آرد برای این منظور استفاده کنید.
2. حتما در دو مرحله‌ای که به خمیر استراحت می‌دهید، روی آن را بپوشانید. برای این منظور می‌توانید از سلفون استفاده کنید. اگر روی ظرف را نپوشانید، خمیر خشک خواهد شد.
3. اگر از تازه بودن خمیر مایه مطمئن نیستید، از خمیر مایه خشک درشت استفاده کنید. زیرا وقتی آن را در شیر و نمک حل می‌کنید، اگر تازه نباشد، حباب نمی‌زند و متوجه می‌شوید. خمیر مایه‌ای که تازه نباشد باعث پف خمیر نخواهد شد.خمیر مایه خشک دو نوع ریز و درشت دارد که به نوع ریز آن خمیر مایه فوری گفته می‌شود و می‌توانید آن را مستقیم به خمیر اضافه کنید. اما نوع درشت آن را باید در شیر ولرمی (با درجه حرارت ۳۷ الی ۳۸ درجه سانتیگراد) که در مواد اولیه است، خمیر مایه را حل کنید و یک قاشق مرباخوری از نمکی که در مواد اولیه بود را به آن اضافه کنید. درب ظرف را بپوشانید و به مدت پنج دقیقه استراحت دهید. اگر خمیر مایه تازه باشد بعد از این مدت باید حباب بزند.

4. اگر بیش از حد آرد اضافه کنید، خمیر سفت می‌شود و پس از پخت، نان خوش طعمی نخواهید داشت. در صورتی که خمیر سفت شد، مقدار اندکی شیر ولرم به آن اضافه کنید.

5. در شیوه سنتی تهیه این نان احتیاج به استفاده از هیچ نوع رومالی نیست، اما در صورت تمایل می‌توانید بسته به سلیقه خود از زرده تخم و زعفران همراه با کنجد استفاه کنید.

طرز تهیه نان فطیر

 نان فطیر یکی از انواع سنتی نان شیرین است که معمولاً به راحتی در خانه تهیه می شود. برای آموزش در اینجا کلید کنید.
نان فطیر

مطالب پربازدید

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا