مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
شیرینی ها

طرز تهیه پولکی کنجدی در منزل

مطالب پربازدید

پولکی کنجدی

پولکی کنجدی همانند سایر انواع پولکی‌ها تهیه می‌شود. تنها تفاوت در تهیه انواع پولکی، استفاده از طعم دهنده‌های متفاوت است.

پولکی کنجدی


پولکی یکی از سوغاتی‌های اصفهان است که همراه با چایی آن را سرو می‌کنند و در طعم‌های مختلفی از جمله پولکی کنجدی در بازار وجود دارد. جالب است بدانید که این خوراکی شیرین و خوشمزه را می‌توانید به سادگی در منزل تهیه کنید.

مواد لازم:

به منظور تهیه یک قندان از این پولکی، به دو الی دو و نیم ساعت زمان و مواد اولیه‌ای که در جدول زیر ذکر می‌شود، نیاز است.
مواد لازم
شکر 250 گرم
سرکه 8 الی 9 قاشق غذاخوری
آب 125 میلی لیتر
کنجد 2 الی 3 قاشق غذاخوری
چند نکته:
  • حتما از سرکه سفید باید استفاده کنید.
  • ترجیحا از کنجد خام استفاده نمایید.

 

طرز تهیه:

  1. شکر، آب و سرکه سفید را با یکدیگر مخلوط کنید و روی حرارت شعله اجاق گاز قرار دهید. گاهی ظرف را تکان دهید تا محتویات به حرکت درآید.
  2. زمانی که در آب و سرکه حل شد، مخلوط باید 15 الی 20 دقیقه بجوشد تا آب تبخیر شود و شربت قوام بیاید و غلیظ شود.
  3. اکنون کنجد را به پولکی اضافه کنید و چند ثانیه بهم بزنید.
  4. صبر کنید تا پولکی مجددا بجوشد و شربت قوام بیاید. حدود 5 دقیقه برای این منظور کافی است.
  5. کف یک سینی کاغذ آلومینیوم پهن کنید و با یک قاشق مرباخوری پولکی ها را به صورت دایره‌ای روی کاغذ آلومینیوم بریزید. اگر شربت قوام نیامده باشد، هنگامی که آن را روی کاغذ آلومینیوم می‌ریزید، پخش خواهد شد.
  6. صبر کنید تا پولکی ها کاملا سرد شوند. اگر حتی مقداری گرما داشته باشند، به یکدیگر می‌چسبند، بنابراین شکیبا باشید.


چند نکته:

  • ظرفی که برای تهیه پولکی از آن استفاه می‌کنید، باید شبیه شیرجوش باشد تا بدون آنکه برای هم زدن مایه از قاشق و … استفاده کنید، بتوانید مخلوط را بهم بزنید. زیرا باید شکر کاراملی شود و اگر دائم آن را بهم بزنید باعث می‌شود حرارت شکر آنقدر زیاد نشود که حالت کارامی پیدا کند.
  • برای تست کردن این موضوع که شربت به قوام رسیده است، یا مقداری از شربت را در یک ظرف حاوی آب کاملا سرد بریزید. و یا انتهای یک قاشق را در مایه فرو برده و درآورید. پس از آنکه شربتی که در آب ریختید یا به انتهای قاشق چسبیده سرد و سفت شد، آن را بچشید، اگر زیردندان ترد و شکنده باشد آماده است، اما اگر به دندان چسبید باید باز هم بجوشد تا آماده شود.
  • به جای کنجد از دیگر طعم دهنده‌ها مانند اسانس زنجبیل، دارچین، پرتقال، لیموعمانی خرد شده و غیره نیز استفاده کنید. در واقع مراحل تهیه انواع پولکی مشابه است، فقظ از طعم دهنده‌های متفاوتی استفاده می‌شود.

نکته:

  • حتما قبل از آنکه طعم دهنده اضافه شود، باید شربت بجوشد. زیرا اگر پس از اضافه کردن کنجد مجبور باشید شربت را برای مدت زیادی بجوشانید، کنجدها خواهند سوخت.
  • نیاز نیست کاغذ آلومینیوم را چرب کنید، پولکی کنجدی پس از سرد شدن، به راحتی جدا می‌شود.
  • می‌توانید به جای قاشق قاشق ریختن مایه، کل مایه را در سینی استیل یا روی کاغذ آلومینیوم پخش کرده و پس از سرد شدن آن را به تکه‌های کوچک خرد کنید.
  • میزان کنجد تا حد زیادی به سلیقه شما بستگی دارد، اما برای این میزان آب و شکر بیش از سه قاشق غذاخوری کنجد، نیاز نیست.
  • قوام آمدن شربت در تهیه پولکی، مهمترین قسمت برای درست کردن این خوراکی است. زمانی که شربت کاراملی شد و به روش ذکر شده قوام آمدن آن را نیز تست کردید، پولکی آماده است و باید آن را درون سینی بریزید.
  • اگر میزان سرکه در شربت کم باشد، باعث شکرک زدن آن خواهد شد.

خواص کنجد

قلب: مطالعات نشان می دهد که لیگنان به بهبود چربی کمک می کند و در تنظیم کلسترول و فشار خون موثر است. لیگنان سطح سرمی خون و کلسترول کبد را کاهش می دهد و به طور طبیعی کلسترول را پایین می آورد ، به همین دلیل است که محققان گاهی اوقات مواد شیمیایی موجود در دانه کنجد را “علت هیپوکلسترولمی” می نامند. نشان داده شده است که مصرف 50 گرم پودر کنجد به مدت پنج هفته تأثیر مثبتی بر کلسترول کل ، کلسترول LDL ، نسبت LDL به HDL و وضعیت آنتی اکسیدانی دارد.
فشار خون: روغن کنجد یک داروی ضد فشار خون قوی محسوب می شود زیرا می تواند به تنظیم فشار خون کمک کند. در سال 2006 ، مطالعه ای برای بررسی تأثیر مصرف روغن کنجد انجام شد و دریافت که کنجد غذایی طبیعی و بسیار مفید است که می تواند فشار خون را کاهش دهد. محققان پس از ردیابی علائم مختلف در 32 بیمار فشار خون بالای 35 تا 60 سال که به مدت 45 روز از روغن کنجد به عنوان تنها روغن خوراکی خود استفاده می کردند ، دریافتند که روغن کنجد باعث کاهش فشار خون و کاهش پراکسیداسیون لیپیدها می شود.

مطالب پربازدید

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا