مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
بیماری ها و راه درمان

اقدامات اولیه در زمان عقرب گزیدگی + علائم و درمان

مطالب پربازدید

عقرب ها از جمله بند پایانی هستند که در بیشتر فصول گرم سال (بهار و تابستان) ظاهر شده و خودنمایی می کنند. یکی از خصوصیات رفتاری عقربه این است که در طی مدت روز در جاهای مخفی خانه ها مثل زیر فرش، داخل لباس و رختخواب و … پنهان شده و شب ها از مخفیگاه خود خارج می شوند.اقدامات اولیه در زمان عقرب گزیدگی

علائم و عوارض عقرب گزیدگی:

زهر انواعی از عقرب ها خطرناک بوده و عوارض شدیدتری ایجاد می کنند. از جمله این عقرب های خطرناک، عقرب زرد کوچک (گادیم) است که رنگ بدن آن زرد شفاف تا زرد کدر و رنگ نوک انبرک هایش قهوه ای مایل به قرمز است. زهر این عقرب عوارض شدیدی مثل نارسایی حاد کلیه، نارسایی سیستم عصبی مرکزی، اختلالات قلبی و عروقی در پی دارد.

اگر این عقرب گزیدگی در اسرع وقت درمان نشود می تواند باعث مرگ نیز بشود. یکی دیگر از عوارض این نوع عقرب گزیدگی این است که تمام نسج زیر جلدی را تخریب و خشک می کند.

علائم دیگر عقرب گزیدگی عبارتند از: قرمزی صورت و چشم ها، درد شکمف استفراغ خونی، تاری دید، تب، سردرد، بیقراری، افزایش بزاق دهان، تنگ شدن مردمک چشم، انحراف چشم، تنگی نفس، بی ختیاری ادراری، اسپاسم عضلانی و تشنج.

مطالب پربازدید

اقدامات اولیه پزشکی در زمان عقرب گزیدگی:

یکی از اقدامات اولیه در زمان عقرب گزیدگی، آرام کردن فرد عقرب گزیده و پایین تر قرار دادن عضو گزیده شده از سطح بدن، برای جلوگیری از سرعت جذب زهر در بدن می باشد. بی حرکت نگه داشتن عضو گزیده شده به وسیله یک تکه چوب یا آتل یا آویزان نگهداشتن دست یا پا از دیگر اقدامات می باشد.

همچنین باید محل گزیده شده را با کیسه آب سرد یا یخ سرد نگه داشت و چند سانتیمتر بالاتر از محل گزیده شده را با پارچه بست. البته نباید زیاد محکم بسته شود بلکه بهتر است طوری بسته شود که یک انگشت به راحتی از زیر آن عبور کند.

درمان عقرب گزیدگی:

عقرب گزیدگی معمولا در بیمارستان درمان می شود. البته تا رساندن فرد به بیمارستان می توان آنتی هیستامین مصرف کرد یا در موقع لزوم از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده نمود.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا