مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
بیماری ها و راه درمان

آبله میمون در حال گسترش است – علائم و سرایت

مطالب پربازدید

© گتی ایماژ/ بیانیه مطبوعاتی

آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا (UKHSA) یعنی مقام بهداشتی انگلیس، قبلاً یک مورد آبله میمون را در ابتدای ماه می ثبت کرده بود. گفته می شود که فرد بیمار در نیجریه به آن مبتلا شده و سپس به بریتانیا سفر کرده است. تنها چند روز بعد، موارد بیشتری شناخته شد – ابتدا در انگلستان، سپس در کشورهای دیگر در قاره های مختلف و در آلمان. این ویروس چیست و چقدر مسری است؟ ما اطلاعاتی در مورد علائم، انتقال، خطرات و واکسیناسیون علیه آبله میمون ارائه می دهیم.

آبله میمون چیست؟

آبله میمون یک بیماری بسیار نادر شبیه آبله است که توسط یک ویروس ایجاد می شود. عامل بیماری زا به عنوان ویروس آبله میمون (MPXV) یا ویروس آبله میمون (جنس Orthopoxvirus) شناخته می شود و عمدتاً در غرب و مرکز آفریقا یافت می شود. در سال 1958 در میمون ها کشف شد – از این رو به آن نام می برند. در سال 1970، عفونت با این ویروس برای اولین بار در انسان شناسایی شد. با این حال، برای جلوگیری از سردرگمی یا انگ، سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است که نام جدیدی به این بیماری و انواع ویروس آن خواهد داد.

این ویروس ارتباط نزدیکی با ویروس واریولا، عامل ایجاد کننده آبله دارد. با این حال، برخلاف آبله، عفونت با آبله میمون بسیار کمتر احتمال دارد که کشنده باشد. را مرگ و میر (بسته به منبع و نوع ویروس) یک تا یازده درصد داده می شود. WHO از 3 تا 6 درصد صحبت می کند، اگرچه اعداد واقعی احتمالاً به دلیل گزینه های تشخیصی ضعیف در مناطق آسیب دیده کمتر است. کودکان و افراد مبتلا به نقص ایمنی به ویژه در معرض خطر مرگ ناشی از عفونت هستند.

مطالب پربازدید

علائم آبله میمون چیست؟

در بیشتر موارد، این بیماری فقط علائم خفیف ایجاد می کند و بدون درمان در عرض دو تا چهار هفته برطرف می شود. اگر موارد بسیار آسان باشد، حتی می توانند شناسایی نشوند. با این حال، دوره های جدی نیز امکان پذیر است. را دوره نفهتگی، یعنی دوره بین عفونت و شروع علائم معمولاً 5 تا 13 روز و حداکثر سه هفته است.

علائم از این بیماری عبارتند از:

حدود یک تا سه روز بعد رخ می دهد بثورات آبله مانند معمولا از صورت شروع می شود و سپس به سایر نقاط بدن گسترش می یابد. این بثورات در طول بیماری تغییر می‌کند – از لکه‌ها به پاپول‌ها و پوسچول‌ها – و قبل از اینکه دلمه‌ها در نهایت بیفتند و بهبود پیدا کنند (احتمالاً با ایجاد اسکار) پوسته‌ها تغییر می‌کند.

ضایعات می توانند خارش دار یا بسیار دردناک باشند و مثلاً بر غشاهای مخاطی حفره دهان، ناحیه تناسلی یا ملتحمه تأثیر بگذارند. خطر نابینایی وجود دارد. در زنان باردار، این بیماری می تواند منجر به عوارض یا سقط جنین شود.

درمان چگونه انجام می شود؟

درمان خاصی در حال حاضر وجود ندارد. بنابراین تمرکز درمان معمولاً درمان علائم و پیشگیری از عفونت باکتریایی اضافی است که می‌تواند به عنوان مثال منجر به ذات‌الریه یا مننژیت شود.

مطالب پربازدید

با این حال، واکسیناسیون زودهنگام علیه آبله یا تجویز داروهای آنتی بادی می تواند به کاهش دوره کمک کند. در اتحادیه اروپا، داروی ضد ویروسی Tecovirimat نیز از ژانویه 2022 برای درمان تایید شده است.

افراد مبتلا باید حداقل به مدت 21 روز در انزوا در آلمان بروند. این تنها زمانی می تواند پایان یابد که علائم بهبود یابد. همچنین قرنطینه مناسب برای افراد تماس با افراد آلوده توصیه می شود.

چگونه به آبله میمون مبتلا می شوید؟

این یک بیماری مشترک بین انسان و دام است، یعنی بیماری که از حیوانات گرفته تا انسان ها تبدیل می کند. منابع احتمالی عفونت گوشت حیوانات وحشی آفریقایی (“گوشت بوته”) یا تماس نزدیک با حیوانات آلوده است – برای مثال نیش، خراش یا ترشحات می تواند عامل بیماری زا را منتقل کند. ناقلین احتمالی شامل نخستی ها، اما به ویژه جوندگانی مانند سنجاب وحشی آفریقایی یا موش صحرایی است. میمون ها صرفا میزبان های دروغین ویروس هستند. در آفریقا، کودکان به ویژه تحت تأثیر این بیماری قرار می گیرند، زیرا در هنگام بازی با حیوانات آلوده احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است.

آبله میمون بسیار مسری در نظر گرفته نمی شود زیرا انتقال می یابد از انسان به انسان فقط در صورت تماس نزدیک (مثلاً هنگام لمس پوسچول هایی که در حال شکستن هستند یا از طریق عفونت قطرات، یعنی استنشاق قطرات با ترشحات تنفسی دفع شده)، بزاق نیز می تواند عفونی باشد. این بیماری به طور رسمی به عنوان یک بیماری مقاربتی طبقه بندی نمی شود، اما عفونت از طریق تماس مستقیم با پوست و غشاهای مخاطی نیز می تواند در حین رابطه جنسی رخ دهد و عامل بیماری زا نیز در مایع منی یافت شده است. افراد آلوده در تمام مدت بیماری (حتی قبل از ظاهر شدن بثورات) معمولاً برای حدود دو تا چهار هفته مسری هستند.

اما انتقال هم هست در مورد اشیاء ممکن است، به عنوان مثال از طریق حوله های مشترک که با مایعات بدن تماس دارند. به گفته مؤسسه رابرت کخ (RKI)، این ویروس می تواند از روزها تا ماه ها روی سطوح زنده بماند.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

به گفته سازمان بهداشت جهانی، اقدامات بهداشتی که در طول همه گیری کرونا برای اکثر مردم امری بدیهی شده است – مانند شستن کامل دست ها با آب و صابون و استفاده از مواد ضد عفونی کننده – برای محافظت در برابر عفونت آبله میمون نیز مناسب است.

برای ایمن بودن، افراد آلوده نیز باید از شر خود خلاص شوند حیوانات خانگی به اداره بهداشت اتحادیه اروپا ECDC و موسسه فردریش لوفلر هشدار می دهند تا آنها را آلوده نکنید. اگرچه چنین موردی هنوز توصیف نشده است و بسیار بعید تلقی می شود، اما این اقدام احتیاطی برای جلوگیری از انتشار ویروس به حیوانات و سپس انتشار آن به جمعیت های محلی برای بومی شدن در اینجا انجام می شود.

تاکنون چند مورد شناخته شده است؟

بر اساس داده های WHO از 6 ژوئیه، بیش از 6000 عفونت آبله میمون در سراسر جهان در کشورهایی که قبلاً به سختی آسیب دیده بودند گزارش شده است – موارد جدید هر روز مشخص می شود. آژانس کنترل بیماری آمریکا CDC بیش از 7240 مورد را (از 7 ژوئیه 2022) شمارش کرده است. تحقیقات نشان می دهد که فوران می تواند از اواسط آوریل شروع شده باشد و در ابتدا مورد توجه قرار نگرفت.

مورد اول در بود بریتانیای کبیر ثبت شده: در 7 می، سازمان بهداشت بریتانیا عفونت دانشمندی را که قبلا از سفر به نیجریه بازگشته بود، گزارش کرد. اندکی پس از آن، دو مورد دیگر – هر دو عضو یک خانواده – مشخص شد که گفته می شود مستقل از شخص اول آلوده شده اند. موارد بیشتری به زودی ظاهر شد – تقریباً همه آنها در لندن آلوده شده بودند. افراد مبتلا ایزوله شدند، افراد تماس در همه موارد مطلع شدند. WHO بر اهمیت ردیابی دقیق تماس برای جلوگیری از گسترش بیشتر تاکید می کند.

به زودی، مقامات کشورهای دیگر در اروپا و سایر قاره ها نیز مواردی از عفونت آبله میمون را گزارش کردند. که در آلمان اولین عفونت در مردی شناسایی شد که قبلا از پرتغال از طریق اسپانیا سفر کرده بود. از آن زمان، موارد بیشتر و بیشتری در ایالت های مختلف فدرال شناسایی شده است. تاکنون 1304 مورد در آلمان (تا 7 ژوئیه 2022) ثبت شده است.

در تمام موارد گزارش شده، نوع غرب آفریقا وجود دارد که خفیف تر از آفریقای مرکزی است و همچنین کمتر مسری است.

از آنجایی که تعدادی از مبتلایان اولیه مردانی بودند که قبلاً با مردان دیگر تماس جنسی داشتند، از مردان دوجنس‌گرا و همجنس‌گرا به‌ویژه با تغییر شریک جنسی خواسته شد که مراقب جوش‌های غیرعادی روی بدن خود باشند. افرادی که از سفرهای خارج از کشور باز می گردند نیز باید به ویژه از علائم احتمالی آگاه باشند. در اصل، با این حال، عفونت می تواند همه را تحت تاثیر قرار دهد، گرایش جنسی هیچ نقشی ندارد.

آیا خطر اپیدمی یا بیماری همه گیر وجود دارد؟

برای مثال آبله میمون به اندازه آبله یا کووید-19 مسری نیست. افراد آلوده علامت دار تنها در صورت تماس نزدیک می توانند بیماری را منتقل کنند. در موارد قبلی مشاهده شد که زنجیره های عفونت از فردی به فرد دیگر محدود است. بنابراین کارشناسان خطر را برای جمعیت عمومی کم تخمین می زنند.

همچنین در گذشته موارد انفرادی آبله میمون وجود داشته است بدون اینکه اپیدمی بزرگی رخ داده باشد. از سال 2017، موارد ابتلا به آبله میمون در انسان در نیجریه گزارش شده است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تنها در سال جاری بیش از 1400 مورد عفونت در آفریقا ثبت شده است که 72 مورد آن کشنده بوده است. موارد جداگانه ای در خارج از آفریقا نیز وجود داشته است، اما تاکنون در آلمان این گونه نبوده است.

تحقیقات نشان داده است که این ویروس کاملاً است به سرعت جهش یافت فرض بر این است که آنزیم های موجود در سیستم ایمنی ما این تغییرات را در ویروس ایجاد می کنند. این جهش ها می تواند به این معنی باشد که ویروس آبله میمون بهتر با انسان سازگار است. اینکه آیا واقعاً چنین است و تغییرات در ویروس واقعاً چه تأثیراتی دارد باید مورد تحقیق قرار گیرد – در حال حاضر فرض بر این است که جهش ها هیچ تأثیر جدی ندارند.

کارشناسان نسبت به مهار شیوع این بیماری خوشبین هستند. با این وجود، WHO هشدار می دهد که جشنواره ها و جشن های بزرگ به ویژه در تابستان می تواند به گسترش این بیماری کمک کند. با این حال، کارشناسان در حال حاضر دلیلی برای لغو چنین رویدادهایی نمی بینند. همچنین تصمیم گرفته شد که فعلا وضعیت اضطراری بهداشتی بین المللی اعلام نشود.

واکسیناسیون علیه آبله میمون

هر فردی که در برابر آبله واکسینه شده باشد نیز در برابر آبله میمون محافظت می شود – WHO اثربخشی را 85 درصد در این زمینه گزارش می دهد. با این حال، حفاظت جهانی واکسیناسیون در برابر آبله در جمعیت رو به کاهش است، زیرا این بیماری از سال 1980 ریشه‌کن‌شده در نظر گرفته شده است و بنابراین کارزار واکسیناسیون به پایان رسیده است.

توسعه بیشتر واکسن آبله به نام Imvanex® از باواریا نوردیک می تواند محافظتی را ارائه دهد. این واکسن از سال 2013 به عنوان واکسن ضد آبله در اتحادیه اروپا تایید شده است و در حال حاضر در برابر آبله میمون استفاده می شود. تمدید رسمی تاییدیه در حال حاضر توسط آژانس دارویی اروپا (EMA) در حال بررسی است.

دو دوز واکسن به فاصله 28 روز لازم است. یک دوز واحد برای واکسیناسیون تقویت کننده آبله کافی در نظر گرفته می شود. عوارض جانبی نسبتاً خفیف است و شامل سردرد، درد عضلانی، درد در محل تزریق و خستگی است. آلمان 240000 دوز از این واکسن را سفارش داده است که اولین تحویل آن در پایان ژوئن آغاز می شود.

در 9 ژوئن، کمیسیون دائمی واکسیناسیون (STIKO) سخنرانی کرد توصیه برای گروه های خطر خاص (از 18 سال) از:

  • افرادی که تماس فیزیکی نزدیک با افراد آلوده داشته اند باید در اسرع وقت، اما حداکثر پس از 14 روز، علیه آبله میمون واکسینه شوند.
  • این همچنین در مورد پرسنل پزشکی یا کارکنان آزمایشگاه پس از تماس محافظت نشده با نمونه های آزمایشگاهی عفونی یا مواد آلوده اعمال می شود.
  • مردانی که تماس جنسی متناوب با مردان دیگر دارند باید به عنوان یک اقدام پیشگیرانه واکسینه شوند زیرا این بیماری در حال حاضر در آلمان به ویژه در این جامعه در حال گسترش است.
  • افرادی که به دلیل کار در آزمایشگاه‌های ویژه (پس از ارزیابی خطر فردی) خطر عفونت را افزایش می‌دهند نیز باید به عنوان یک اقدام پیشگیرانه واکسینه شوند.

از آنجایی که تاکنون فقط مقادیر محدودی از واکسن موجود است، واکسیناسیون در ابتدا برای دو گروه اول توصیه می شود، یعنی افرادی که قبلاً با ویروس در تماس بوده اند و ممکن است آلوده شده باشند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، به طور کامل مشخص نشده است که آیا عفونت قبلی منجر به مصونیت مادام العمر می شود یا خیر. ظاهراً مواردی در آفریقا وجود داشته است که افراد پس از بهبودی مجدداً خود را به آبله میمون آلوده کرده اند.

به روز رسانی: 07/07/2022

نویسنده: سیلک هامان، ویراستار پزشکی

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا