مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
بیماری ها و راه درمانداروهای گیاهی و طب سنتی

آرتریت روماتوئید چیست و درمان آن چگونه است؟

مطالب پربازدید

خشکی صبحگاهی با مدتی بیش از یک ساعت تظاهری تقریباً تغییرناپذیر از آرتریت التهابی است و ممکن است در افتراق آن از انواع متعدد بیماری‌های مفصلی غیر التهابی، کمک‌کننده باشد.«آرتریت روماتوئید» بیماری مفصلی مزمنی است که با درد، تورم، خشکی، گرمی و حساسیت و قرمزی مفاصل (خصوصا مفصل مچ دست) همراه است. آرتریت روماتوئید

در این بیماری سیستم ایمنی بدن به دلایل نامعلومی، به سلول های غشای مفصلی حمله می کند و سبب التهاب و ضخیم شدن غشای مفصلی شده و باعث بروز علائم بیماری (درد، تورم، خشکی، گرمی و حساسیت و قرمزی مفاصل) می شود. اگر این بیماری در مراحل اولیه به درستی درمان نشود، در اثر پیشرفت بیماری سبب تخریب استخوان های اطراف مفاصل مبتلا شده می شود و ممکن است محدودیت حرکتی به بار بیاورد.

البته در برخی از این بیماران علائمی چون، خستگی، کاهش وزن و تب خفیف نیز دیده می شود. علائم بیماری در افراد متفاوت است و غالبا روند مزمنی دارد و بیمار با دوره های عود و خاموشی بیماری روبرو است. در موارد کمتری، علائم بیماری همیشگی است و به سرعت پیشرفت می کند.

با اینکه ممکن است این بیماری در هر سنی دیده شود ولی معمولا بیشتر در میانسالی (30 تا 60 سالگی) دیده می شود. همچنین شیوع این بیماری در زنان 3 برابر مردان است.

مطالب پربازدید

علل شکل گیری بیماری:

تحقیقات نشان می دهد مجموعه ای از عوامل ژنتیک و محیطی در شکل گیری این بیماری موثر هستند. همچنین به نظر می رسد عوامل هورمونی متعدد مانند تغییرات هورمونی دوران بارداری و شیردهی احتمال بیماری را بیشتر کند.

نکته: مصرف قرص های ضد بارداری می تواند نقش پیشگیرانه ای در بروز این بیماری داشته باشد.

تشخیص بیماری:

از آنجاکه علائم بیماری در افراد متفاوت است و شاید مشابه بیماری هایی مانند آرتریت باشد و همچنین هیچ آزمایش خاصی وجود ندارد که مستقیما این بیماری را تشخیص دهد، تشخیص آن در مراحل اولیه مشکل است. بنابراین بررسی سابقه پزشکی فرد، معاینات بالینی ، آزمایش های مختلف و عکسبرداری از مفاصل در روند تشخیص دقیق بیماری ضروری و کمک کننده است. به عنوان مثال، خشکی صبحگاهی با مدتی بیش از یک ساعت تظاهری تقریباً تغییرناپذیر از آرتریت التهابی است و ممکن است در افتراق آن از انواع متعدد بیماری‌های مفصلی غیر التهابی، کمک‌کننده باشد.

درمان:

با یک برنامه درمانی مناسب، می توان درد و التهاب مفصل مبتلا را تسکین و کاهش داد و حتی روند تخریب مفاصل را متوقف، یا حداقل تقلیل داد تا بیمار برای انجام فعالیت های روزانه محدودیت های کمتری داشته باشد.

بطور کلی درمان این بیماری شامل اصلاح شیوه زندگی (ایجاد تعادل مناسب بین فعالیت های روزمره، استراحت و ورزش زیر نظر پزشک)، درمان های دارویی، جراحی و پیگیری منظم روند درمان خواهد بود.

مطالب پربازدید

همچنین استفاده از اسپیلت های محافظ مفاصل و وسایل کمک کننده مانند کفش مناسب، صندلی دسته دار، توالت فرنگی و … نیز برای بهبود شیوه زندگی بیمار باید مورد توجه قرار گیرد. خواب کافی، ورزش منظم، ارتباط مطلوب با کادر درمان و روش های کسب آرامش مانند تمرین آرام سازی نیز در کاهش استرس و اضطراب ناشی از بیماری موثر خواهد بود.

به طور کلی تغذیه این بیماران باید شامل مقدار کافی کالری، پروتئین و کلسیم باشد تا نیازهای غذایی تامین و از بروز چاقی پیشگیری شود. مکمل ویتامین D نیز معمولا تجویز می شود. مصرف داروهای مختلف مانند کورتیکو استروئیدها، مسکن ها و … صرفا باید تحت نظر پزشک باشد و در صورتی که پزشک جراحی را ضرورت بداند، این روش درمان پیشنهاد می شود. مراقبت های منظم پزشکی نیز در این باره بسیار مهم است تا وضعیت بیماری، میزان تاثیر و عوارض داروها و تغییر علائم توسط پزشک کنترل شود تا ادامه روند درمان و تغییر در تجویز داروها تنظیم شود.

پیشگیری و درمان پوکی استخوان در مبتلایان به آرتریت روماتو.ئید، به خصوص اگر کورتون مصرف می کنند، باید مورد توجه باشد. پس از سنجش تراکم استخوان، ممکن است نیاز به مصرف کلسیم، ویتامین D و داروهای ضد پوکی استخوان باشد. انجام واکسیناسیون سالانه ضد آنفلوآنزا و یک نوبت واکسن ضد پنوموکوک نیز به این بیماران توصیه می شود. همچنین با توجه به شیوع بیماری های ایسکمیک قلبی در مبتلایان به آرتریت روماتوئید، اندازه گیری چربی خون لازم خواهد بود.

رژیم غذایی مناسب این بیماران:

مطالعات انجام گرفته در این باره نشان می دهد روغن زیتون، انواع روغن های ماهی، میوه ها و سبزیجات عوامل محافظت در برابر این بیماری هستند. در حالی که گوشت، نیتریت ها و دریافت خیلی زیاد آهن عوامل تشدید کننده محسوب می شوند. از طرفی بررسی های بالینی نیز ثابت می کند روزانه مصرف 3 گرم امگا 3 موجود در روغن ماهی و 10 گرم روغن زیتون نتایج مثبتی خواهد داشت.

نتایج مطالعه دیگری نیز حاکی از آن است افرادی که رژیم مدیترانه ای مبتنی بر مصرف بالای میوه ها و سبزیجات، ماهی و روغن زیتون دارند کمتر دچار التهابات می شوند و احساس سرزندگی و قابلیت های فیزیکی آنها افزایش می یابد. رعایت این رژیم غذایی به بهبود وضعیت خانم های بیمار نیز کمک می کند. رژیم مدیترانه ای علاوه بر تاثیرات ذکر شده در تنظیم سیستم ایمنی بدن نیز نقش دارد.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان هاست و خواص ضد التهابی بالایی دارد. مصرف روزانه یک قاشق سوپ خوری 15 (میلی لیتر) روغن زیتون کافی است. مخلوط سرکه با روغن زیتون یا روغن ماهی با آبلیمو به عنوان یک چاشنی سالم روش عالی برای تامین اسیدهای چرب در طول روز است.

همچنین زنجبیل برای درمان بیماری های التهابی (مثل روماتسیم مفصلی ) به دلیل خواص ضد التهابی مورد استفاده قرار می گیرد . روغن زنجبیل را در منطقه آسیب دیده بمالید و به مدت 10 دقیقه در معرض نور آن را قرار دهید ، این کار را منظم هر روز انجام دهید.

زنجبیل را به غذاهای خود اضافه کنید و روزانه 3 فنجان چای زنجبیل مصرف کنید.

غلات سبوس دار بهتر است جایگزین غلات تصفیه شده شود زیرا عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کنند.

توصیه می شود مصرف روزانه دانه هایی مانند گردو، بادام، پسته و فندق البته به شکل خام و بدون نمک و همچنین آووکادو در برنامه غذایی گنجانده شود.

میوه ها و سبزی ها سرشار از ویتامین های C، A، اسید فولیک و آنتی اکسیدان ها هستند که در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، مقابله با تاثیر منفی رادیکال های آزاد و کاهش آسیب به مفاصل نقش دارند. مصرف روزانه یک سهم از میوه ها و سبزی های مختلف ضامن دریافت کافی آنتی اکسیدان ها خواهد بود.

ویتامین D علاوه بر تاثیر مثبت بر توده استخوانی نقش موثری در سیستم ایمنی بدن نیز دارد.

ممنوعیت های غذایی برای این بیماران:

مصرف انواع گوشت قرمز و آهن موجود در آن می تواند باعث افزایش التهاب مفاصل شود. بنابراین حبوبات بهترین جایگزین گوشت قرمز هستند و یک فنجان حبوبات پخته معادل 150 گرم گوشت پروتئین دارد. از مجموع 14 وعده غذای اصلی در هفته توصیه می شود 3 وعده ماهی، 5 وعده حبوبات، 3 وعده مرغ و تخم مرغ و دیگر خوراکیهای دریایی و 3 وعده گوشت قرمز باشد.

همچنین مقدار بسیار زیاد اسیدهای چرب امگا 6 (اسید لینولئیک) می تواند در افزایش التهابات نقش داشته باشد. روغن های هسته انگور، سویا، آفتابگردان، ذرت و جوانه گندم سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 است.

 

 

 

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا