مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
بیماری ها و راه درمان

انواع Omicron BA.5 و BA.4: چقدر خطرناک هستند؟

مطالب پربازدید

© Getty Images/SimpleImages

BA.5 و BA.4 برای اولین بار در ژانویه و فوریه در آفریقای جنوبی شناسایی شدند. این کشور دارای یک سیستم نظارتی جامع است. در بسیاری از کشورهای دیگر نیز، هر دو زیرگروه اکنون بر همه گیری مسلط هستند. وضعیت در اروپا چگونه است و در مورد سیر بیماری در عفونت با زیر متغیرهای omicron چه اطلاعاتی وجود دارد؟

نسبت هر دو زیرگروه در اروپا در حال افزایش است

به ویژه در پرتغال، اخیراً تعداد فزاینده ای از عفونت ها گزارش شده است. بروز 7 روزه در 16 ژوئن 1089 بود، اما اکنون دوباره در حال کاهش است و در حال حاضر 623 است (تا 8 ژوئیه 2022). زیرمتغیر Omicron BA.5 در اینجا غالب است. تعداد مبتلایان به کرونا در بیمارستان‌ها نیز در این کشور جنوب اروپا افزایش یافت. با توجه به وضعیت فعلی دانش، هر دو BA.5 و BA.4 باعث ایجاد فرآیندهای بیماری مشابه با نوع اولیه omicron می شوند.

در آلمان، نوع فرعی BA.2 که تا همین اواخر غالب بود، دیگر غالب نیست. با توجه به موسسه رابرت کخ، نسبت عفونت های جدید BA.2 در هفته 25 تنها 16.1 درصد بود، نسبت BA.5 و BA.4 با هم 83.7 درصد بود. هفته قبل 73 درصد بود. BA.5 اکثر عفونت های جدید را با 77 درصد در هفته 25 تشکیل می دهد.

مطالب پربازدید

تعداد کل عفونت های جدید پس از 10 هفته کاهش دوباره از هفته 22 تقویمی در حال افزایش است. علاوه بر شیوع انواع فرعی بسیار مسری BA.4 و BA.5، کاهش قوانین کرونا و رعایت کمتر قوانین بهداشت و فاصله در بین جمعیت نیز به این امر کمک می کند.

به طور کلی، دو نوع فرعی قبلاً در بیش از 20 کشور شناسایی شده اند. با توجه به نسبت رو به رشد عفونت ها، سازمان بهداشت جهانی (WHO) BA.4 و BA.5 را در 12 مه به عنوان “انواع نگران کننده” طبقه بندی کرد.

فرار ایمنی نیز در BA.4 و BA.5

زیرگروه های BA.4 و BA.5 فقط کمی با یکدیگر تفاوت دارند. هر دو نوع ویروس می‌توانند تا حدودی عفونی‌تر از گونه‌های قبلی omicron باشند، زیرا به دلیل جهش‌های خاص می‌توانند به خوبی به سلول‌های انسانی متصل شوند.

علاوه بر این، جهش در زیر متغیرها به این واقعیت کمک می کند که، برای مثال، مشابه BA.2، می توانند تا حدی از سیستم ایمنی فرار کنند. این بدان معنی است که آنتی بادی های موجود دیگر ویروس را نمی شناسند و بنابراین در مبارزه با آن کمتر موثر هستند. بنابراین اثر محافظتی عفونتی که قبلاً رخ داده است یا واکسیناسیون کمتر قوی است.

با این حال، مطالعات آزمایشگاهی قبلی نشان داده است که محافظت در افراد واکسینه شده موثرتر از افراد واکسینه نشده و قبلاً آلوده است. سومین واکسیناسیون همچنین باعث افزایش سطح آنتی بادی در انواع BA.4 و BA.5 شد، اما تا حدودی کمتر از زیرگروه های BA.1 و BA.2.

مطالب پربازدید

علائم BA.5 و BA.4 چیست؟

علائم عفونت با BA.4 و BA.5 تا حد زیادی مشابه علائم عفونت با سایر زیرگروه های omicron است. این بدان معنی است که بیماری در بسیاری از موارد خفیف است.

علائم معمولی به ویژه عبارتند از:

به نظر می رسد سرفه خشک در BA.4 و BA.5 در مقایسه با عفونت های زیر متغیرهای قبلی omicron کمی شایع تر است. RKI در حال حاضر افزایش علائم یک بیماری حاد تنفسی را در افراد تازه آلوده مشاهده می کند.

موج تابستان اکنون به آلمان نیز رسیده است

گسترش BA.4 و BA.5 در آلمان نرخ عفونت را دوباره تسریع کرده است. هر دو نوع بسیار مسری در نظر گرفته می شوند. مطالعات اخیر همچنین نشان می دهد که عفونت با سایر زیرگروه های omicron که قبلاً رخ داده است به سختی در برابر عفونت مجدد با ویروس کرونا به دلیل جهش های BA.4 و BA.5 محافظت می کند. دلیل: آنتی‌بادی‌های موجود که در طی عفونتی که قبلاً رخ داده تشکیل شده‌اند، به سختی دو زیرمتغیر جدید میکرورون را مهار می‌کنند.

با این حال، محققان فرض می‌کنند که سایر سلول‌های ایمنی و سلول‌های حافظه سیستم ایمنی هم با زنده ماندن از یک عفونت و هم با واکسیناسیون آموزش داده می‌شوند، به طوری که دوره شدید بیماری نیز در BA.4 و BA.5 در این موارد کمتر است. موارد داده‌های موسسه رابرت کخ همچنین نشان می‌دهد که واکسیناسیون همچنان در برابر دوره‌های شدید محافظت می‌کند، که بر اساس آن تعداد بستری‌های بیمارستانی به دلیل عفونت کروناویروس در حال حاضر بالاترین میزان را در میان افراد واکسینه نشده است.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

به روز رسانی: 07/08/2022

نویسنده: Jasmin Rauch، ویراستار پزشکی

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا