مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
بیماری ها و راه درمان

خونریزی مغزی: علائم، علل و پیامدها

مطالب پربازدید

© Getty Images/Pheelings Media

بر اساس این تعریف، خونریزی مغزی خونریزی در خود مغز یا ساختارهای پوشاننده آن است که می تواند منجر به افزایش فشار داخل جمجمه و نقایص عصبی – اغلب با نتیجه کشنده شود. یکی از پیامدهای احتمالی خونریزی مغزی سکته مغزی است. در مورد علل خونریزی مغزی، علائم معمول، گزینه های درمانی رایج و اثرات بالقوه دراز مدت بیشتر بدانید.

خونریزی مغزی: پارگی رگ در مغز

مغز به عنوان مرکز عصبی مرکزی برای تمام عملکردها و فرآیندهای موجود در ارگانیسم دارای قوام بسیار آسیب پذیر و ژله مانند است. ساختارهای پوشاننده اطراف – مننژهای نرم و سخت و جمجمه استخوانی – عملکرد محافظتی مهمی را انجام می دهند.

با این حال، مانند تمام اندام هایی که رگ های خونی از طریق آنها جریان می یابد، در صورت ترکیدن رگ خونی، خطر خونریزی در مغز وجود دارد. اصطلاح پزشکی برای چنین خونریزی هایی که در داخل جمجمه رخ می دهد، این است خونریزی داخل جمجمه ای

مطالب پربازدید

از آنجایی که جمجمه استخوانی نمی تواند منبسط شود، خونریزی در داخل جمجمه به ناچار منجر به افزایش فشار و در نتیجه آسیب به بافت عصبی حساس می شود. اگر خونریزی از حد معینی فراتر رود، در نتیجه باید انتظار آسیب به ماده مغزی را داشت که در ابتدا پس از گذشتن از یک محدودیت زمانی بحرانی برگشت‌پذیر و غیرقابل برگشت است و در نتیجه نقایص عصبی مربوطه وجود دارد.

علل خونریزی مغزی

مخصوصاً موارد موجود طولانی تر است فشار خون بالا (فشار خون بالا) مسئول خونریزی در مغز، اغلب همراه با سخت شدن رگ ها. در نتیجه، دیواره های رگ های خونی به مرور زمان خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند، به این معنی که رگ های خونی ممکن است با افزایش ناگهانی فشار خون پاره شوند و باعث خونریزی در مغز شوند.

یکی دیگر از علل خونریزی مغزی می تواند تغییرات در رگ های خونی به دلیل تومورهای خوش خیم یا بدخیم یا متاستازهای مغزی باشد. گسترش پاتولوژیک (آنوریسم) در رگ های خونی یا اختلال لخته شدن خون نیز می تواند باعث خونریزی مغزی شود.

سایر علل احتمالی خونریزی مغزی می تواند موارد زیر باشد:

  • عفونت ها
  • التهاب رگ های خونی در مغز
  • ترومبوز ورید مغزی
  • افزایش جریان خون در مغز (به عنوان مثال پس از عمل جراحی قلب، حملات میگرن یا پس از فعالیت بدنی)
  • مصرف الکل یا مواد مخدر
  • صدمات وارده به سر (تروما جمجمه)، به عنوان مثال در اثر سقوط یا ضربه

برخی رفتارها می توانند فشار خون را افزایش داده و خطر خونریزی مغزی را افزایش دهند. به عوامل خطر خونریزی مغزی، به عنوان مثال، سیگار کشیدن. برای مثال، خطر خونریزی مغزی در افراد سیگاری دو تا سه برابر بیشتر است. با این حال، چاقی و کلسترول بالا نیز از عوامل خطر هستند.

مطالب پربازدید

انواع خونریزی مغزی

بسته به علت زمینه‌ای، خونریزی‌های مغزی دارای موقعیت‌های بسیار معمولی هستند:

  • هماتوم اپیدورال (هماتوم اپیدورال) نشان دهنده خونریزی بین جمجمه استخوانی و سخته مننژ است. آنها اغلب در نتیجه آسیب مغزی تروماتیک، به عنوان مثال پس از تصادف یا اثرات خشونت رخ می دهند.
  • مخالف هستند هماتوم ساب دورال یک “سطح” پایین تر، واقع بین سختابه. خونریزی حاد ساب دورال معمولاً دلایلی مشابه خونریزی اپیدورال دارد. هماتوم ساب دورال مزمن نیز می تواند توسط داروهای لخته کننده خون ایجاد شود.
  • آنها حتی به ماده مغز نزدیکتر هستند خونریزی زیر عنکبوتیه اینها در زیر پوست بافت عنکبوتی (عنکبوت) قرار دارند که مغز را در بر می گیرد. آنها معمولاً در اثر جراحات یا پارگی آنوریسم ایجاد می شوند.
  • هماتوم داخل مغزی پس از همه، خونریزی ها مربوط به خود بافت مغز است. آنها معمولاً به طور ناگهانی و مستقل از شرایط آسیب زا مانند تصادف رخ می دهند. این نوع خونریزی مغزی به عنوان خونریزی داخل مغزی نیز شناخته می شود.

خونریزی مغزی: علائم را بشناسید

بسته به نوع خونریزی مغزی، علائم نیز متفاوت است – برای افرادی که دانش پزشکی ندارند، تشخیص خونریزی مغزی آسان نیست. به عنوان مثال، خونریزی حاد مغزی ناشی از هماتوم داخل مغزی، از نظر علائم می تواند شبیه سکته مغزی باشد و با نقص عصبی ناگهانی و فلج یک طرفه همراه باشد. علاوه بر این، خونریزی مغزی داخل مغزی و زیر عنکبوتیه می تواند باعث سکته شود، سپس به آن سکته هموراژیک می گویند.

علائم احتمالی خونریزی مغزی عبارتند از:

  • تهوع و استفراغ
  • گرفتگی گردن
  • سردرد قوی
  • سرگیجه
  • کسالت و ضعف عمومی
  • تشنج
  • فلج و بی حسی (اغلب یک طرفه).
  • اختلالات گفتاری، حرکتی و حسی
  • اختلالات بینایی
  • اختلالات هوشیاری
  • بی هوشی

سردردهای ناگهانی و بسیار شدید (به اصطلاح سردردهای نابودی)، فتوفوبیا، تهوع و استفراغ اغلب به عنوان یک واکنش فوری به خونریزی ظاهر می شوند، در حالی که شروع سایر علائم نارسایی عصبی تنها پس از یک دوره نهفتگی نسبتاً بدون علائم چند دقیقه یا حتی رخ می دهد. ساعت ها.

علائم خونریزی در مغز پس از زمین خوردن یا ضربه

اگر خونریزی مغزی در نتیجه ضربه به سر اتفاق بیفتد، علائم معمولی شامل احساس فشار در سر، مشکلات در حالات چهره، راه رفتن یا صحبت کردن، مشکلات تمرکز، اما گاهی اوقات فلج یا تشنج است.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

خونریزی مغزی که در نتیجه یک تصادف ایجاد می شود، تنها هفته ها پس از واقعه واقعی می تواند علائم را ایجاد کند. به خصوص افرادی که به دلیل سن یا عوامل دیگر مانند فشار خون بالا خطر خونریزی مغزی را افزایش می دهند، بهتر است به چنین وقایعی توجه داشته باشند تا بتوانند علائمی را که با تأخیر رخ می دهند به درستی تفسیر کنند و به آنها گوشزد کنند. دکتر

خونریزی مغزی: تشخیص سریع مهم است

تشخیص سریع و درمان فوری در صورت خونریزی مغزی بسیار مهم است، زیرا در غیر این صورت ممکن است آسیب های بعدی رخ دهد یا حتی خطر مرگ وجود داشته باشد.

از آنجایی که خونریزی های مغزی در خارج قابل مشاهده نیستند، علائم فقط می توانند نشانه اولیه تشخیص را ارائه دهند. ابتدا سطح هوشیاری و عملکرد اعصاب فرد مبتلا مورد بررسی قرار می گیرد. ایجاد علائم در طول زمان و شرایط همراه آن نیز برای تشخیص و درمان بعدی اهمیت زیادی دارد.

علاوه بر این، از روش های تصویربرداری مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRT)، گاهی اوقات نیز اشعه ایکس (آنژیوگرافی) استفاده می شود. کمک های اولیه معمولاً از سی تی اسکن استفاده می کنند زیرا نتیجه سریع تری نسبت به ام آر آی ارائه می دهد. اگر فرد پایدار باشد، اسکن MRI اولین انتخاب است. برخلاف CT، MRI همچنین می‌تواند خونریزی‌های قدیمی‌تر، آنوریسم یا سایر ناهنجاری‌های عروق را نشان دهد.

هر دو روش اطلاعاتی در مورد محل و اندازه خونریزی مغزی ارائه می دهند. علاوه بر این، تغییرات احتمالی اندازه را می توان در زمان بعدی از طریق فرآیند تصویربرداری قابل مشاهده کرد. علاوه بر این، هر دو روش تشخیص خونریزی مغزی را از ترومبوز مغزی (ترومبوز ورید مغزی) یا سکته هموراژیک یا ایسکمیک ممکن می‌سازند، که می‌تواند علائم مشابهی را ایجاد کند.

اگر معاینه با استفاده از CT یا MRI نتایج واضحی را ارائه نکرد، معاینه مایع مغزی نخاعی، یعنی مایع مغزی نخاعی نیز می تواند انجام شود. اگر تغییر رنگ صورتی، زرد یا قرمز قهوه ای در مشروب مشاهده شود، این نشانه وجود خون در مایع است. اسکن اولتراسوند نیز ممکن است لازم باشد.

درمان خونریزی مغزی

خونریزی های مغزی به هر شکلی اورژانس های پزشکی هستند و بنابراین نیاز به درمان فوری دارند – به طور ایده آل در بخش سکته مغزی. هر چه ارائه کمک های اولیه بیشتر طول بکشد، خطر آسیب جدی و یا مرگ بیشتر می شود. بنابراین، حتی در صورت مشکوک شدن به خونریزی مغزی، باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

در درمان حاد ابتدا تلاش می شود تا فرد مبتلا را تثبیت کند. ممکن است برای کاهش فشار بر بافت مغز از یک داروی سوراخ‌کننده یا ضد فشار خون استفاده شود.

اگر فشار جمجمه به دلیل خونریزی در مغز افزایش یابد، ممکن است در برخی موارد عمل جراحی لازم باشد. این شامل باز کردن بخشی از استخوان جمجمه برای جلوگیری از خونریزی در سر و از بین بردن کبودی است. CT برای برنامه ریزی دقیق عملیات استفاده می شود. با این حال، در موارد اضطراری بسیار فوری، جمجمه باید در صورت مشکوک باز شود. با این حال، حتی با مداخله سریع جراحی، خطر عواقب کشنده یا آسیب عصبی دائمی وجود دارد.

احتمال بهبودی و عواقب خونریزی مغزی

سیر و پیش آگهی خونریزی مغزی به شدت به هر مورد بستگی دارد. عواملی که به طور قابل توجهی سیر بیماری را در افراد مبتلا تعیین می کنند عبارتند از:

  • سن فرد مورد نظر
  • وضعیت عمومی سلامت مانند بیماری های زمینه ای موجود
  • محل، اندازه و نوع خونریزی
  • شروع درمان پزشکی

خونریزی وسیع مغزی اغلب منجر به مرگ می شود. در صورت هماتوم اپیدورال یا خونریزی جزئی، شانس بهبودی کمی بیشتر است. با این حال، در اکثریت قریب به اتفاق افراد آسیب دیده که زنده می‌مانند، آسیب‌های عواقبی دائمی مشاهده می‌شود.

پیامدهای احتمالی خونریزی مغزی نقایص عصبی مانند فلج، اختلالات گفتاری یا حرکتی است. ناتوانی های ذهنی نیز ممکن است. علاوه بر این، سکته مغزی هموراژیک می تواند به عنوان یک عارضه در نتیجه خونریزی در مغز رخ دهد. افراد مبتلا همچنین می توانند پس از خونریزی مغزی به کما بروند.

کاهش عواقب طولانی مدت: درمان توانبخشی

بیمارانی که از خونریزی مغزی جان سالم به در برده اند باید در اسرع وقت پس از درمان حاد توانبخشی را در یک کلینیک تخصصی شروع کنند. در دوران توانبخشی، شکایاتی مانند اختلالات گفتاری و حرکتی را می توان با درمان مناسب پزشکی و درمانی کاهش داد. بسته به شدت علائم، این شامل گفتار درمانی، کاردرمانی یا فیزیوتراپی است.

مراقبت‌های بعدی می‌تواند در سطح دارو نیز انجام شود – در عین حال، این به عنوان یک اقدام پیشگیرانه نیز عمل می‌کند: اگر خونریزی مغزی به فشار خون بالا برگشت، می‌توان از داروهای ضد فشار خون برای جلوگیری از خونریزی بیشتر در سر استفاده کرد.

بسته به شدت خونریزی مغزی، ممکن است چندین سال طول بکشد تا فرد مبتلا بتواند دوباره به طور مستقل فعالیت های روزانه خود را انجام دهد. اما در بسیاری از موارد، عواقب طولانی مدت غیرقابل برگشتی مانند مشکلات مهارت های حرکتی ظریف، اختلالات حافظه و تمرکز، تغییرات شخصیتی، اختلالات گفتار و شنوایی یا سردرد باقی می ماند. گاهی باید محیط خانه را با این شرایط جدید تطبیق داد.

با این حال، به طور کلی، درمان توانبخشی می تواند به بازیابی کیفیت زندگی تا حد امکان و مقابله با محدودیت های موجود به بهترین شکل ممکن کمک کند.

اقدامات پیشگیرانه

اقدامات شناخته شده برای جلوگیری از تصادفات (مانند پوشیدن کلاه ایمنی دوچرخه هنگام دوچرخه سواری) برای جلوگیری از خونریزی های مغزی تروماتیک استفاده می شود.

برای کاهش خطر هماتوم داخل مغزی پرفشاری خون، درمان دارویی دقیق فشار خون بالا مورد نیاز است. همه عوامل خطر دیگر مانند دیابت، کلسترول بالا و چاقی نیز باید تحت کنترل قرار گیرند.

همچنین توصیه می شود سیگار نکشید، الکل کم مصرف نکنید، هر روز ورزش کنید و تغذیه سالم داشته باشید. این اقدامات نه تنها به جلوگیری از خونریزی مغزی کمک می کند، بلکه یک سبک زندگی به طور کلی سالم را ترویج می کند.

کدهای ICD برای این بیماری: I60.-، I61.-، I62.-، S06.3-، S06.4

به روز رسانی: 07/06/2022

نویسنده: اصلاح شده: ناجا وبر

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا