مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
بیماری ها و راه درمان

عفونت لثه / ژنژیویت و راه های خلاص شدن از آن

مطالب پربازدید

بیماری پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی مزمن است که برخلاف سایر بیماری‌های عفونی با مصرف آنتی بیوتیک متوقف نشده و در طولانی مدت سایر دندان‌ها را نیز درگیر می‌کند.

عفونت دندانبا توجه به پیشرفت‌ علم دندانپزشکی و امکانات پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان، در حال حاضر امکان حفظ دندان‌ها برای تمام مدت عمر عملی شده است و باوری که دوره بی‌دندانی را قسمتی از عمر طبیعی بشر می‌دانست، تغییر یافته است؛ با این حال متاسفانه هنوز تعداد کسانی که دچار بی‌دندانی می‌شوند بسیار بالاست و  علت این مسئله را باید در دسترسی نداشتن  این افراد به درمان‌های پیشرفته دندانپزشکی به علت محدودیت‌های مالی  یا فرهنگی جستجو کرد.

بیماری‌های دهان و دندان از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی انسان است؛ در کشور ما قریب به اتفاق آحاد جامعه، حداقل از یکی از این 2 بیماری مهم دهان و دندان رنج می‌برند؛ تغییر عادات و رژیم غذایی مردم جامعه، رعایت  نکردن بهداشت دهان و دندان، بی‌توجهی نسبت به اهمیت و سلامت دندان‌ها در کودکان، از مهمترین علل وخامت رو به تزاید شاخص‌های بهداشتی دهان و دندان در جامعه است.

پوسیدگی دندان:

پوسیدگی دندان، نوعی بیماری است که در آن، بافت سخت دندان بر اثر ترشح اسید از باکتری‌های پوسیدگی زا، مواد معدنی کلسیم و فسفر را از دست داده و به تدریج از بین می‌روند؛ پوسیدگی دندان مرحله غیر قابل برگشت در فرایند حل شدن مواد معدنی مینا توسط اسید محسوب می‌شود و درمان آن تنها از راه جایگزینی بافت سخت از دست رفته دندان با مواد ترمیمی دندانپزشکی امکان‌پذیر است.

مطالب پربازدید

بطور کلی پوسیدگی دندان به 4 عامل اصلی تقسیم می‌شود که شامل میکروب‌ها، پلاک میکروبی، مواد قندی و مقاومت شخص و دندان است؛ وقتی دندان تمیز نشود، میکروب‌ها بر روی دندان، لایه‌ای را تشکیل می‌دهند که پلاک میکروبی نام دارد، این لایه نرم و غلیظ است که از مقدار زیادی باکتری‌های مختلف و سلول‌های موجود در دهان تشکیل می‌شود و چنان بر سطح دندان می‌چسبد که به آسانی با آب شسته نمی‌شود، هر چه زمان بیشتر می‌گذرد، انواع مختلفی از میکروب‌ها وارد پلاک میکروبی می‌شوند و بیماریزایی آن را بیشتر می‌کنند.

میکروب‌های موجود در پلاک میکروبی، از قند موجود در غذا‌ها استفاده کرده و آنرا به اسید تبدیل می‌کنند؛  این اسید، مینای دندان را حل کرده و پوسیدگی آغاز می‌شود.

 

اگر پوسیدگی تاج دندان به موقع متوقف و جایگزین نشده و پوسیدگی به ریشه دندان برسد، نیاز به درمان اتفاق می‌افتد و در موارد شدیدتر ممکن است حتی نیاز به خارج کردن یا اصطلاحا کشیدن دندان باشد.

علائم پوسیدگی دندان:

علائم بروز پوسیدگی دندان شامل: تغییر رنگ مینای دندان، سوراخ شدن دندان در محل پوسیدگی، حساس بودن یا درد گرفتن دندان در هنگام خوردن غذا‌های سرد، گرم، ترش و شیرین، حساس بودن یا درد گرفتن دندان در هنگام فشردن آن‌ها، بوی بد دهان، گیر کردن مواد غذایی بین دندان‌ها و پاره شدن نخ دندان است.

مطالب پربازدید

ژنژیویت:

اگر نسج نرم اطراف ریشه دندان دچار عفونت شود و میکروب‌ها وارد این نسج نرم شود در همان پاکت شیار لثه‌ای دندان قرار بگیرند و باعث التهاب لثه می‌شود. ابتدای کار را به آن ژیویت می‌گوییم حال اگر این عفونت پیشرفت کند و علاوه بر نسج نرم و پاکت لثه‌ای را عمیق کند و استخوان را هم دربربگیرد (یعنی استخوان‌های اطراف ریشه را آلوده کند) آن وقت به آن پریودونیت گفته می‌شود.

عامل جلوگیری از این مراحل تمیز کردن دندان، مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهان‌ شویه و مراقبت دائمی از لثه‌ها و دندان‌ها است که دچار عفونت‌های لثه‌ای نشویم.

معمولا بیشتر در دهه‌ی 30 تا 40 سالگی این عفونت‌های لثه‌ای بیشتر است تخریب دندان‌ها در اثر پوسیدگی در سنین پایین‌تر است و در سنین بالاتر عفونت‌های لثه‌ای باعث از دست رفتن دندان‌ها می‌شود ولی ممکن است عفونت‌های لثه‌ای ژن ژیویت و پریودونیت را داشته باشیم ولی متداول در سنین نوجوانی و جوانی کمتر است.

راه های خلاص شدن از ژنژیویت و عفونت لثه:

1. شما باید دهان خود را با آب نمک چندین بار در روز، به ویژه صبح و عصر بشویید. پس از غرغره کردن با آب نمک، آن را نبلعید این کار به معده شما آسیب می رساند. لطفا بعد از 1-2 دقیقه غرغره کردن، آن را بیرون بریزید.

2. کمی فلفل قرمز را به خمیر دندان خود اضافه کنید و سپس، دندان هایتان را با آن بشویید.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

این روال را روزانه تکرار کنید تا نتایج سریعتری را به دست بیاورید.

3. یک حبه سیر را خرد کرده و بعد از چند دقیقه اجازه دهید تا آلیسین شکل بگیرد.

آن را با کمی عسل، روغن نارگیل، روغن زیتون و یا آلوئه ورا مخلوط کنید و آنها را روی لثه ملتهب قرار دهید.

به دلیل اینکه سیر ممکن است لثه های شما را بسوزاند، آن را با سایر مواد ذکر شده در بالا ترکیب کنید تا باعث آسیب به لثه ها نشود.

4. زنجبیل یکی از موارد خوب در مورد چگونگی خلاص شدن از ژنژیویت است، زیرا می تواند شرایط التهابی را بهبود بخشد. در عین حال، بابونه می تواند التهاب دهان را تسکین دهد و لثه های سالم را حفظ کند. دارچین دارای خواص ضد باکتری قوی است، بنابراین می تواند عفونت را به طور موثر درمان کند.

به منظور تسکین درد و تورم در ارتباط با لثه، شما می توانید چای ساخته شده از چنین گیاهانی را بخورید.

چای را درست کنید، آن در دهانتان بچرخانید و بیرون بریزید.

5. سیگار می تواند لثه ها را تحریک کند. افراد سیگاری احتمال بیشتری دارند که بیماری های لثه ای را تجربه کنند. در صورت امکان، سعی کنید ترک کنید یا حداقل دوزش را کاهش دهید.

 

 

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا