مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
بیماری ها و راه درمان

علائم روده تحریک پذیر: کمردرد، اسهال و …

مطالب پربازدید

سندرم روده تحریک پذیر که با نام IBS نیز شناخته می شود، بسیار شایع است. این می تواند خود را از طریق طیف گسترده ای از علائم نشان دهد، که برخی از آنها مناطق خارج از دستگاه گوارش را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال، کمردرد یا خستگی از جمله این موارد است. علائم سندرم روده تحریک پذیر چیست و کدام شکایات گوارشی ناشی از علل دیگر است؟ مجموعه عکس ما به طبقه بندی کمک می کند.

به خواندن ادامه دهید

روده تحریک پذیر: یبوست و اسهال به عنوان علائم شایع

© Getty Images/ Kittisak Jirasittichai / EyeEm

مطالب پربازدید

1|11

یبوست بیشتر به عنوان علامت سندرم روده تحریک پذیر رخ می دهد. اصطلاح پزشکی یبوست یبوست است. اگر یبوست به اصطلاح یک علامت کلیدی است، یعنی به طور خاص به طور مکرر رخ می دهد، این یک سندرم روده تحریک پذیر غالب یبوست است.

اسهال نیز یک سندرم معمولی در سندرم روده تحریک پذیر است. هنگامی که اسهال علامت اصلی است، از سندرم روده تحریک پذیر غالب اسهال نیز صحبت می شود.
حتی اگر یکی از این دو علامت معمولاً بیشتر رخ دهد، یبوست و اسهال نیز می توانند به طور متناوب در سندرم روده تحریک پذیر رخ دهند.



کمردرد ناشی از سندرم روده تحریک پذیر

زن مبتلا به کمردرد ناشی از سندرم روده تحریک پذیر
© Getty Images/Kittiphan Teerawattanakul/EyeEm

2|11

مطالب پربازدید

کمردرد همچنین می تواند به عنوان بخشی از سندرم روده تحریک پذیر رخ دهد. از یک طرف، این به این دلیل است که درد از ناحیه شکم می تواند به ناحیه کمر نیز تابیده شود. از سوی دیگر، کشش دردناک عضلات شکم نیز می تواند منجر به تنش در عضلات مخالف کمر شود.



مخاط، تکه های غذای هضم نشده یا خون در مدفوع

وجود خون در مدفوع در سندرم روده تحریک پذیر
© Getty Images/comzeal

3|11

به همان اندازه که تعداد علائم مرتبط با سندرم روده تحریک پذیر متفاوت است – باقی مانده های غذای هضم نشده در مدفوع معمولاً نشان دهنده وجود سندرم روده تحریک پذیر نیست، اما می تواند نشانه بیماری دیگری در دستگاه گوارش باشد.

حتی وجود خون در مدفوع یکی از علائم معمول سندرم روده تحریک پذیر نیست. پارگی در مخاط مقعد فقط می تواند در ارتباط با یبوست مکرر و شدید رخ دهد که می تواند به صورت خون قرمز روشن روی دستمال توالت یا مدفوع نیز ظاهر شود. بیماری‌های مختلف نیز می‌توانند پشت خون در مدفوع باشند. برای مثال، هموروئید، مشکلات عروقی در روده یا زخم معده از جمله این موارد است. در اینجا می توانید سایر علل احتمالی خون در مدفوع را بیابید.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

از سوی دیگر، مخلوط مخاطی به رنگ روشن در مدفوع می تواند نشانه ای از سندرم روده تحریک پذیر باشد.



کاهش وزن در سندرم روده تحریک پذیر

زنی با کاهش وزن ناشی از سندرم روده تحریک پذیر
© Getty Images/Prostock Studio

4|11

حتی اگر اسهال، نفخ یا درد معده و ناراحتی ناشی از آن به طور موقت منجر به کمبود اشتها شود، کاهش وزن قابل توجه یکی از علائم معمول سندرم روده تحریک پذیر نیست. کاهش وزن ناخواسته می تواند نشانه ای از یک بیماری احتمالاً جدی دیگر باشد و باید توسط پزشک مشخص شود.



نفخ و نفخ به عنوان یک علامت روده تحریک پذیر

زنی با شکم نفخ ناشی از سندرم روده تحریک پذیر
© Getty Images/Oleg Elkov

5|11

نفخ به ویژه در سندرم روده تحریک پذیر شایع است. اگر آنها علامت اصلی هستند، از سندرم روده تحریک پذیر غالب شهاب سنگی صحبت می شود. Meteorism به تجمع گازها در روده و معده اشاره دارد. این همچنین می تواند منجر به به اصطلاح نفخ معده شود که معمولاً همراه با نفخ رخ می دهد. احساس سیری نیز ممکن است. این معمولاً پس از اجابت مزاج بهبود می یابد.



مدفوع چرب در سندرم روده تحریک پذیر

توالت با مدفوع چرب در سندرم روده تحریک پذیر
© Getty Images/LumiNola

6|11

مدفوع چرب (همچنین استئاتوره یا مدفوع پانکراس) به دلیل افزایش دفع چربی با مدفوع ایجاد می شود. سپس بوی بسیار قوی دارد و قهوه ای روشن، حجیم و چسبنده است. مدفوع چرب در سندرم روده تحریک پذیر رخ نمی دهد. با این حال، می تواند توسط سایر بیماری های دستگاه گوارش یا عدم تحمل، مانند بیماری کرون یا بیماری سلیاک ایجاد شود.



درد روده تحریک پذیر

مرد مبتلا به درد روده تحریک پذیر
© Getty Images/Viktoria Korobova

7|11

اگر کسی از درد در سندرم روده تحریک‌پذیر صحبت می‌کند، معمولاً به درد منتشر، یعنی درد شکمی که به‌طور موضعی قابل تشخیص نیست، اشاره می‌کند. اینها می توانند با شدت و گرفتگی متفاوت باشند. اگر درد شکم به عنوان علامت اصلی رخ دهد، این یک سندرم روده تحریک پذیر غالب با درد است.

همانطور که قبلا ذکر شد، علاوه بر درد شکم، سندرم روده تحریک پذیر نیز می تواند باعث کمردرد شود. افراد مبتلا همچنین گاهی اوقات سردرد، درد مفاصل یا درد در حین حرکات روده را گزارش می کنند.



حالت تهوع به عنوان نشانه سندرم روده تحریک پذیر

زن مبتلا به حالت تهوع ناشی از سندرم روده تحریک پذیر
© Getty Images/Piotr Marcinski/EyeEm

8|11

حالت تهوع یک علامت کلاسیک سندرم روده تحریک پذیر نیست. فقط در موارد بسیار نادری افراد مبتلا این علائم را گزارش می کنند. اگر اغلب از حالت تهوع رنج می برید، باید دلایل دیگری مانند معده تحریک پذیر را به عنوان محرک در نظر بگیرید.



خستگی و شکایات روانی در سندرم روده تحریک پذیر

زنی با خستگی روده تحریک پذیر
© گتی ایماژ/وستند61

9|11

علائم سندرم روده تحریک پذیر می تواند در نتیجه استرس روانی مانند استرس یا اضطراب بدتر شود. برعکس، علائم معمولاً با کاهش استرس بهبود می یابند.

بسته به فراوانی و شدت علائم، سندرم روده تحریک پذیر نیز می تواند مشکلات روانی ایجاد کند. اینها سپس می توانند خود را به صورت خلق و خوی افسردگی، خستگی و فرسودگی نشان دهند. در صورت تداوم علائم روانشناختی باید توصیه های درمانی را جستجو کرد.



عرق کردن به عنوان یک علامت روده تحریک پذیر

مرد به دلیل سندرم روده تحریک پذیر عرق می کند
© Getty Images/demarre

10|11

همزمان با شکایات گوارشی، گاهی اوقات ممکن است علائم همراه با روده تحریک پذیر نیز رخ دهد. برای مثال، گرگرفتگی و افزایش تعریق از جمله این موارد است.



علائم روده تحریک پذیر: سایر بیماری ها باید رد شوند

ویزیت پزشک برای سندرم روده تحریک پذیر
© Getty Images/FatCamera

11|11

اگر به سندرم روده تحریک پذیر مشکوک هستید، باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید – همچنین برای رد آلرژی، عدم تحمل غذایی یا سایر بیماری های دستگاه گوارش که می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. بیماری های کبد، لوزالمعده یا کیسه صفرا نیز می توانند علائمی مشابه علائم سندرم روده تحریک پذیر ایجاد کنند.

کدهای ICD برای این بیماری: K58.-

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا