مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
بیماری ها و راه درمان

نارسایی کلیه: علل و علائم | gesundheit.de

مطالب پربازدید

© Getty Images/saengsuriya13

در نارسایی حاد کلیه که به نام نارسایی حاد کلیه یا آسیب حاد کلیه نیز شناخته می شود، عملکرد کلیه بسیار ناگهانی از دست می رود. اگر هیچ درمانی شروع نشود، نارسایی حاد کلیه تهدید کننده زندگی است. علل، علائم و مراحل مختلف نارسایی کلیه چیست؟ شما می توانید آن و بیشتر را در اینجا بخوانید.

نارسایی حاد کلیه چیست؟

به طور معمول، وظیفه کلیه ها دفع مواد معدنی اضافی، محصولات نهایی متابولیک و مواد سمی از طریق ادرار است. این باعث حفظ تعادل مایعات و اسید-باز بدن می شود.

یکی از نارسایی حاد کلیه (ANF) صحبت می کند که این عملکرد فیلتر کلیه ها در عرض چند ساعت یا چند روز به شدت بدتر می شود که سموم به سرعت در بدن جمع می شوند. از آنجایی که ادرار کمتری دفع می شود، تجمع آب (ادم) نیز در بدن، به ویژه در پاها و به ندرت در ریه ها وجود دارد. این وضعیت می تواند برای فرد مورد نظر تهدید کننده باشد.

مطالب پربازدید

در مقابل، در نارسایی مزمن کلیه، عملکرد کلیه به تدریج در طی یک دوره زمانی بدتر می شود. آسیب به کلیه ها غیر قابل برگشت است، در حالی که بافت کلیه در نارسایی حاد کلیه می تواند پس از درمان موفقیت آمیز بهبود یابد. در اینجا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد بیماری مزمن کلیه پیدا کنید.

علل: نارسایی حاد کلیه چگونه ایجاد می شود؟

در مورد نارسایی حاد کلیه، علل به “پیش کلیوی” (در جلوی کلیه ها، به عنوان مثال از دست دادن خون به عنوان محرک)، “داخل کلیوی” (در کلیه ها، به عنوان مثال مسمومیت) و “پس از کلیه ها” (در پشت کلیه ها) تقسیم می شوند. به دلیل انسداد مجاری ادراری، به عنوان مثال در مورد سنگ ادراری). ) تقسیم شده.

علل پیش کلیه

نارسایی حاد کلیه معمولاً نتیجه فقدان ناگهانی جریان خون در کلیه ها است. این می تواند ناشی از از دست دادن خون ناگهانی باشد، مانند آنچه که پس از یک تصادف جدی رخ می دهد، به دلیل عوارض ناشی از جراحی قلب یا ریه، یا در اثر افت ناگهانی فشار خون، مانند شوک.

کم آبی شدید یا سوختگی شدید نیز می تواند باعث نارسایی حاد کلیه شود.

علل داخل کلیوی

علت مکرر آن نیز مسمومیت است که به بافت کلیه آسیب می رساند (مانند سموم باکتریایی در عفونت ها، به عنوان مثال در سپسیس) یا آسیب آلرژیک به سلول های کلیه. مسمومیت معمولاً توسط داروهایی مانند سیتواستاتیک، آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزید، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا مواد حاجب اشعه ایکس ایجاد می شود.

مطالب پربازدید

بیماری‌هایی که به رگ‌های خونی کلیه‌ها آسیب می‌رسانند، مانند فشار خون شدید، می‌توانند باعث نارسایی حاد کلیوی شوند. در موارد نادر، می تواند به دلیل التهاب بافت کلیه (گلومرولونفریت) نیز ایجاد شود.

علل پس کلیوی

یکی دیگر از محرک های احتمالی آسیب کلیه، اختلال در تخلیه ادرار از کلیه ها است که به عنوان مثال در اثر سنگ های ادراری، تومورها یا مسدود شدن کاتتر ادراری ایجاد می شود.

نارسایی حاد کلیه: علائم

در مورد نارسایی حاد کلیه، اولین علائم بیماری زمینه ای مانند التهاب شدید یا فشار خون بالا ظاهر می شود.

پس از آن، به دلیل آسیب به عملکرد کلیه، علائم بیشتری ممکن است رخ دهد. علائم احتمالی عبارتند از:

  • کاهش تولید ادرار به کمتر از 500 میلی لیتر در روز (الیگوری)
  • فقدان تقریباً کامل ادرار با کمتر از 100 میلی لیتر در روز (آنوری)
  • درد شدید کلیه که به عنوان درد پهلو یا کمر درک می شود
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • آریتمی های قلبی
  • عمیق شدن تنفس
  • پاهای متورم یا تنگی نفس ناشی از تجمع مایعات
  • خارش
  • تب
  • احساس تشنگی شدید
  • فشار خون پایین

در صورت عدم درمان، نارسایی حاد کلیه می تواند منجر به افزایش شدید سطح پتاسیم (هیپرکالمی) در خون شود. مازاد این ماده معدنی معمولاً از طریق کلیه ها دفع می شود. در بدترین حالت، هیپرکالمی می تواند منجر به ایست قلبی و اسیدوز خون (اسیدوز) شود که می تواند منجر به کما شود.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

تشخیص: مقادیر آزمایشگاهی اطلاعاتی را ارائه می دهد

علائم فیزیکی نارسایی حاد کلیه (به استثنای تولید ادرار) در ابتدا نسبتاً غیر اختصاصی هستند. به همین دلیل علاوه بر شرح حال، از نمونه های خون و ادرار به ویژه برای تشخیص بیماران استفاده می شود. به این ترتیب سطح کراتینین و اوره بررسی می شود. مقادیر پروتئین و رسوب ادرار در ادرار تعیین می شود.

بسته به علت مشکوک، می توان سونوگرافی از کلیه ها و مجاری ادراری و نمونه بافتی از کلیه را نیز انجام داد.

مراحل نارسایی حاد کلیه

نارسایی حاد کلیه در ابتدا به الف تقسیم می شود با الیگوری تشکیل شود (کاهش تولید ادرار) و یک فرم بدون الیگوری تقسیم شده.

علاوه بر این، بین سه مرحله که با استفاده از پارامترهای به اصطلاح معیارهای RIFLE و AKIN تعیین می شوند، تمایز قائل شد.

مرحله ی 1

کراتینین اندازه گیری شده در سرم خون در 48 ساعت گذشته حداقل 0.3 میلی گرم در دسی لیتر سرم خون افزایش یافته است یا 1.5 تا 1.9 برابر در مقدار کراتینین نسبت به مقدار پایه افزایش یافته است.

مقدار ادرار دفع شده طی شش تا دوازده ساعت کمتر از 0.5 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بود.

مرحله 2

کراتینین سرم 2 تا 2.9 برابر از پایه افزایش یافت.

میزان ادرار دفع شده در شش تا دوازده ساعت گذشته 0.3 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بود.

مرحله 3

مقدار کراتینین اندازه گیری شده در خون بیش از 3 برابر مقدار اولیه یا حداقل به 4 میلی گرم در دسی لیتر سرم خون افزایش یافت.

مقدار ادرار به مدت 24 ساعت کمتر از 0.3 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بود.

درمان نارسایی حاد کلیه

با درمان به موقع، نارسایی حاد کلیه در بسیاری از موارد به طور کامل پسرفت می کند – اما اگر درمان خیلی دیر شروع شود، نارسایی کلیه می تواند کشنده باشد. درمان بستگی به شکل و مرحله بیماری دارد. نارسایی حاد کلیه یک اورژانس است، به همین دلیل است که در صورت مشکوک بودن به بیماری، همیشه باید با اورژانس تماس گرفته شود.

از یک طرف، بیماری زمینه ای در بیمارستان درمان می شود – به عنوان مثال، سنگ های ادراری برداشته می شوند یا عفونت ها درمان می شوند. از طرفی گردش خون باید تثبیت شود. اگر خون یا مایعات از دست رفته باشد، جبران می شود. وضعیت دفع و حجم ادرار (در صورت هیدراتاسیون بیش از حد) کنترل می شود.

علاوه بر این، درمان علامتی با داروهایی مانند دوپامین و هورمون ANP برای بهبود جریان خون به کلیه ها و افزایش دفع ادرار از طریق کلیه ها انجام می شود. از مرحله 2، دیالیز موقت (درمان جایگزینی کلیه) اغلب مورد نیاز است. توصیه های بین المللی KDIGO (“بیماری کلیه – بهبود نتایج جهانی”) به عنوان راهنمای پزشکان معالج عمل می کند.

پیش آگهی: مرگ چقدر شایع است؟

پیش آگهی معمولاً زمانی مطلوب است که بیماری ایجاد کننده آن غلبه کرده باشد، زیرا تغییرات بافتی معمولاً پس از نارسایی حاد کلیه کاهش می یابد. اگر علت قابل کنترل نباشد، میزان مرگ و میر بسیار بالاست، به خصوص اگر بیماری های قبلی جدی وجود داشته باشد یا سایر اندام ها آسیب دیده باشند. تخمین زده می شود که هر دوم نفری که به دلیل نارسایی حاد کلیه تحت درمان قرار می گیرند، جان خود را از دست می دهند. با این حال، علت واقعی مرگ اغلب بیماری زمینه ای است که باعث نارسایی کلیه شده است.

به طور کلی، اگر الیگوری رخ نداده باشد، پیش آگهی بهتر است. در برخی موارد، اختلال دائمی عملکرد کلیه به شکل نارسایی مزمن کلیه می تواند نتیجه نارسایی حاد کلیه باشد.

کدهای ICD برای این بیماری: N17.-

به روز رسانی: 2022/06/30

نویسنده: Dagmar Reiche; تجدید نظر شده: دود یاس

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا