مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار اقتصادی و بازرگانی

حذف چهار صفر از پول ملی ایران از دیدگاه استاد اقتصاد دانشگاه کوچ ترکیه

مطالب پربازدید

سلوا دمیر آلپسِلوا دمیرآلپ( Selva Demiralp ): کشور ترکیه وقتی به حذف چهار صفر از پول ملی اقدام کرد که وضعیت خوبی در تورم زدایی کسب کرده بود ولی در مورد ایران به خاطر وجود تورم و گرانی بالا فکر نمی کنم مزایای ثابت و مستمری داشته باشد.

حذف صفر تنها وقتی قابل توجیه است که ثبات قیمت در پایان یک روند ناپایدار به دست آید.  تنها فایده که این اقدام در مورد ایران دارد این است که، این اقدام حسابداری و حسابرسی را تسهیل می کند و هیچ اثر واقعی بر بهبود اقتصاد ایران ندارد. این اقدام اقتصادی در شرایطی که تورم بالا حکمفرماست مفید به فایده نیست چراکه بعد از گذشت مدتی این صفرها دوباره بازخواهند گشت.

ترکیه هنگامیکه دست به این اقدام زد، که توانسته بود موفقیت خوب و قابل قبولی در تورم‌زدایی بدست آورد. اما برای ایران به دلیل تحریم این امکان وجود ندارد و یک مشکل تورمی بالا وجود دارد. بنابراین، من فکر نمی‌کنم که این گام بدون حل مشکل تورم مزایای دائمی را به ارمغان بیاورد.

من در مورد اقتصاد ایران اطلاعات زیادی ندارم اما تا آنجا که اطلاع دارم ایران با تورم بالا و رکود اقتصادی مواجه است. بنابراین سیاست انقباضی برای کنترل قیمت‌ها ریسک رکود را افزایش می‌دهد.

مطالب پربازدید

این اقدام تنها اصلاح مقادیر اسمی است و تاثیر حقیقی ندارد و بر نرخ ارز هم تاثیری نخواهد داشت.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا