مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار اقتصادی و بازرگانی

ماراتن افزایش قیمت کالاهای اساسی به بهانه گرانی دلار!/ چرا نظارتی بر بازار وجود ندارد؟

مطالب پربازدید

نوسان قیمت دلار در ماه های اخیر بهانه ای شد تا قیمت کالاهای اساسی به طور چشمگیری در بازار افزایش یابد که نتیجه آن چیزی جز کوچک شدن سفره خانوار نیست.

گرانی کالاهای اساسی با وجود آنکه بسیاری از اقلام اساسی از جمله حبوبات،برنج،مرغ، تخم مرغ و میوه تولید داخل است،اما افزایش قیمت دلار بهانه ای شده تا قیمت این کالاها به طور چشمگیری در بازار افزایش یابد که نتیجه آن چیزی جز کوچک شدن سفره خانوار نیست.

طی ماه های اخیر همزمان با ماراتن افزایش نرخ دلار،بسیاری از تولیدکنندگان و کارخانه های تولیدی به سبب کمبود یا گرانی مواد اولیه اقدام به افزایش دو تا سه برابری قیمت محصولات خود کرده اند که این امر با انتقاد شدید مغازه داران و خریداران روبرو شده است چرا که تمامی افراد نسبت به آینده نگرانی هایی دارند و نمی دانند که   چه اتفاقی قرار است در آینده رخ بدهد.

آخرین رصد ها از بازار حاکی از آن است که نرخ هر کیلو برنج طارم هاشمی 10 تا 13 هزار،هندی 8 تا 8 هزار و 500،لوبیا قرمز 8 تا 9 هزار،عدس 7 تا 8 هزار،لوبیا سفید 10 تا 11 هزار، لوبیا چیتی 13 هزار،شکر فله 4 هزار، قند شکسته 5 هزار، روغن نباتی 5 کیلویی 33 هزار،روغن مایع 900 گرمی 7 تا 8 هزار و 500 و هر شانه تخم مرغ 18 هزار تومان است.

مطالب پربازدید

همچنین قیمت هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه 58 تا 59 هزار، سردست گوسفندی 65 هزار، گردن 62 هزار،گوشت گوساله 55 هزار و مرغ 10 هزار و 900 تا 12 هزار تومان است.

فراهانی یکی از مغازه داران خوارو بارفروشی شرق تهران  در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،می گوید: هر روز اقلام مورد نیاز را باید گران تر از روز قبل تهیه کرد و معلوم نیست  که قرار است چه اتفاقی بیفتد.

به گفته وی بسیاری از بنکداران عمده اقلامی نظیر برنج، روغن، قند و شکر و …در انبارهای خود احتکار کرده اند چرا که با وجود نوسان کنونی نرخ ارز و افزایش روزمره قیمت ها در ایام پیک مصرف می توانند سودهای هنگفتی را به جیب بزنند.

فراهانی تصریح کرد: با توجه به افزایش شدید قیمت ها، خبری از مشتری نیست همین موضوع نگرانی هایی برای کسبه ایجاد کرده است چرا که با ادامه این روند کسبه باید کم کم مغازه های خود را تعطیل کنند.

یکی از خریداران اقلام اساسی نیز می گوید: با وجود آنکه بسیاری از مسئولان دولتی قول داده بودند که قیمت کالاهای اساسی افزایش نخواهد یافت، جای این سوال مطرح است که چرا نظارتی بر بازار نیست و کسی به وضعیت اقتصادی رسیدگی نمی کند.

مطالب پربازدید

وی درآمد ماهانه خود را 2 میلیون و 200 هزار تومان اعلام کرد و گفت:با هزینه 900 هزار تومانی اجاره خانه و دو فرزند چگونه برنج کیلویی 10 هزار تومان، گوشت کیلویی 60 هزار تومان و میوه کیلویی حداقل 8 هزار تومان را خریداری کنم؟

یکی از مستمری بگیران نیز گفت: قیمت گوشت، برنج ایرانی، تخم مرغ، میوه و … که تولید داخل است چه ارتباطی با نرخ دلار دارد که تمامی فروشندگان و مغازه داران دلیل اصلی افزایش قیمت ها را نوسان نرخ ارز مطرح می کنند.

وی می گوید: بنده با درآمد ماهانه یک میلیون و 100 هزار تومان چگونه می توانم جوابگوی این هزینه های سرسام آور باشم.

با توجه به آنکه دولت قول داده بود قیمت کالاهای اساسی افزایشی نخواهد داشت، انتظار می رود با به کارگیری تمهیدات خاص از افزایش نجومی قیمت ها که ضربه مهلکی بر اقتصاد خانوار وارد می کند، جلوگیری شود چرا که با ادامه این روند در آینده ای نه چندان دور،کارخانه های تولیدی یکی پس از دیگری تعطیل خواهد شد.

منبع: yjc

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا