مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار اقتصادی و بازرگانی

چالش، و بررسی مشکلات دریافت تسهیلات اشتغالزایی روستائیان

مطالب پربازدید
رادیو اقتصاد در برنامه “چالش” امروز، روند پرداخت وام اشتغال روستایی به کشاورزان را مورد بررسی قرار داد.
وزیر جهاد کشاورزی: روستائیان برای دریافت وام اشتغال روستایی پشت درهای بسته مانده اند.

 

فارسی کلاب – در برنامه چالش (رادیو اقتصاد) امروز دوشنبه، که با حضور برخی صاحب نظران اقتصادی از جمله: آقای مهندس نیکخواه (از مسئولین شاخص بانک کشاورزی)، آقای امیر یوسفی (رئیس کار گروه بخش کشاورزی اتاق بازرگانی)، آقای علی اکبری (عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی)، و سید ابوالفضل رضوی (معاون سابق اشتغال روستایی ریاست جمهوری) برگزار و اجرا شد، موضوع برنامه، گلایه وزیر جهاد کشاورزی از سنگ اندازی در پرداخت وام اشتغال روستایی بود که چندی پیش در مراسم امضای تفاهم نامه بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی، جهت تامین مالی هیجده هزار میلیارد تومانی طرح های اشتغالزای حوزه کشاورزی گفته بود: روستائیان برای دریافت وام اشتغال روستایی پشت درهای بسته مانده اند.

همچنین ایشان از سازمان برنامه و بودجه درخواست کرده بود که به این مسئله به صورت ویژه رسیدگی کند.

در این برنامه، هر یک از مهمانان نسبت به موضوع برنامه به اظهار نظر پرداختند که اشاره ای هرچند کوتاه و مختصر، به این نظرات می شود:

مطالب پربازدید

آقای مهندس نیکخواه:

“به گفته آقای مهندس نیکخواه (یکی ازمسئولین بانک کشاورزی)، قطعا کشاورزان و روستائیان برای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی، پشت درهای بسته نیستند. غیر از استان سیستان و بلوچستان، در همه استان ها سامانه کارا بسته است.

ابتدا قرار بود یک و نیم میلیارد دلار به تسهیلات اشتغال روستایی تخصیص پیدا کند که نیمی از این مقدار پرداخت شده و مابقی نیز، به احتمال قریب به یقین با نرخ نیمایی پرداخت خواهد شد (البته درقالب طرح متم باید مورد بازبینی قرار گیرد).

اعتبارات خُرد، قیمت تمام شده بیشتری را برای بانک‎ها تحمیل می‎کند و شاید یکی از دلایل کند بودن روند ارائه تسهیلات روستایی همین باشد. البته ما یک بانک دولتی هستیم و علاوه بر اینکه وظایف حاکمیتی را دنبال می‎کنیم، باید پاسخگوی مجمع عمومی بانک نیز باشیم.”

سید ابوالفضل رضوی:

مطالب پربازدید

“باقی‎مانده مبالغ پرداخت نشده تسهیلات اشتغالزایی روستایی قرار است با نرخ نیمایی پرداخت شود که می‎شود. متاسفانه سیستم بانکی در دو جا به روستائیان سخت گیری می‎کند

1- کارشناسان بانکهای عامل ارائه نسهیلات اشتغال روستایی به‎درستی به قوانین عمل نمی‎کنند.

2- درمورد تضمین تسهیلات، ارائه سندهای مسکونی روستایی هنوز بطور کامل قابل اجرا نیست، چراکه هنوز حدود 25 درصد روستائیان سند رسمی ندارند. علاوه بر آن، کارشناسیی که بر روی املاک روستایی انجام می‎شود منصفانه نیست. طبق دستورالعملی که داریم، بانکها باید تا سقف 300 میلیون تومان سفته قبول کنند که عملا قبول نمی‎کنند. اگر بانک‎های عامل توانستند 10 نمونه در هر استان ارائه دهند که 300 میلیون سفته با یک نفر ضامن (بعنوان تضمین)گرفته اند، من پاداش می‎دهم. از چیزهایی که دارم، می‎فروشم و پاداش می‎دهم.”

آقای علی اکبری:

“هدف این بود که مشکل تولیدکنندگان را برای جلوگیری از مهاجرت بی‎رویه و… در مناطق خودشان حل کنیم ولی تشریفات و دیوانسالاری و بروکراسی آنقدر ذینفعان را اذیت می‎کنند که خودشان پشیمان می‎شوند. بوروکراسی واقعا وجود دارد هرکس وام نگرفته موفق‎تر است، چون حداقل چیزی را از دست نداده است.”

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

آقای امیر یوسفی:

“تا اینجای کار، بخشی از روستائیان توانستند از این تسهیلات بهره مند شوند ولی بخش زیادی از روستائیان واقعی به علل مختلف نتوانستند از این تسهیلات استفاده کنند چون از ارائه حداقل های لازم مثل تضامین، و وثایق محروم بودند و درمقابل، بنگاه های اقتصادی درحال تولید غیرمشمول، بعضا بصورت غیر قانونی توانستند از این تسهیلات بهره مند شوند. باتوجه به اینکه بانک‎های دولتی از اعتبارات و یارانه های دولتی هم بهره مند هستند می‎بایست بهتر از این‎ها عمل می‎کردند. “

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا