مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
اخبار اقتصادی و بازرگانی

کلاهبرداری نوین زیر چتر خیریه‌های مجازی

مطالب پربازدید

انتشار تصاویر آزاردهنده از بیماران، آسیب‌دیدگان اجتماعی و نیازمندان در صفحات مجازی و جمع‌آوری کمک به نام آن‌ها، راه را برای کلاهبرداران باز کرده است.

خیریهایرانی ها به مهربانی و سخاوت شهره هستند و کمتر کسی را می‌توان یافت که در هنگام اعلام نیازمندی دیگران آن‌ها را دست خالی رد کند و نسبت به مشکلات اطرافیان خود بی‌تفاوت باشد.

مشارکت در امور خیر و برداشتن بار مشکلات از دوش دیگران امری خداپسندانه و مورد تأیید اهل بیت علیهم السلام است و حتی پیشی گرفتن از دیگران نیز همواره مورد سفارش بزرگان دین و اخلاق بوده و هست.

موضوعی که در دنیای امروز باید در انجام امور خیر مورد توجه قرار گیرد این است که بدانیم کمک‌های اهدائی ما در جهت مساعدت نیازمندان کجا و چگونه صرف می‌شود و آیا واقعاً به دست مستحقان واقعی می‌رسد؟

مطالب پربازدید

این روزها مراکز خیریه متعددی در دنیای واقعی تأسیس شده‌اند و با حضور افراد در کسوت مشاغل مختلف مدیریت می‌شوند و حالا بماند که چه تعداد از این خیریه‌ها در مسیر صحیح اهداف اولیه خود به کارشان ادامه می‌دهند و چه بسیار موارد کلاهبرداری که در این میان صورت می‌گیرد.

همزمان با فعالیت خیریه‌های دنیای واقعی، عده‌ای هم از فرصت ویژه‌ای که در فضای مجازی در اختیار دارند سوءاستفاده کرده و بستر درآمدزایی بی دردسری را برای خود فراهم کرده و کمتر کسی هم پیدا می‌شود که به نحوه عملکرد این خیریه‌های مجازی انتقاد کند.

مدت‌هاست که انتشار عكس‌های آزاردهنده از آسیب دیدگان اجتماعی، بیماران، نیازمندان و معلولان، برای جلب ترحم و جذب کمک‌های مردم ساده‌دل در فضای مجازی، اسباب درآمدزایی برخی از افراد فرصت‌طلب را مهیا ساخته و بستر نوعی کلاهبرداری نوین را ایجاد کرده است.

فقرا

شناسایی مؤسسات خیریه مجاز نخستین گام مشارکت در امور خیر

ارائه گزارش به روز و شفاف از نحوه هزینه‌کردهای یک مؤسسه خیریه، یکی از راه‌هایی است که مردم می توانند با درخواست مشاهده آن نسبت به استمرار کمک خود به موسسات فوق اقدام کنند.

مطالب پربازدید

حسین شیخ فعال اجتماعی و مدیر روابط عمومی یکی از موسسات خیریه فعال در حوزه معلولان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص اظهار داشت: مردم پیش از اینکه کمک‌های خود را در اختیار افراد و مؤسسات خیریه قرار دهند، باید از نحوه عملکرد و همچنین صحت کمک به جامعه تحت پوشش آن‌ها اطمینان خاطر کسب کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: ارائه گزارش به روز و شفاف از نحوه هزینه کردهای یک موسسه خیریه، یکی از راه هایی است که مردم می توانند با درخواست مشاهده آن نسبت به استمرار کمک خود به مؤسسات فوق اقدام کنند و کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را به صورت مستمر ارائه دهند.

این فعال اجتماعی اضافه کرد: کدی که هر یک از مؤسسات خیریه به عنوان شماره ثبت از مرجع صدور مجوز مثل بهزیستی، وزارت کشور و یا نیروی انتظامی دریافت کرده‌اند، یکی از مواردی است که مردم می‌توانند پیش از آنکه هر نوع کمکی را به مدیران و سایر عوامل  مؤسسات خیریه پرداخت کنند، مشاهده کرده و سپس به واریز وجه نقد و یا تحویل کمک‌های غیرنقدی اقدام کنند.

شیخ تأکید کرد: درج شماره حساب‌هایی که این روزها در صفحات مجازی افراد حقیقی و حقوقی به عنوان شماره حساب ویژه جمع‌آوری کمک‌های مردمی ویژه آسیب‌دیدگان اجتماعی و کارتن‌خواب‌ها  ارائه می‌شود، یکی از نمونه‌هایی است که علاوه بر ایجاد شرایط انواع کلاهبرداری، در برخی از موارد  بستر پولشویی را هم فراهم می‌کند.

وی همچنین گفت: کاربران فضای مجازی پیش از آنکه کمک های نقدی خود را به حساب شخصی افراد واریز کنند، باید به مؤسسات خیریه موجه و کارآمد در حوزه‌های مختلف مراجعه و اعتماد کنند و از سابقه عملکرد و صداقت در فعالیت و شفافیت در ارائه گزارش مالی آن‌ها نیز مطمئن شوند.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

 

شفاف‌سازی فعالیت‌ خیریه‌ها تنها راه استمرار جذب مشارکت‌های مردمی

بسیاری از مؤسسات خیریه که در دنیای حقیقی هم وجود خارجی دارند، در صفحات مجازی نیز صفحه‌ای برای خود باز کرده‌اند و در حال حاضر می‌توان گفت که عمده‌ترین کمک‌های بشردوستانه از طریق همین صفحات مجازی کسب می‌شود.

پلیس فتا و کارشناسان حقوقی همواره بر عدم اطمینان مردم نسبت به واریز کمک‌های نقدی و همچنین عدم ارسال کمک‌های غیرنقدی به افراد هشدار داده است و واریز وجوه نقد به حساب شخصی کاربران فضای مجازی را با اما و اگرهای بسیاری همراه دانسته است.

در روایات اسلامی نیز به طور مکرر توصیه شده که در یاری رساندن به نیازمندان از نزدیکان و اطرافیان خود شروع کرده و نسبت به وضعیت زندگی آن‌ها بی‌تفاوت نباشیم.

 

منبع: yjc.ir

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا