مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
عمومی

“پارکر” به نزدیکترین فاصله تاریخ بشر به خورشید رسید

مطالب پربازدید

کاوشگر خورشیدی پارکرکاوشگر خورشیدی “پارکر” (Parker Solar Probe) با سرعتی خارق‌العاده به فاصله‌ای از خورشید رسیده است که تاکنون هیچ فضاپیمایی آن را تجربه نکرده است.

این فضاپیمای بدون سرنشین، روز 29 اکتبر 2018 در ساعت 1:04 بعد از ظهر به وقت EDT یا همان منطقه زمانی شرقی، در حالی که با سرعت خارق‌العاده 246 هزار و 960 کیلومتر بر ساعت در حرکت بود، به فاصله 42.73 میلیون کیلومتری از سطح خورشید رسید که نزدیکتر از هر شیء ساخته شده به دست بشر به ستاره منظومه شمسی است.

به گفته ناسا، کاوشگر پارکر نه تنها رکورد نزدیکی به خورشید را شکسته، بلکه رکورد سرعت را نیز شکسته است و همچنان به شکستن رکوردها در حال نزدیکتر شدن به خورشید ادامه می‌دهد تا در نهایت در سال 2024 به فاصله مقرر 6.16 میلیون کیلومتری از سطح خورشید برسد.

سرعت کاوشگر خورشیدی پارکر با استفاده از شبکه فضای عمیق (DSN) ناسا اندازه‌گیری شد که سیگنال‌های رادیویی را به فضاپیما ارسال می‌کند و پس از آن به زمین فرستاده می‌شود. با بررسی عواملی مانند زمان بازگشت و تغییرات داپلر، تیم نظارت پارکر می‌تواند سرعت و موقعیت آن را محاسبه کند.

مطالب پربازدید

 

“اندی دریسمن” مدیر پروژه پارکر از آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانز هاپکینز در مریلند می‌گوید: تنها 78 روز از پرتاب پارکر گذشته است و ما اکنون از هر فضاپیما و زمان دیگری در تاریخ به خورشید نزدیکتر هستیم. این یک افتخار برای تیم است، اگرچه ما بر روی اولین مواجهه خورشیدی خود که از 31 اکتبر آغاز می‌شود، متمرکز هستیم.

اولین مواجهه با خورشید، کاوشگر را به نقطه حضیض خورشیدی خواهد رساند که نزدیکترین نقطه به خورشید است و در تاریخ 5 نوامبر 2018 اتفاق می‌افتد. پارکر در این نقطه تحت حرارت و تابشی قرار خواهد گرفت که تا کنون هیچ کاوشگر فضای عمیقی آن را تجربه نکرده است.

اوج و حضیض خورشیدی (Perihelion and aphelion) موقعیتی در مدار زمین یا هر جِرم دیگر به دور خورشید است که در آن، جرم مورد نظر در دورترین و نزدیک‌ترین فاصله از مرکز خورشید قرار گیرد.

هدف این ماموریت، درک بهتر خورشید و تاثیر آن روی زمین و دیگر سیاره‌ها است.

مطالب پربازدید
به نقل از: گیزمگ

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا