مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
عمومی

نکاتی که در هنگام معامله خودرو به کارتان می‌آید!

مطالب پربازدید

بر اساس گزارشات، درخواست الزام به انتقال سند، نداشتن سند مالکیت خودرو، عدم پرداخت بخشی از مبلغ خودرو از سوی خریدار، الزام به انجام تعهدات برای فروشنده‌ای که سند به نام او نیست و … از دیگر علل تشکیل پرونده در رابطه با معامله خودرو در مراجع قضایی است. برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی هنگام معامله خودرو باید مواردی را رعایت کنید:

 

مراجعه بنگاه‌های معتبر

برای انجام معامله به بنگاه‌های معتبر بروید. بنگاه معتبر بنگاهی است که دارای تابلوی اتحادیه و جواز کسب مراجعه کنید.

مطالب پربازدید

 

حصول اطمینان از اصالت و اعتبار مدارک

تمامی اسناد مالکیت خودرو را مورد بررسی قرار دهید، از اصالت و اعتبار مدارک مطمئن شوید و دقت کنید سند به نام فروشنده باشد. در صورت لزوم از فردی متخصص کمک بگیرید.

 

تطبیق اطلاعات مندرج در مبایعه‌نامه با مشخصات قید شده در اسناد خودرو

مطالب پربازدید

هنگام تنظیم قولنامه/مبایعه‌نامه شماره شاسی، موتور و پوسته سرسیلندر را با شماره‌هایی که در کارت خودرو، سند و برگه سبز آن است تطبیق بدهید. بعضی از فروشندگان بر خلاف قانون، خودروی دیگری ارائه دهند و هنگام تنظیم قرارداد مشخصات یک خودرو معیوب را درج ‌کنند.

 

دقت در تنظیم شرایط مبایعه‌نامه

به هنگام تنظیم مبایعه‌نامه خودرو، شرایط معامله و توافقات طرفین با جزئیات درج شوند. وکیل پایه یک دادگستری به دیوار می‌گوید:«در تنظیم قرارداد خودرو، تا حد امکان نباید از فرم‌های چاپی استفاده کرد. شرایط هر معامله با دیگری متفاوت است، در فرم‌های چاپی متن آماده قرارداد، ممکن است بندهایی وجود داشته باشد که به ضرر دو طرف قرارداد تمام شود. به دلیل این حساسیت‌ها توصیه می‌شود برای تنظیم قرارداد حتما با یک وکیل مشورت صورت بگیرد.»

 

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

فروشنده ممنوع‌المعامله نباشد

همواره احتمال ممنوع‌المعامله بودن فروشنده را درنظر بگیرید. هنگام خرید خودروی دست دوم اگر فروشنده پیشنهاد کرد که برای تعویض پلاک به شما وکالت‌نامه بدهد، حتی‌الامکان نپذیرید. اگر فروشنده ممنوع‌المعامله باشد این وکالت‌نامه ارزش حقوقی نخواهد داشت.

 

بدون قولنامه کتبی، هیچ مبلغی پرداخت نکنید

تحت هیچ شرایطی بدون قولنامه کتبی پولی به فروشنده پرداخت نکنید. حتی اگر فروشنده بخواهد در ازای دریافت مبلغ خودرو به شما وکالت محضری می‌دهد، زیرا وکالت از نظر قانونی پرداخت وجه خرید را تضمین نمی‌کند و فروشنده می‌تواند مدعی شود پولی دریافت نکرده است.

 

پرهیز از پرداخت به شخص سوم

از پرداخت هرگونه مبلغی به شخص سوم در معامله پرهیز کنید. اگر قرار است پولی جابه‌جا شود باید فقط به شخص صاحب سند پرداخت شود.

 

مسئولیت مبالغ مربوط به اقساط پیشین خودرو با فروشنده است

اگر خودرو قبلا اقساطی خریداری شده، برگه تسویه حساب را از فروشنده دریافت کنید. در مبایعه‌نامه قید کنید همه مبالغ در مورد اقساط قبلی مربوط به فروشنده است.

 

پرداخت کامل هنگام تنظیم سند قطعی صورت گیرد

خریدار تا زمانی که مورد معامله را دریافت نکرده یا اینکه مورد معامله با سند رسمی به وی منتقل نشده است، از پرداخت کل قیمت مورد معامله خودداری کند و حداقل مبلغ یک میلیون تومان از کل مبلغ معامله تا تنظیم سند قطعی نزد خریدار باقی بماند.

 

سابقه بانکی خریدار، پرداخت بوسیله چک تضمینی

اگر فروشنده خودرو را به صورت اقساطی می‌فروشد، سابقه بانکی خریدار را بررسی کند. خریدار هم تا حد مکان پرداختی‌ها را به وسیله چک تضمینی انجام دهد تا اگر که فروشنده منکر دریافت وجه شد، ابزاری برای اثبات پرداخت خود داشته باشد.

 

از آگهی‌های مشکوک دوری کنید

در برخی از آگهی‌ها، قیمت‌ خودرو به گونه‌ای غیرمتعارف زیر قیمت یا بالای قیمت بازار تعیین شده است. بهتر است از معامله با چنین فروشندگانی پرهیز کنید. در دیوار امکان گزارش‌ آگهی‌هایی که مشکوک هستند در هر آگهی تعبیه شده است. البته گاهی هم مواردی که غیر قابل اطمینان به نظر می‌رسند، صرفا از عدم اطلاع فروشندگان از اصول آگهی‌نویسی برای خودرو نشات می‌گیرد.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا