مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
عمومی

توصیه هایی برای زائران اربعین

مطالب پربازدید

اولین نکته مهم در این سفر این است که خودمان را برای کسانی که از ما پذیرایی می‌کنند، نگیریم. اخلاصی که مردم عراق در پذیرایی از زائران اربعین دارند، وصف نشدنی است. هرگز به خادمان حرم نگویید:«اینجا با پول ما ساخته شده» و به کسانی که با جان و دل برای پذیرایی را از شما وقت می‌گذارند، دستور ندهید. تشکر از میزبان را هم فراموش نکنید. برای تشکر کردن می‌توانید از کلمه «مَشکور» استفاده کنید.

درست است که در مسیر پیاده‌روی کفش‌هایتان را رایگان واکس می‌زنند و ماساژتان می‌دهند اما اجازه دهید این خدمات برای کسانی باشد که واقعا به آن نیاز دارند. برای تفریح از این خدمات استفاده نکنید. به جای «شای ایرانی» از «شای عراقی» بنوشید و از پذیرایی موکب‌های عراقی استفاده کنید. در این چند روز سفر، ایرانی بودنتان را فراموش کنید و در «امت واحده اربعینی» حل شوید.

 

به جای کفش می‌توانید صندل بپوشید

مطالب پربازدید

معمولا برای پیاده روی اربعین، توصیه‌های زیادی برای پوشیدن کفش راحت می‌شود. چرا که اگر کفش شما حتی ذره‌ای هم نامناسب باشد، می‌تواند شما را در پیاده‌روی اربعین بسیار اذیت کند. اما در کنار پوشیدن کفش مناسب، یکی از کاربران پوشیدن صندل را پیشنهاد می‌کند. آقایان می‌توانند صندل را بدون جوراب بپوشند، مثل تمام بومی‌های عراق.

همراه خودتان وسایل بهداشتی داشته باشید

یکی از راه‌های اصلی انتقال بیماری دست‌های آلوده است. به همین دلیل مایع دستشویی یا ژل ضدعفونی دست را فراموش نکنید. یادتان باشد که دست‌هایتان را به صورت مرتب و درست بشویید. قرص ژلوفن، آموراکس، قرص رانیتیدین، استامینوفن نیز همراه خود داشته باشید. کرم ضدآفتاب و وازلین نیز احتیاج‌تان خواهد شد.

در کشور عراق هم در مصرف آب صرفه جویی کنید

این شعار را معمولا در ایران زیاد می شنویم، اما افراد زیادی هستند که به آن عمل نمی‌کنند. در کشور عراق وضعیت تامین آب، نسبت به ایران در شرایط بدی قرار دارد. پس لطفا در مصرف آب صرفه‌جویی کنید. مثلا لازم نیست هر روز دوش بگیرید یا برای لباس شستن و وضو گرفتن، آب زیادی مصرف کنید. همچنین از ریختن زباله پرهیز کنید و اگر زباله‌ای دیدید، آن را بردارید تا در مسیر پیاده‌روی برای دیگران مشکلی ایجاد نشود. می‌توانید با خودتان چند کیسه زباله اضافه ببرید و بین زوار توزیع کنید.

مطالب پربازدید

در وسایل ضروری سفر حتما یک سه راهی سیم دار دو سه متری قرار دهید

در کوله پشتی سفرتان حتما یک سه راهی دو سه متری قرار دهید. می‌توانید گوشی، تبلت و باتری دوربین را به این سه راهی‌ها وصل کنید و آنها را در کوله پشتی‌تان قرار دهید. به این ترتیب دیگر نگران دزدیده شدن گوشی یا دوربین‌تان نخواهید بود. از دیگر وسایل ضروری سفر؛ لیوان فلزی، زیرانداز سبک، مدارک کافی، پودر بچه برای سوختگی کشاله ران، داروهای ضدحساسیت و آلرژی است. همچنین یادتان باشد که به جای تماس با ایران، از اینترنت استفاده کنید.

اگر عربی بلد نیستید، بی‌خیال صحبت با مردم عراق شوید

اگه عربی بلد نیستید، سعی نکنید به صورت نصفه و نیمه و با کلمات فارسی با مردم عراق ارتباط بگیرید. باور کنید بیان کلمات به صورت آهسته و یا با اشاره دردی را دوا نمی‌کند. از طرف دیگر گاهی بعضی کلمات که به نظر ما بار مثبت دارد، از نظر آنها بار منفی دارد و می‌تواند باعث ناراحتی و دلخوری شود.

نخ و سوزن چاره پای تاول زده

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

یادتان باشد که پانسمان کردن پای تاول زده بی‌فایده است. اگر این اتفاق برایتان افتاد، تاول‌هایتان را دست کاری نکنید. به جای این کار نخ و سوزن همراه داشته باشید. سوزن را با پنبه الکی یا آتش استریل کنید و در کنار آن سوراخی ایجاد کنید. سوراخ‌ها را با سوزن بیشتر باز کنید تا بسته نشود. با کمی فشار محتویات تاول را خالی کنید، به لای پوستی روی تاول کاری نداشته باشید. سپس تاول را پانسمان کنید.

بار اضافی برندارید

یک اصل مهم در پیاده روی اربعین سبک سفر کردن است. بار اضافی برندارید که زحمت خودتان زیاد می‌شود. کم بخورید، کم بنوشید و استراحت کافی داشته باشید. در مسیر سفر به خصوص کسانی که ولایی هستند، به عکس‌های صادق شیرازی کاری نداشته باشید. همچنین با عراقی‌هایی که به هر دلیل تصور خوبی از ایرانی‌ها ندارند، بحث و جدل نکنید.

 

زائران ابتدا باید قبل از شروع سفر در مورد بیماری‌های مختلفی که ممکن است که در طول سفر با آن مواجه شوند با پزشک خود مشورت کنند. بیماران قلبی عروقی، تنفسی و دیابتی که قصد شرکت در مراسم اربعین را دارند حتما داروهای مورد نیاز خود را قبل از خارج شدن از مرز تهیه و در اسباب سفر خود جاسازی کنند.
سالمندان بسته‌های دارویی  را در کیف دستی خود قرار دهند تا از گم شدن و آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری شود.
زائران ابتدا باید قبل از شروع سفر در مورد بیماری‌های مختلفی که ممکن است که در طول سفر با آن مواجه شوند با پزشک خود مشورت کنند. بیماران قلبی عروقی، تنفسی و دیابتی که قصد شرکت در مراسم اربعین را دارند حتما داروهای مورد نیاز خود را قبل از خارج شدن از مرز تهیه و در اسباب سفر خود جاسازی کنند.

زائران باید به طور مرتب دست‌های خود را با آب و صابون بشویند، البته برای حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماری دست‌های خود را خیس سپس آن‌ها را صابونی کنند.بعد از شستن کف دست‌ها با یکدیگر حتما آن‌ها را با دستمال تمیز خشک کنند و باهمان دستمال شیر آب را بسته و آن را بلافاصله در سطل زباله بیاندازند.

زائران حتما به رعایت آداب و بهداشت تنفسی توجه داشته باشند و به توصیه‌های بهداشتی از قبیل پوشاندن دهان و بینی خود هنگام عطسه و سرفه با دستمال تمیز یا قسمت بالای آستین برای جلوگیری از ورود آلودگی در فضا، خودداری از دست دادن و بوسیدن و در آغوش گرفتن افراد مشکوک به بیماری تنفسی، فاصله گرفتن به میزان 1 تا2 متر از افراد دچار بیماری تنفسی و استفاده از ماسک توجه کنند.
چنانچه با فردی مواجه شدید که دارای علائم بیماری شبیه آنفولانزا (تب، سرفه و گلودرد) بود ضمن رعایت اصول حفاظت فردی یعنی استفاده از دستمال یا ماسک آن‌ را به ماموران بهداشتی اطلاع دهند، گفت: در زمان بروز پدیده گرد و غبار باید نکات بهداشتی مورد نیاز را حتما رعایت کنند تا از بروز هرگونه بیماری تنفسی، قلبی و رویوی در امان باشند.
در زمان بروز پدیده گرد و غبار اقداماتی از قبیل استفاده از ماسک‌های فیلتردار،استقرار در مکان‌های بسته و بستن درب و پنجره محل اسکان را رعایت کنند همچنین افرادی  که مشکلات تنفسی، قلبی و رویوی دارند برای استفاده از ماسک با پزشک خود مشورت کنند.
زائری که سابقه بیماری آسم دارند درمان همیشگی آسم خود را ادامه دهد و درصورت عدم بهبود وضعیت در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه کنند.
زائران حتما برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و آب آشامیدنی استفاده از پوشش مناسب برای مواد غذایی آماده مصرف ضروری است. انتخاب آگاهانه مواد غذایی سالم و بهداشتی در سلامت زائران و کاهش خطرات بیماری‌های قابل انتقال به وسیله مواد غذایی را تضمین می‌کند وزائران باید در طول سفر از مصرف سالادها و سبزی خام، گوشت مرغ و ماهی کم پخته شده، غذاهای دوبارگرم شده به خصوص ماهی و گوشت و برنج، غذاهای نگه‌داری شده در دمای اتاق و محصولات لبنی از فبیل شیر، پنیر و بستنی پرهیز کنند.
قبل از مصرف حتما کنسرو را به مدت 20 دقیقه در آب جوشانده شود و به علائمی مانند کنسروهای بادکرده، زنگ زده، سوراخ شده و کنسروهایی که مواد داخل آن بوی نامطبوعی دارند توجه داشته تا از هرگونه مسمومیت غذایی در امان باشند.
زائران حتما در طول سفر از میوه‌های پوست‌دار استفاده کنند و قبل از مصرف به دقت آن‌ها را بشویند تا از ورود مواد آلوده به بدن جلوگیری شود.

بیشترین و ضروری‌ترین ماده‌ای که انسان در طول سفر مصرف می‌کند، آب است. نوشیدن آب غیر بهداشتی یکی از عوامل اصلی بیماری‌های دستگاه گوارش در مسافرت است و در صورت عدم دسترسی به آب بهداشتی و سالم توصیه می‌شود که از آب جوشیده و آب سالم بسته بندی شده استفاده کنند.

آسیب اشعه آفتاب با قرار گرفتن درمعرض آفتاب ظرف مدت زمان 15 دقیقه رخ می‌دهد لذا ضرورت دارد که زائران برای جلوگیری از بروز آفتاب سوختگی اقداماتی از قبیل استفاده از کرم ضدآفتاب بر روی قسمت‌هایی از پوست که درمعرض آفتاب قرار دارند، استفاده از ضد آفتاب 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن از محل اسکان و تمدید کرم هر 2 ساعت یک‌بار را انجام دهند؛ البته استفاده از کلاه‌هایی با لبه پهن می‌تواند از صورت، چشم و گردن در برابر نور آفتاب حفاظت کند.
زائران برای حمل وسایل شخصی از کوله پشتی استفاده کنند و فرد هنگام حمل کوله پشتی باید  مناسب‌ترین حالت به خود گرفته باشد به صورتی که شانه‌ها در راستای بدن قرار بگیرند.
زائران آگاهی داشته باشند که حتما داروهای اختصاصی و مورد نیاز خود را حدقل برای مصرف 10 روز به همراه داشته باشند و همچنین دستگیره‌ها، شیر و شیلنگ توالت‌ها به دلیل نحوه استفاده از آن‌ها آلوده هستند بنابراین بعد از استفاده از توالت باید بلافاصله دست‌های خود را با آب و صابون بشوید.
افراد سیگاری از  مصرف سیگار در اتاق‌ها، راهروها و فضاهای بسته اکیدا خودداری و همچنین زائران ضمن استفاده از میوه‌های از مصرف بیش‌ از اندازه میوه به خصوص موز کال پرهیز کنند.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا