مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
عمومی

روش های مسدود کردن کارت بانکی در صورت گم یا دزدیده شدن

مطالب پربازدید
پس از گم شدن یا به سرقت رفتن کارت بانکی برای جلوگیری از سوء استفاده از کارت خود باید سریعا برای مسدود کردن آن به اولین دستگاه خود پرداز مراجعه کنید.

کارت بانکی

روش های مسدود کردن کارت بانکی بدون در دست داشتن کارت

-مراجعه به اولین عابر بانک

گم کردن کارت بانکی یا سرقت آن برای بسیاری از ما پیش آمده که در این مواقع اصولا ما به بانک مرجع مراجعه می کنیم و کارت قبلی را سوزانده و کارت جدید می گیریم اما در ایام تعطیلات یا ساعات تعطیلی بانک ها چه اقدامی باید انجام دهیم.

در صورت سرقت و گم کردن کارت های بانکی در ایام تعطیل و یا ساعات تعطیلی بانک ها برای جلوگیری از سوء استفاده کردن از آن ها بدون مراجعه به بانک عامل آن را سریع به طریق زیر بسوزانید:

مطالب پربازدید

مرحله اول : سریع به طرف اولین عابر بانک بروید لازم نیست این دستگاه خود پرداز منطبق با بانک مرجع کارت شما باشد.

مرحله دوم : دکمه ثبت را بزنید.

مرحله سوم : گزینه مسدود کردن کارت را انتخاب و فشار دهید.

مرحله چهارم : شماره کارت خود را وارد نمایید.

در مرحله پنجم رمز کارت خودتان را وارد کنید.

مطالب پربازدید

-تماس با تلفن گویای بانک مربوطه

شما می توانید هنگامی که کارتتان به سرقت رفت یا مفقود گردید با تلفن گویای بانک مربوطه تماس بگیرید و با کارشناس یا اپراتور مربوطه صحبت کنید و با پاسخ به سوالات او مانند شماره کارت و یا مشخصات هویتی و رمز کارت، کارت خود را مسدود سازید.

-مسدود کردن کارت بانکی از طریق اینترنت بانک

مسدودسازی کارت مفقود شده و مسروقه از طریق اینترنت بانک و نرم افزار موبایل بانک نیز امکان پذیر است. بسیاری از بانک ها گزینه مسدودسازی و غیر فعال کردن کارت های بانکی را در اختیار کاربران قرار می دهند و تنها لازم است هموطنان شماره کارت و رمز عبور خود را حفظ باشند تا بتوانند کارت بانکی مفقود شده خود را بدون در دست داشتن کارت مسدود نمایند.

 

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

توصیه های ایمنی درباره کارت های بانکی

رمز عبور را شخصا وارد کنید تا از دست کلاهبرداران در امان باشید.

 کارت و رمز عابر بانک را در اختیار دیگران قرار ندهید و اگر لازم است با کشیدن کارت بانکی وسیله ای را تهیه کنید بهتر است این کار را خودتان انجام دهید.

 از نگهداری رمز عبور در کنار کارت اجتناب کنید.

 هنگام برداشت وجه مواظب باشید فردی رمز شما را نبیند.

 برگ رسیدتان را در همان محل رها نکنید و آن را از بین ببرید.

 هر چند وقت یکبار کلمه عبور کارت های عابربانک را تغییر دهید.

 

شیوه های سرقت از کارت های عابر بانک و راه های پیشگیری

سارقان عموما در قالب یک تیم کار می کنند، به عنوان مثال در نمونه ای از این گونه سرقت ها که اتفاق افتاده است، یکی از سارقان در حال دستکاری دستگاه خودپرداز و دیگری مواظب اطراف است تا در صورت بروز خطر نفر اول را آگاه کند.

نفر اول با ایجاد تله در دستگاه خودپرداز مثلا از طریق یک نوار فیلم که هم رنگ لبه ورودی کارت خوان ها است، اقدام به فریب شهروندان کرده است به این شکل که وقتی مشتری با خودپرداز کار می کند، کارت در دستگاه گیر کرده در این حین سارق وارد شده و تظاهر به کمک می کنند در حالیکه سعی در به دست آوردن رمز کارت قربانی داشته است.

سارق، قربانی را متقاعد کرده که می تواند کارت را بیرون بکشد، قربانی رمز کارت را وارد کرده و سارق کلمه «لغو» – کنسل – را وارد و سپس دکمه اینتر را فشار می دهد، پس از چند بار تلاش، قربانی متقاعد می شود که کارت او توقیف شده و به همراه سارق محل را ترک می کند، در این شرایط سارق به خود پرداز برگشته، کارت را بیرون کشیده و با رمزی که به دست آورده، وجوه داخل عابربانک را صفر می کند.

شهروندان باید دقت داشته باشند که در صورت گیر کردن کارت، روی لبه کارت خوان را به دقت نگاه کرده و در صورت وجود هرگونه برآمدگی اعم از چسب، نا همخوانی لبه ها و دیدن نوار لبه فیلم رادیوگرافی آن را بیرون کشیده و کارت خود را به دست آورند.

همچنین در صورت بروز هر گونه مشکل نامفهوم، از دادن رمز خود به افراد دیگر و خواهان کمک خودداری کنید.

اگر کارتتان گیر کرد، صبر کنید تا نفر بعد هم از دستگاه استفاده کند و بعد آنجا را ترک کنید، اگر فردی نیامد کمی از دستگاه دور شوید و به مدت چند دقیقه دستگاه و مراجعین بعدی را به دقت زیر نظر بگیرید.

در مورد دیگری که شکل جدید کلاهبرداران به شمار می رود، استفاده از رسیدهای باطله عابر بانک ها است.

افراد سودجو با استفاده از شگرد جدید کلاهبرداری از طریق رسیدهای باطله عابر بانک ها، اقدام به فریب مسئولان بانک ها کرده و از این طریق مبالغ قابل توجهی به دست آورده اند.

اشخاصی با پرسه زدن اطراف عابر بانک ها اقدام به جمع آوری کاغذهای باطله رسید مشتریان می کنند، این اشخاص به روش ماهرانه ای با مسئولان در بانک ها تماس گرفته و از طریق شماره حساب افراد با شگردهای خاص و استفاده از ادبیات بانکی مناسب، اقدام به دریافت اطلاعات حساب افراد می کنند.

در مرحله بعدی این افراد شیاد و کلاهبردار نسبت به تهیه مدارک جعلی به نام این افراد اقدام می کنند.

پس از انجام این کارها با مراجعه به بانک می توانند مقادیری پول از حساب افراد دریافت کنند. افراد مذکور کاملا به ادبیات بانکی آشنا هستند و با شگردی خاص و محترمانه اقدام به دریافت اطلاعات می کنند.

شهروندان باید توجه داشته باشند که پس از استفاده از خودپردازها، رسید بانکی خود را در سطل های زباله کنار خودپردازها نریزید یا اینکه اطلاعات آن را به خوبی نابود کنند.

شیوه دیگری که در بین مجرمان سابقه دار ابداع شده این است که فرد کلاهبردار از یک واحد صنفی یا مغازه درخواست سفارش می دهد که در گفته های خود اذعان می کند در شهری دیگری است و قادر به خرید حضوری نیست.

در این شیوه سرقت، سارق سفارش کالا داده و درخواست می کند که یکی از افراد از طریق دستگاه خودپرداز «ای تی ام» – ATM – حاضر شده تا با راهنمایی وی پول سفارش به حساب ریخته شود.

به محض ورود به منوی انگلیسی فرد مال باخته مورد سرقت قرار گرفته و تمامی حساب وی خالی می شود.

در نمونه دیگر، وقتی بانک تعطیل می شد، سارق دست به کار شده، روی دکمه دستگاه های خودپرداز چسب ریخته تا نقشه اش را عملی کند.

فردی که از این طریق مورد سرقت قرار گرفته، می گوید: برای گرفتن پول به یکی از دستگاه های خودپرداز رفتم و وقتی کارت عابربانک را داخل دستگاه گذاشتم و رمز را وارد کردم دستگاه به من پولی نداد. دکمه انصراف را زدم اما کارتم را هم پس نداد. همان لحظه پسر جوانی که کنار من ایستاده بود پیشنهاد داد که موضوع را با نگهبان بانک در میان بگذارم. من نیز به سمت در اصلی بانک رفتم اما کسی نبود مجددا به سمت دستگاه برگشتم و دیدم که دستگاه به حالت عادی برگشته و از آن جوان نیز خبری نیست.

وی ادامه می دهد: به تصور اینکه کارتم داخل دستگاه گیر کرده است به خانه برگشتم تا روز بعد در ساعت اداری موضوع را پیگیری کنم اما در بین راه چندین پیامک بانک به دستم رسید که با خواندن آنها حسابی شوکه شدم زیرا مبلغ سه میلیون و 200 هزار تومان از حساب من برداشت شده بود. صبح روز بعد وقتی به بانک رفتم، متوجه شدم که فردی با ریختن چسب روی دکمه های دستگاه، برخی از گزینه ها را از کار انداخته و مانع از انجام عملیات بانکی شده و پس از سرقت کارت عابربانک و اطلاع از رمز آن، حسابم را خالی کرده است.

این سارق که توسط پلیس آگاهی تهران دستگیر شده در اعترافات خود گفته است: اغلب در ساعات غیراداری و در زمان تعطیلی بانک ها، با ریختن چسب اقدام به از کار انداختن برخی کلیدهای دستگاه های خودپرداز می کردم و زمانی که افراد پای دستگاه های خودپرداز می رفتند، در یک لحظه با غفلت آنها رمز کارتشان را به خاطر می سپردم، بعد آنها را دست به سر می کردم و با سرقت کارتشان، پا به فرار می گذاشتم.

 

 

 

 

 

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا