مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
دسته بندی نشده

آیا نبض همان ضربان قلب است؟

مطالب پربازدید

وب‌سایت نبض ما – حسین مقدس زاده: نبض بدن شما همان ضربان قلب شماست، یا به عبارتی تعداد دفعاتی است که قلب شما در یک دقیقه می تپد. میزان تپش قلب در دقیقه از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

زمانی که استراحت می کنید، نبض شما آرام تر بوده و زمانی که ورزش می کنید نبض شما سریعتر می زند. حال ببینیم چگونه نبض را اندازه بگیریم؟ آیا نبض در همه جای بدن وجود دارد؟ آیا نبض زیر شکم نشانه بارداری است؟

فرق ضربان قلب و نبض بدن چیست؟

آیا نبض همان ضربان قلب است؟

ضربان قلب تعداد دفعات انقباض قلب در هر دقیقه است که با نماد bpm نمایش داده می شود.

مطالب پربازدید

ضربان قلب را می توان به صورت دقیق از طریق قفسه سینه با استفاده از فرستنده های مانیتور ضربان قلب یا الکترودهای الکتروکاردیوگرافی (EKG) اندازه گیری نمود.

اما نبض در واقع، پالس مکانیکی جریان خون عبوری از رگ هاست که بواسطه انقباض قلب در هر دقیقه ایجاد می شود.

فرق فرق نبض با ضربان قلب

ضربان نبض نرمال چیست؟

ضربان قلب معمولی معمولا بین 60 تا 100 ضربان در دقیقه است. لذا ضربان قلب شما ممکن است متفاوت باشد. کودکان ضربان قلب سریعتر و بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند.

حداکثر ضربان قلب هم، به طور متوسط، به بالاترین ضربان قلب شما می گویند. برای محاسبه حداکثر ضربان قلب قابل پیش بینی خود می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

مطالب پربازدید

سن خود-220= حداکثر ضربان قلب

گرفتن نبض

 

چگونه نبض بدن را بگیریم؟

شریانها در مچ دست و گردن نزدیک به سطح پوست قرار می گیرند و باعث می شود که گرفتن نبض بدن در این نقاط بسیار آسان باشد.

در اینجا گام های ساده ای توضیح داده می شود که به کمک آن می توانید ضربان را در مچ دست اندازه بگیرید. به این نبض بدن، نبض شعاعی هم گفته می شود.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب

دست خود را بچرخانید به طوری که کف دست بالا قرار بگیرد.

دو انگشت دست دیگر را به آرامی در شیار ساعد قرار دهید. پایین تر از پایین مچ دست با فاصله یک اینچ در امتداد پایه مچ.

در صورتی که موقعیت دستتان درست باشد باید بتوانید ضربان قلب را حس کنید.

نبض گردن

نبض را همچنین می توانید بر روی گردن با استفاده از دو انگشت به روش مشابهی اندازه بگیرید. به آرامی انگشت خود را در شیار نرم دو طرف نای قرار دهید و نبض را حس کنید.

این ها نبض هایی است که از طریق یکی از شریانهای کاروتید عبور می کند. این ها شریان ها، رگ های اصلی هستند که از قلب امتداد می یابند.

زمانی که نبض بدن را پیدا کردید:

از یک ساعت یا کرنومتر استفاده کنید. یا این که چشمتان به یک ساعت باشد.

در طول یک دقیقه یا 30 ثانیه، تعداد ضربه های نبض را بشمارید.

تعداد نبض ها در یک دقیقه میزان استاندارد ضربان قلب را تعیین می کند. همچنین می توانید این عدد را با دوبرابر کردن تعداد نبض ها در طول 30 ثانیه به دست آورید.

چند جای بدن نبض دارد؟

علاوه بر دو قسمتی که بیان شد و می توانید از طریق آن نبض بدن را بگیرید، جاهای دیگری از بدن هم هستند که می توان از طریق آن نبض بدن را گرفت ولی سخت تر هستند. این محل ها عبارتند از:

  • پشت زانو
  • داخل آرنج هنگامی که بازوی کشیده می شود
  • کشاله ران
  • شقیقه یا گیجگاه سر
  • قسمت بالایی یا درونی پاها

اندازه گیری ضربان در حین ورزش

ضربان را می توان از طریق قسمت نرم گوش و با استفاده از یک ضربان سنج حاوی حسگر فوتوسل ( که به نام فوتورفلکتنس یا مانیتور سنسوری مادون قرمز نیز معروف است ) اندازه گیری کرد. اما به دلیل تغییر در نور محیط، دستگاه های ضربان سنج زیاد قابل اعتماد نیستند.

علاوه بر این، آنها نسبت به حرکات بدن حساس هستند و در حین ورزش شدید نمی توانند دقیق باشند. این شاید به دلیل حرکات دستگاه در طول ورزش باشد شاید هم به دلیل این باشد که خون به صورتی هموار بدون داشتن فواصل زمانی مشخص در رگ های باریک نرمه گوش حرکت می کند.

 

لمس کردن، روش دقیقی برای دریافت ضربان قلب ورزشی نیست. اگر فردی می خواهد کنترل ضربان قلب خود را به صورت دستی اندازه بگیرد، باید بلافاصله پس از توقف ورزش این کار را انجام دهد چرا که ضربان قلب بعد از این که بدن ریکاوری می کند رو به کاهش می رود.

نبض پلک

پریدن پلک چشم یک اسپاسم تکراری و ناخواسته از عضلات پلک است که اغلب در پلک بالایی رخ می دهد، اما می تواند برای هر دو پلک هم صورت گیرد. برای اکثر افراد، این اسپاسم ها بسیار خفیف هستند و مانند پلک های ملایم احساس می شود. اسپاسم ها معمولا هر چند ثانیه یا هر یکی دو دقیقه رخ می دهد.

نبض پلک

اسپاسم پلک ها ممکن است بدون علت قابل شناسایی رخ دهد. از آنجایی که آنها به ندرت نشانه ای از یک مشکل جدی هستند، علتش معمولا مورد بررسی قرار نمی گیرد. با این وجود، ممکن است دلایلی داشته باشد که برخی از آن ها می تواند به صورت زیر باشد:

  • سوزش چشم
  • کشش پلک
  • خستگی
  • کمبود خواب
  • تمرین فیزیکی
  • عوارض جانبی دارو
  • استرس
  • مصرف الکل، تنباکو یا کافئین

نبض معده و شکم

شما احتمالا در گردن یا مچ دست خود نبض احساس کرده اید اما آیا تا بحال نبض معده یا شکم را هم حس کردید؟ در حالی که این می تواند هشدار دهنده باشد، اما معمولا جای نگرانی نیست و احتمالا فقط نبضتان را در آئورت شکمی حس کرده اید.

آئورت شریان اصلی است که خون را از قلب به بقیه بدن منتقل می کند. این رگ از قلب شما شروع می شود، به سمت پایین و مرکز سینه رفته و سپس به شکم می رود. طبیعی است که بعضی اوقات جریان خون را از این رگ اصلی حس کنید، اما گاهی هم می تواند نشانه شرایط حادتری باشد.

 

برخی اوقات احساس نبض در شکم، می تواند نشانه بارداری باشد. همچنین زمانی که شما زیاد می خورید، بدن نیاز دارد تا کار بیشتری انجام دهد که غذا را هضم کند. برای همین نیاز دارد تا خون بیشتری به بدن منتقل شود. لذا می تواند به همین دلیل هم باشد.

علاوه بر این، اگر شما دراز بکشید و زانوهایتان را بلند کنید نیز ممکن است ضربان رگ را در سمت شکم خود نیز احساس کنید. و این هم بخاطر افزایش جریان خون به سمت شکم باشد. این شرایط کاملا نرمال است و به محض این که بلند شوید درست می شود.

نبض تخمدان

پیش از هرچیز باید مطمئن شوید که ضربانی که حس کرده اید از تخمدان است یا خیر. چرا که اعضای زیادی در این بخش هستند، مانند روده و معده و .. اما در صورتی که از تخمدان باشد، می تواند بخاطر زمان تخمک گذاری باشد که برخی از زنان در حدود اواسط چرخه، کمی احساس خارش می کنند، یا برخی هم بعضا احساس درد می کنند. در صورتی که این مورد از بین نرود، لازم است که با پزشک خود مشورت نمایید.

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا