مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
دسته بندی نشده

اَستِنوپیا (تیکِ چشم) و یک راه پیشگیری مهندسی!

مطالب پربازدید

چرا صفحه نمایشگر باعث استنوپیا می شود؟

فشار چشم یا استنوپیا(Eye Strain)، یک وضعیت چشم است که باعث ایجاد علائم مختلف از جمله خستگی، درد در داخل و اطراف چشم، تاری دید، سردرد و دوبینی می شود.

علائم این وضعیت می تواند پس از تماشای تلویزیون در فاصله نزدیک، مطالعه زیاد، کار با رایانه یا انجام هر فعالیت که از چشم با فاصله کم استفاده می شود، رخ دهد. تلاش برای تمرکز روی یک شیء نزدیک به مدت زمان طولانی، باعث می شود عضله سلیلی سفت شود و علائم فشار چشم ایجاد شود.

علائم استنوپیا با نگاه کردن طولانی به تلویزیون عبارتند از:

  • ناراحتی چشم
  • تحریک چشم
  • مشکل تمرکز
  • چشم های خشک یا آبدار
  • دید دوگانه یا دوگانه
  • افزایش حساسیت نور
  • درد در گردن، شانه یا پشت

مطالعات نشان داده است که هنگام تماشای یک تلویزیون یا صفحه نمایش کامپیوتر، افراد، به ندرت پلک می زنند. پلک زدن کم، اغلب موجب خشکی، خستگی، خارش، و سوزش چشم می شود.

علاوه بر نشستن بیش از حد نزدیک، تماشای بیش از حد تلویزیون می تواند موجب ایجاد استنوپیا شود، زیرا تمرکز ثابت روی یک شی کوچک و روشن است بخصوص اگر در اتاقی تاریک هستید.

مطالب پربازدید

اتاق تاریک سبب می شود که مردمک چشم باز تر شود تا نور بیشتری دریافت کند و تمرکز بر روی صفحه ای روشن با این شرایط، باعث خستگی و وارد شدن فشار به چشم می شود.

جلوگیری از استنوپیا

پزشکان چشم یک روش ساده برای جلوگیری از استنوپیا توصیه می کنند. اگر به مدت زمان مشخصی از یک صفحه نمایش خیره می شوید، تمرکز خود را از نزدیک به دور به طور منظم تغییر دهید. برای مثال، تمرکز Shift از نزدیک به حداقل ۲۰ فوت دورتر است.

راه حلهای پزشکی

اگر بعد از تماشای تلویزیون یا نگاه کردن به دستگاه هوشمند خود علائم فشار چشم را تجربه کنید، در اینجا چند چیز است که می توانید برای کمک به کاهش ناراحتی خود انجام دهید.

به آرامی چشم ها را ماساژ دهید

یک پارچه گرم را در ناحیه چشم قرار دهید

مطالب پربازدید

خوابید کافی شبانه تا چشمانتان به اندازه کافی استراحت کنند

خرید تلویزیون بزرگتر برای کاهش فشار چشم

پلک ردن بیشتر برای جلوگیری از خشک شدن چشمها

سندرم خشکی چشم

علاوه بر فشار چشم، یک بیماری چشم با علائم مشترک از طریق مشاهده تلویزیون یا صفحه نمایش کامپیوتر، سندرم چشم خشک است. با این شرایط، یک فرد اشک به اندازه کافی برای روان کردن و تغذیه چشم ندارد.

اشک برای حفظ سلامت سطح جلویی چشم و برای ارائه دید روشن ضروری است. مدت زمان طولانی روی صفحه نمایش می تواند چشم ها را خشک کند.

مطالب پیشنهادی فارسی کلاب
eyeleo

راه حل یک مهندس نرم افزار!

مشکلات این چنینی و یا حتی از این حادتر مثل نشستن و بی تحرکی زیاد، دردگرفتن مچ دست و … موقع کار با کامپیوتر مخصوصا مواقعی که برنامه نویسی انجام میدیم و زمان از دستمون در میره یکجورهایی اجتناب ناپذیره، اما با استفاده از برنامه سبک و کم حجم EyeLeo می تونید تا حد زیادی از این مسائل جلوگیری کنید.

آی‌لئو که خوشبختانه بعد از 5 سال (!!) برنامه نویسش وقت پیدا کرده و توی سال 2016 آپدیتش کرده روی سیستم عاملهای جدید ویندوز هم کار بکنه، دقیقا برای رفع همین مشکل ساخته و نوشته شده. آی‌لئو توی فواصل زمانی دلخواه که میشه براش تعریف کرد، به شما یادآوری میکنه که دست از کار با رایانه بکشید و به خودتون و چشماتون یه استراحتی بدید! حتی توصیه هایی مثل اینکه سعی کن به یه پنجره نگاه کنی یا بلند شو و چند قدم راه برو و … هم میکنه که خیلی جالبه :))) البته بعضی وقتا اعصاب خورد کن هم میشه و ممکنه جاهای حساس کار که توی تمرکز کامل هستید ظاهر بشه وسط صفحه نمایش! ولی سلامتی مهمترین چیز هستش. حداقل من که 90% مواقع به حرفا و توصیه هاش گوش میدم و نتیجش هم خوب بوده؛ پس حتما ازش استفاده کنید 🙂

مطالب پربازدید
وب گردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا